Millaista on houkutteleva joukkoliikenne?

Pratbubbla 97
Diskussion | Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä, Tampereen kaupunki
Diskussionen har avslutats

Tampereen seudulla voi matkustaa bussilla, ratikalla tai lähijunalla. Seudun asukkaista 68 % asuu keskustoissa tai alueilla, joilla on sujuvat joukkoliikenneyhteydet.

Bussi on yleisin joukkoliikenteen kulkutapa Tampereen seudulla. Sen rinnalle on tullut myös raideliikennettä: ratikka aloitti liikennöinnin kesällä 2021 ja lähijunavuorojen määrää on lisätty.

Milloin ja miksi sinä valitset tai voisit valita joukkoliikenteen kulkutavaksesi?

Basuppgifter

Avslutat: 14.4.2022

Bilagor

Inga bilagor
Gör en anmälan

Se övriga kommentarer

Vaihdot toimiviksi

Användarens profilbild

Autoileva
6. april 2022 klockan 9.43.39

Harkitsisin joukkoliikenteellä kulkemista, jos sen aikataulut palvelisivat omaa kulkemistani. Minun pitää olla töissä Lempäälässä klo 9.00 ja asun Nokialla. Omalla autolla tuon matkan ajaa puolessa tunnissa. Lyhimmillään julkisilla pääsee tuon matkan 58 minuutissa, mikä olisi aikana vielä siedettävä, MUTTA tällöin matkaan pitäisi lähteä 7:21 ja perillä olisit 8:20, eli 40 minuuttia etuajassa. Minun matikallani matka kestää silloin 1 h 40 min. Yksi vaihtoehdoista on perillä 8:52, eli juuri oikeaan aikaan, mutta se onkin hitaampi yhteys, jolloin matkaan pitää silti lähteä 7:24, eli en saa yhtään lisää nukkumisaikaa aamuun. Jos tuo 58 min yhteys lähtisi esim. 7:55 ja olisi perillä 8:53 (ja pysyisi luotettavasti aikataulussa), niin olisin näillä bensan hinnoilla jo siirtynyt käyttämään sitä - olettaen tietysti, että kotiinkin päin menisi järkevään aikaan korkeintaan tunnin yhteys.

Yhteydet on kyllä nopeita, mutta homma pilataan vaihtojen odotusajoilla: bussi 77 Etelä-Nokialta Nokian keskustaan 7 min, M-juna Nokialta Tampereelle 15 min, R-juna Tampereelta Lempäälään 12 min, eli yhteensä 34 min, mutta jotenkin kummassa tähän saadaan vaihtojen kera kulumaan 1 h 14 min, eli vaihdot tuplaavat matka-ajan.

Gör en anmälan |
Användarens profilbild

JS
9. april 2022 klockan 15.19.44

On kyllä käsittämätöntä miten tuo lähijunan kehittäminen jää kerta toisensa jälkeen pelkäksi puuhasteluksi. Sekä suunnittelijoiden että päättäjien puolelta tekeminen on aika onnetonta, ei mahdu junia radalle, mahtuu sittenkin, mutta syöttöliikenne ei voi tulla sopivaan aikaan asemalle. Välillä ihan vaan on kylmä, märkä, väsyttää, jalkoja särkee, kokouksessa kanelipullaa eikä mansikkaviineriä.

Lähijunaliikenteessä olisi todella iso potentiaali kerätä käyttäjiä autoilijoiden joukosta, jos vaan pienet ja isommatkin asiat tehtäisiin, tai edes yritettäisiin tehdä kunnolla. Itsellä näkyy junarata ikkunasta kotona ja töissä, asemakin on suunnitelmissa molempien lähellä, mutta saa nähdä millä vuosikymmenellä tuossa pääsee junaa oikeasti käyttämään.

Gör en anmälan |