Tampereen seudulla voi matkustaa bussilla, ratikalla tai lähijunalla. Seudun asukkaista 68 % asuu keskustoissa tai alueilla, joilla on sujuvat joukkoliikenneyhteydet.
Bussi on yleisin joukkoliikenteen kulkutapa Tampereen seudulla. Sen rinnalle on tullut myös raideliikennettä: ratikka aloitti liikennöinnin kesällä 2021 ja lähijunavuorojen määrää on lisätty.
Milloin ja miksi sinä valitset tai voisit valita joukkoliikenteen kulkutavaksesi?
Basuppgifter
Avslutat: 14.4.2022
Entä 32 %
Kuntalainen
14. april 2022 klockan 16.38.18
Johdannossa on lause "Seudun asukkaista 68 % asuu keskustoissa tai alueilla, joilla on sujuvat joukkoliikenneyhteydet."
Kolmasosa meistä asuu siis alueilla, joissa joukkoliikennettä ei ole, tai ainakaan se ei ole sujuvaa. Itse asun taajamassa 15 km päässä Tampereen keskustasta. Lähin bussinpysäkki on vain sadan metrin päässä. Siitä kulki linja-auto viimeksi vajaa 20 vuotta sitten. Seuraavaksi lakkasi liikennöinti runsaan kilometrin päässä olevalta pysäkiltä noin 10 vuotta sitten. Nyt lähin liikennöitävä pysäkki on 2,6 km kävelymatkan päässä. Siitä kulkee linja-auto ruuhka-aikoina tunnin välein, muulloin harvemmin. Suora yhteys Tampereelle oli vielä pari vuotta sitten, kuten on ollut yhtäjaksoisesti jo ainakin 1930-luvulta alkaen, vaan ei ole enää. Alueen asukasmäärä on kasvanut kaiken aikaa ja kasvaa edelleen, joten kyse ei ole taantuvasta alueesta muutoin kuin joukkoliikenteen ja yleisemminkin kunnallisinfran näkökulmasta.
15 km matka koostuu siis 2,5 km kävelystä ja kahdesta erillisestä linja-automatkasta, joten matka-aika on pitkälti toista tuntia - jopa 2 tuntia. Lippujen yhteishinta on kalliimpi kuiin tavallinen Matkahuollon myymä linja-autolippu Helsingistä Porvooseen ruuhka-aikana, ei siis mikään alennuslippu.
Näistä taustoista on vaikea nähdä joukkoliikenteen olevan lainkaan vaihtoehto muuten kuin kuntien ydinkeskustojen välillä. Pitäisikö sen olla?