Suunnitelman lopussa ehdotus psykiatrisen tuen lisäämisestä varhaiskasvatuksessa ja alakoulussa sekä psykologin panoksesta mm. tunne-elämän pulmissa. Lapsen ja nuoren hyvinvointiin vaikuttaa vahvasti perheen hyvinvointi ja vanhemmuus (tilannekohtaista vaihtelua on kaikilla). Lasten kanssa suosisin perhekohtaista apua lapseen yksilönä kohdistuvan sijasta. Vahvistetaan hyvää ja toimivaa perheissä, varhainen ja matalan kynnyksen tuki. Lapsen pulmat herättää aina vanhemmissa myös tervettä syyllisyyttä. Kun annetaan aikaa ja mahdollisuus puhua, päästään varmasti hyvään yhteistoimintaan ja -tekemiseen, jossa huomioidaan niin lapsi kuin koko perhekin.
Entinen koulupsykologi 5. april 2022 klockan 9.56.26
Suunnitelma psykologin tuen tarjoamisesta kehityksen varhaisimpiin vaiheisiin ei ole uusi..
Vuonna 2020 Kajaanissakin oli jo käynnissä varhaiskasvatuksen psykologin kokeiluhanke, jossa yksi psykologi oli osan työajastaan konsultoitavissa Kajaanin varhaiskasvatustoimijoiden pyynnöstä. Kokeilu nautti kannatusta varhaiskasvatuksen puolelta. Tähän toimeen saatiin rekrytoituakin Kainuun ulkopuolelta kiinnostunut työntekijä.
Esiopetus on kuitenkin lapselle velvoittavaa, varhaiskasvatus ei. Lain mukaan osana oppilashuoltoa psykologin palveluita on oikeus saada alkaen esikoulusta mutta vastaava velvoittavuus ei ulotu varhaiskasvatukseen. Nopeasti kokeilu siten purettiin ja kyseisen psykologin työpanos siirrettiin tuottamaan näitä velvoittavia lakimääräisiä palveluita esiopetukseen ja alakouluille.
Nopeasti myös kyseinen työntekijä siirtyi toiselle paikkakunnalle tekemään tosiasiallista varhaisen kehityksen psykologin työtä.
Nykyisellä psykologimiehityksellä varhaiskasvatuksen psykologipalveluita ei ole kuntayhtymässä edes teoriassa mahdollista toteuttaa. Joitakin psykologeja lisää on sittemmin lähtenyt, eikä Kajaanin alakouluilla tai esiopetuksessa ole kirjoitushetkellä ainuttakaan aktiivisessa toimessa olevaa psykologia. Vahvuudessa on tulosyksikköpäällikkö, mutta muuten Kajaanin kaikki alakoulut ja päiväkodit saavat psykologipalvelunsa ostopalveluna.
Ajatus on erittäin kannatettava ja suunnitelman mukainen:, onhan suunnitelmankin mukaan ongelmien ehkäiseminen tutkitusti miltei aina tuloksellista ja taloudellisesti kannattavaa. Kuntayhtymän psykologipalvelut eivät kuitenkaan nykyisellään ole iskuetäisyydellä idean toteuttamiseksi, koska perustehtävänkin toteuttamiseksi tekijöitä on vaikea saada.
Olisiko syytä tarjota psyykkistä tukea sekä tietoa nuoruusiän kehityksestä myös kouluissa toimiville opettajille? Opettajien väsymys heijastuu suoraan nuoriin. Ikävä kuulla palautetta omalta nuorelta kuinka yläasteella opettajat huutavat ja puhuvat oppilaille todella ikävästi ja rumasti. Täytyisi kuitenkin pystyä toimimaan työpäivän ajan aikuisen roolissa. Samaa palautetta tulee varmasti laajemminkin myös nuorten kanssa työskenteleville ammattilaisille? Olisiko syytä puuttua opettajien jaksamiseen ja ymmärryksen lisäämiseen nuorten käytöksestä/kehityksestä, lisäisikö empatiaa nuoria kohtaan sekä tukisi nuorten hyvinvointia ja kehitystä?
Perheen/vanhemmuuden tuki - lapsikohtainen tuki
Lapsiperhetyöntekijä
4. april 2022 klockan 13.45.28
Suunnitelman lopussa ehdotus psykiatrisen tuen lisäämisestä varhaiskasvatuksessa ja alakoulussa sekä psykologin panoksesta mm. tunne-elämän pulmissa. Lapsen ja nuoren hyvinvointiin vaikuttaa vahvasti perheen hyvinvointi ja vanhemmuus (tilannekohtaista vaihtelua on kaikilla). Lasten kanssa suosisin perhekohtaista apua lapseen yksilönä kohdistuvan sijasta. Vahvistetaan hyvää ja toimivaa perheissä, varhainen ja matalan kynnyksen tuki. Lapsen pulmat herättää aina vanhemmissa myös tervettä syyllisyyttä. Kun annetaan aikaa ja mahdollisuus puhua, päästään varmasti hyvään yhteistoimintaan ja -tekemiseen, jossa huomioidaan niin lapsi kuin koko perhekin.
Entinen koulupsykologi
5. april 2022 klockan 9.56.26
Suunnitelma psykologin tuen tarjoamisesta kehityksen varhaisimpiin vaiheisiin ei ole uusi..
Vuonna 2020 Kajaanissakin oli jo käynnissä varhaiskasvatuksen psykologin kokeiluhanke, jossa yksi psykologi oli osan työajastaan konsultoitavissa Kajaanin varhaiskasvatustoimijoiden pyynnöstä. Kokeilu nautti kannatusta varhaiskasvatuksen puolelta. Tähän toimeen saatiin rekrytoituakin Kainuun ulkopuolelta kiinnostunut työntekijä.
Esiopetus on kuitenkin lapselle velvoittavaa, varhaiskasvatus ei. Lain mukaan osana oppilashuoltoa psykologin palveluita on oikeus saada alkaen esikoulusta mutta vastaava velvoittavuus ei ulotu varhaiskasvatukseen. Nopeasti kokeilu siten purettiin ja kyseisen psykologin työpanos siirrettiin tuottamaan näitä velvoittavia lakimääräisiä palveluita esiopetukseen ja alakouluille.
Nopeasti myös kyseinen työntekijä siirtyi toiselle paikkakunnalle tekemään tosiasiallista varhaisen kehityksen psykologin työtä.
Nykyisellä psykologimiehityksellä varhaiskasvatuksen psykologipalveluita ei ole kuntayhtymässä edes teoriassa mahdollista toteuttaa. Joitakin psykologeja lisää on sittemmin lähtenyt, eikä Kajaanin alakouluilla tai esiopetuksessa ole kirjoitushetkellä ainuttakaan aktiivisessa toimessa olevaa psykologia. Vahvuudessa on tulosyksikköpäällikkö, mutta muuten Kajaanin kaikki alakoulut ja päiväkodit saavat psykologipalvelunsa ostopalveluna.
Ajatus on erittäin kannatettava ja suunnitelman mukainen:, onhan suunnitelmankin mukaan ongelmien ehkäiseminen tutkitusti miltei aina tuloksellista ja taloudellisesti kannattavaa. Kuntayhtymän psykologipalvelut eivät kuitenkaan nykyisellään ole iskuetäisyydellä idean toteuttamiseksi, koska perustehtävänkin toteuttamiseksi tekijöitä on vaikea saada.
Nuoren äiti
21. april 2022 klockan 17.14.14
Olisiko syytä tarjota psyykkistä tukea sekä tietoa nuoruusiän kehityksestä myös kouluissa toimiville opettajille? Opettajien väsymys heijastuu suoraan nuoriin. Ikävä kuulla palautetta omalta nuorelta kuinka yläasteella opettajat huutavat ja puhuvat oppilaille todella ikävästi ja rumasti. Täytyisi kuitenkin pystyä toimimaan työpäivän ajan aikuisen roolissa. Samaa palautetta tulee varmasti laajemminkin myös nuorten kanssa työskenteleville ammattilaisille? Olisiko syytä puuttua opettajien jaksamiseen ja ymmärryksen lisäämiseen nuorten käytöksestä/kehityksestä, lisäisikö empatiaa nuoria kohtaan sekä tukisi nuorten hyvinvointia ja kehitystä?