Uskomme, että avoin näkemysten vaihto lisää ymmärrystä siitä, miten muut asian näkevät. Rakentava kritiikki ja hyvät argumentit johtavat kaikkien kannalta parempaan lopputulokseen. Keskustelu vie kaupunkiamme eteenpäin.
Keskusteluihin voit osallistua joko omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Oman nimen käyttäminen antaa kommenteille usein nimimerkkiä enemmän painoarvoa keskustelussa. Jos et halua käyttää omaa nimeäsi, valitse nimimerkki, joka ei loukkaa muita keskustelijoita ja on helposti tunnistettavissa nimimerkiksi. Eli se ei siis ole tavanomaisen nimen kaltainen.
Kirjoittaja on aina vastuussa tekstistään. Valvomme keskustelua arkisin klo 8-16 välisenä aikana. Poistamme sopimattomat kommentit. Edellytämme, että verkkokeskustelu käydään hyvässä hengessä ja muiden keskustelijoiden näkemyksiä kunnioittaen.
Keskustelupalstoilla noudatamme seuraavaa etikettiä:
- Tutustu aineistoon ja pysy aiheessa. Harkitse mitä kirjoitat.
- Näkemyksesi on meille tärkeä. Kuuntele muita, kysy ja perustele näkemyksesi.
- Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Tiivis ja napakka teksti on pitkää selostusta parempi.
- Ole kohtelias ja rakentava. Älä loukkaa kenenkään kunniaa tai yksityisyyttä.
- Vältä kiroilua ja isoilla kirjaimilla kirjoittamista eli huutamista!
- Julkisen palvelun media on mainoksista vapaa. Ethän mainosta tapahtumia, tuotteita, palveluita tai tee suoraa poliittista tai uskonnollista mainontaa.
Suunnitelmat löydät liitteenä painamalla tekstiosion alla olevaa "Näytä lisätiedot" -nappia.
Sorateiden ennallistaminen mahdollistaa myös paremman tienpidon
Petri Pöyhönen
17. maj 2023 klockan 18.42.51
Muutamissa kommenteissa ilmaistaan toive saada teiden pinnat asfaltille. Ainakin osalla näyttäisi olevan ajatuksena saada tästä ratkaisu luvattoman heikosta tienpidosta johtuviin vaivoihin, esimerkiksi tien krooniseen kuoppaantumiseen. Moni alueella pidempään asunut on ollut omakohtaisesti taistelemassa kaupungin kanssa alueemme tienpidon parantamisesta - laihoin tuloksin.
Ymmärrän hyvin turhautumisen. Näen kuitenkin tässä mahdollisuuden myös tienpidon parantamiseen:
Hulevesiverkosto rakennetaan tielinjoille, siis kadun alle. Kun hulevesiviemäri upotetaan 4-6 m syvyyteen, se tarkoittaa, että kaikki nykyisten katujemme pohjat avataan ja sen jälkeen kadut rakennetaan uudestaan. Nyt on meistä itsestämme kiinni, mitä hulevesiputkiston päälle laitetaan. Joka tapauksessa täysin uusi tierunko. Kaupungin esittämä suunnitelman mukaan lopuksi laitetaan asfalttipinnoite ja reunakirveykset. Me voimme tämän hylätä ja vaatia tiet ennallistettaviksi sorateiksi.
Muutaman vuoden kuluttua ei enää voi kadun ulkonäöstä päätellä, onko sen alla hulevesiviemäri. Kun lisäksi huolehdimme siitä, ettei katualuetta levennetä eikä reunapuita kaadeta, kylämaisemamme toipuu raskaasta hulevesirakentamisesta entiselleen.
Pointti on siinä, että nämä meidän vanhat polkujen päälle ajan saatossa syntyneet *rakentamattomat* soratiet korvautuvat uudella *rakennetulla* tierungolla, jossa murskemassat, raekarkeudet ja kerrokset on tehty siten, että tien kuivatus toimii, sen ylläpidettävyys muuttuu paljon helpommaksi. Kun tien pinta ei sateessa liety, kuoppaantumisherkkyys pienee. Samalla voidaan pintaan myös valita paremmat materiaalit. Esimerkiksi biopolymeerit (vaikkapa sokerijuurikkaan jalostuksen sivuvirroista) voivat toimia nykyisiä suolausratkaisuja parempana pölynsitojana.
Sekin kannattaa selvittää, joko hallinnossa olisi kehittynyt aikaisempaa enemmän valmiutta sitoutua sorateidemme asianmukaiseen ylläpitoon ja voisiko hulevesiverkon rakentamisen yhteydessä uudistettava soratien runko tarjota hallinnolle aikaisempaa hyväksyttävämmän perustan tienpidolle.
Kaikesta huolimatta sorateistä uudistettuinakin on varmaankin myös jatkossa haittojakin. Kuoppia voi syntyä. Pölyä voi nousta. Rapaa voi lentää auton kylkiin. Omalta kohdaltani olen valmis hyväksymään jonkin määrän epämukavuutta hintana odotuksiani paremmin vastaavasta kylämiljööstä.