Kommentoi luonnosta! Mitä hyvää tai mitä parannettavaa? Onko erityisiä näkökulmia, jotka tulisi mielestäsi huomioida? Kerro mielipiteesi.

Pratbubbla 152
Diskussion | Espoon kaupunki
Diskussionen har avslutats

Uskomme, että avoin näkemysten vaihto lisää ymmärrystä siitä, miten muut asian näkevät. Rakentava kritiikki ja hyvät argumentit johtavat kaikkien kannalta parempaan lopputulokseen. Keskustelu vie kaupunkiamme eteenpäin.

Keskusteluihin voit osallistua joko omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Oman nimen käyttäminen antaa kommenteille usein nimimerkkiä enemmän painoarvoa keskustelussa. Jos et halua käyttää omaa nimeäsi, valitse nimimerkki, joka ei loukkaa muita keskustelijoita ja on helposti tunnistettavissa nimimerkiksi. Eli se ei siis ole tavanomaisen nimen kaltainen.

Kirjoittaja on aina vastuussa tekstistään. Valvomme keskustelua arkisin klo 8-16 välisenä aikana. Poistamme sopimattomat kommentit. Edellytämme, että verkkokeskustelu käydään hyvässä hengessä ja muiden keskustelijoiden näkemyksiä kunnioittaen.

Keskustelupalstoilla noudatamme seuraavaa etikettiä:

  • Tutustu aineistoon ja pysy aiheessa. Harkitse mitä kirjoitat.
  • Näkemyksesi on meille tärkeä. Kuuntele muita, kysy ja perustele näkemyksesi.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Tiivis ja napakka teksti on pitkää selostusta parempi.
  • Ole kohtelias ja rakentava. Älä loukkaa kenenkään kunniaa tai yksityisyyttä.
  • Vältä kiroilua ja isoilla kirjaimilla kirjoittamista eli huutamista!
  • Julkisen palvelun media on mainoksista vapaa. Ethän mainosta tapahtumia, tuotteita, palveluita tai tee suoraa poliittista tai uskonnollista mainontaa.

Suunnitelmat löydät liitteenä painamalla tekstiosion alla olevaa "Näytä lisätiedot" -nappia.

Basuppgifter

Avslutat: 21.5.2023

Bilagor

Gör en anmälan

Se övriga kommentarer

Peltotie

Användarens profilbild

Markku Pelkonen
18. maj 2023 klockan 22.37.16

Peltotien hulevesiongelma on laajalti tunnettu ja pahin kohta on Peltotien alkupään painanteessa ennen mutkaa. Tähän kohtaan kerääntyy hulevedet lähes hehtaarin alueelta. Suunnitelmassa on esitetty hulevesiverkon rakentaminen tähänkin kohteeseen, jolloin edellytykset ongelman poistoon ovat olemassa. Alustavan tarkastelun mukaan näyttää siltä, että kadun korkotaso olisi tällä kohdalla korkeammalla kuin mitä se on ollut aiempina vuosina (lukuunottamatta kaupungin tekemää kadun pinnan korotusta kolme vuotta sitten asianomistajia kuulematta).

Kadun pinnan taso määrittää padotuskorkeuden niin kiinteistöjen jätevesiviemäreille kuin hulevesillekin. Lähtökohtaisesti kadun korkeustasoa ei pitäisi mennä muuttamaan siitä, mitä on asemakaavaan merkitty ja rakennuslupaan hyväksyntä saatu. Esimerkiksi 0,2 metrin padotuskorkeuden muutoksella voi olla merkittävät seuraukset kiinteistön omistajan kannalta. Olen myös havainnut, että kaupungin kantakartassa voi olla selviäkin puutteita, joita ei kantakartassa aiemmin ole ollut, nimenomaan Peltotien alkuosan kohdalla.

Gör en anmälan |
Användarens profilbild

Petri Pöyhönen
18. maj 2023 klockan 23.46.06

Hei vaan Markku,

Kun hulevesiviemäröinti toteutetaan, voisi kuvitella, että Peltotien pitkittäisprofiili palautetaan sen mukaiseksi, mitä on käytetty rakennuslupien perusteena (siis lasketaan nykyistä alemmas). Perusteena sen kiinteistön rakennuslupa, jossa tien korkeusasema on määritetty alhaisimmaksi (jos ajan kuluessa myönnetyissä rakennusluvissa on eroja).

Kantakartassa on todellakin 'typo' ainakin Pellonpää-Pitkäjärvenranta risteyksen kohdalla. Läheisimpien muiden mittausten perusteella tällä kohdalla pitäisi olla 24.5 (tai 24.6), mutta on merkitty 25.4.

Peltotiellä tulvivassa kohdassa (Peltotie 5) kantakartan korkeustieto on 25.8 ja Pitkäjärvenrannassa ensimmäisen tarkastuskaivon kohdalla (korjattuna) 24.5. Tämän luulisi riittävän. Jos Peltotien korkeusasema on tätä alempana, siitä voi mahdollisesti tulla ongelma. Tässäkin kohdassa pelivaraa mahdollisesti löytyy upottamalla hulevesiputkisto Pitkäjärvenrannassa alempaan korkeusasemaan. Pitkäjärven pinta lienee suunnilleen tasossa 20.0.

Myös Pitkäjärvenrannan korkeustasot ovat saattaneet ajan saatossa nousta. Tielle on hoitona ajettu surutta lisää mursketta, kun kuoppaantumisen alkusyitä ei ole poistettu. Voimme kaikki nähdä, kuinka tie on noussut yhä korkeamman kakun päälle. Paikoin voi havaita, kuinka tien pinta kipuaa reunakaiteiden tasalle. Olisi hyödyllistä tietää, milloin nämä korkeusasemat on viimeksi tarkistusmitattu.

Gör en anmälan |