Uskomme, että avoin näkemysten vaihto lisää ymmärrystä siitä, miten muut asian näkevät. Rakentava kritiikki ja hyvät argumentit johtavat kaikkien kannalta parempaan lopputulokseen. Keskustelu vie kaupunkiamme eteenpäin.
Keskusteluihin voit osallistua joko omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Oman nimen käyttäminen antaa kommenteille usein nimimerkkiä enemmän painoarvoa keskustelussa. Jos et halua käyttää omaa nimeäsi, valitse nimimerkki, joka ei loukkaa muita keskustelijoita ja on helposti tunnistettavissa nimimerkiksi. Eli se ei siis ole tavanomaisen nimen kaltainen.
Kirjoittaja on aina vastuussa tekstistään. Valvomme keskustelua arkisin klo 8-16 välisenä aikana. Poistamme sopimattomat kommentit. Edellytämme, että verkkokeskustelu käydään hyvässä hengessä ja muiden keskustelijoiden näkemyksiä kunnioittaen.
Keskustelupalstoilla noudatamme seuraavaa etikettiä:
- Tutustu aineistoon ja pysy aiheessa. Harkitse mitä kirjoitat.
- Näkemyksesi on meille tärkeä. Kuuntele muita, kysy ja perustele näkemyksesi.
- Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Tiivis ja napakka teksti on pitkää selostusta parempi.
- Ole kohtelias ja rakentava. Älä loukkaa kenenkään kunniaa tai yksityisyyttä.
- Vältä kiroilua ja isoilla kirjaimilla kirjoittamista eli huutamista!
- Julkisen palvelun media on mainoksista vapaa. Ethän mainosta tapahtumia, tuotteita, palveluita tai tee suoraa poliittista tai uskonnollista mainontaa.
Suunnitelmat löydät liitteenä painamalla tekstiosion alla olevaa "Näytä lisätiedot" -nappia.
Ehdotan kunnollista suunnitelmien "kehittämisjumppaa" (myös nyt suunniteltua "karsien", ei ylisuunnittelua -> kaikki voittavat, alentaa myös kustannuksia ja hanketyökuormaanne :))
"Kerran Jupperilainen, aina Jupperilainen"
21. maj 2023 klockan 21.11.51
Arvon kaupungin edustajat ja suunnittelijat, sekä Jupperilaiset! Kommentoin syntyperäisenä Jupperilaisena & suunnittelunohjaukseen erikoistuneena rak.alan ja tuotantotalouden DI:nä.
Primääritarve suunnit.ualueella on käsittääkseni toimiva sade- ja hulevesien hallinta. Tärkeä toimenpide siis, kiitos siitä! Samalla kohtuullinen katujen kunnon parantaminen ja lähimenneisyyttä parempi ylläpitohoito & niihin liittyvät suunnitelmat ovat tarpeen. (Nykyisen hiekkatiestön ajoittainen huonokuntoisuus vaikuttaisi pitkän aikavälin havaintojeni mukaan olevan ensisijaisesti seurausta pikemminkin puutteellisesta tienhoidosta kuin itse hiekkatie -ratkaisuista.)
Suunnitelmissa Peltokujan säilyttäminen ei-läpiajettavana katuna on toimivaksi osoittautunut nykyratkaisu, huomioitu suunnitelmassa, kiitos! Nykyisin toimivaa ja tarkoituksenmukaista on mm. myös rantaan tapahtuvan liikenteen ohjautuminen sinne ja sieltä pois pääosin Pitkäjärvenrantaa -pitkin idän suunnasta ja suuntaan. Em. toimivuuden vahvasti ehdotan ja suosittelen sisällytettävän suunnitelmiin.
Koonti suun. kehittämisehdotuksiksi:
1.Kaikkien kommenttien ja kommentoijien tosissaan ottaminen. Myös mm. “maan hiljaisten” näkemysten huomiointi esim. kuulemisissa!
2.Alueen nykyisen ja erinomaisen asumisviihtyvyyden sekä nykyisen wau-koettavuuden ja autenttisen ilmeen, luontoarvojen, toimivien liik.järjestelyjen ja kulttuurihistoriallisuuden (ent. kesämökkialue&Kuninkaantie) arvostaminen ja kunnioittaminen suunnitelmissa ja prosessissa & em. nykyisten vahvuuksien parempi huomiointi, ei ylisuunnittelua.
3.Pitkäjärvenranta -katuosuus tarpeen säilyttää kevyen liikenteen ja ajoneuvoliikenteen mahdollistavana,turvallisena katu- ja liikennöintiratkaisuna (huom. arvoisia paikkoja uimarannan ja liikunta- ja leikkipaikkojen läheisyys ->esim. alennetut nopeusrajoitukset ja varoitusk:t?). Tämä vastaa nykyistä liikenneratkaisua, se on osoittautunut pitkään toimivaksi. Se mm.
- mahdollistaa länsipuolen asukkaiden ajon idän suunnasta ja suuntaan ilman Peltotienvarren (ja Rantatievarren) pientaloasutuksen läpiajoa
- mahdollistaa ranta-, järvi- ja liikuntapaikkavirkistäytyjien liikenteen kulkuvälineestä riippumatta rantaa pitkin, elämysreitti
- rauhoittaa Peltotienvarren (ja osin myös Rantatienvarren) pientaloasutusalueet ennaltaehkäisemällä niiden läpiajon
4.Peltotien leventäminen ja jalkakäytävä itäpäässä tarpeettomia->pois suunnitelmista, alentaa myös kustannuksia merkittävästi. Peltotien liikennemäärä erit.vähäistä ja maltillista, jäte-, aura- ja paloautokin mahtuu.
5.Peltotien ja Peltokujan (sekä Rantatien?) määrittely pihakaduiksi liikenneopastein tarkoituksenmukaisempaa? -> 20 km/h ja jalankulkijoiden väistövelv.
6.Päällystetyypin uudelleensuun. Min. ositttain, jopa kok.?. Vettä läpäisevä päällyste?
7.Puunkaadon mittava vähennys, täyskaadon korvaaminen tarpeen mukaan hoitoleikkuulla.
8.Kunnallisen jv-verkon ikä ja kunto – onko tarpeen ja tarkoituksenmukaista uusia/korjata samalla kun kadut auki?
Yt.PP :)
Petri Pöyhönen
21. maj 2023 klockan 22.29.53
Paljon hyviä ajatuksia "Kerran Jupperilainen, aina Jupperilainen".
Ongelmalliseksi näen kuitenkin Pitkäjärvenrannan liikenteen roolin kuvatussa mallissa. Oma odotukseni on, että Pitkäjärvenrannassa ajoneuvoliikenne saadaan tyystin loppumaan. Ainoana poikkeuksena kolme nimettyä kiinteistöä,. Näistä kaksi sijaitsee Rantatien risteyksestä etelään ja yksi samasta risteyksestä pohjoiseen ennen "Vantaan rantana" tunnettua tonttia. Näiden kolmen kiinteistön tuottama liikenne lienee häviävän pieni osa Rantatien kuormasta ja on jo nykyisin osa tämän väylän liikennettä.
Lisäksi on neljäs kiinteistö (Pitkäjärvenranta 46) lähempänä Tammipääntien liittymää. Kulku tälle tontille helpoin järjestää sitä kautta.
Kaikki muu ajoneuvoliikenne tulisi katkaista. Pitkäjärvenranta voidaan suluttaa Pitkäjärvenranta 46 kohdalla kuin myös Pitkäjärvenranta 44 kohdalla. Näillä kahdella kiinteistöllä on välimatkaa 250 m, vaikka numeroista päätellen voisivat olla naapuritontit. Tälle väliosuudelle jää muun muassa kylän uimaranta.
Sulutuksen tulisi olla myös siinä määrin pitävä, että myös huviajelu mopoilla estyy (kiertoväylä Rantatien ja Tammpipääntien kautta takaisin Pitkäjärvenrantaan).
Nykyinen vapaa ajoneuvoliikenne Pitkäjärvenrannassa ei ole toimiva ratkaisu.