Kommentoi luonnosta! Mitä hyvää tai mitä parannettavaa? Onko erityisiä näkökulmia, jotka tulisi mielestäsi huomioida? Kerro mielipiteesi.

Pratbubbla 152
Diskussion | Espoon kaupunki
Diskussionen har avslutats

Uskomme, että avoin näkemysten vaihto lisää ymmärrystä siitä, miten muut asian näkevät. Rakentava kritiikki ja hyvät argumentit johtavat kaikkien kannalta parempaan lopputulokseen. Keskustelu vie kaupunkiamme eteenpäin.

Keskusteluihin voit osallistua joko omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Oman nimen käyttäminen antaa kommenteille usein nimimerkkiä enemmän painoarvoa keskustelussa. Jos et halua käyttää omaa nimeäsi, valitse nimimerkki, joka ei loukkaa muita keskustelijoita ja on helposti tunnistettavissa nimimerkiksi. Eli se ei siis ole tavanomaisen nimen kaltainen.

Kirjoittaja on aina vastuussa tekstistään. Valvomme keskustelua arkisin klo 8-16 välisenä aikana. Poistamme sopimattomat kommentit. Edellytämme, että verkkokeskustelu käydään hyvässä hengessä ja muiden keskustelijoiden näkemyksiä kunnioittaen.

Keskustelupalstoilla noudatamme seuraavaa etikettiä:

  • Tutustu aineistoon ja pysy aiheessa. Harkitse mitä kirjoitat.
  • Näkemyksesi on meille tärkeä. Kuuntele muita, kysy ja perustele näkemyksesi.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Tiivis ja napakka teksti on pitkää selostusta parempi.
  • Ole kohtelias ja rakentava. Älä loukkaa kenenkään kunniaa tai yksityisyyttä.
  • Vältä kiroilua ja isoilla kirjaimilla kirjoittamista eli huutamista!
  • Julkisen palvelun media on mainoksista vapaa. Ethän mainosta tapahtumia, tuotteita, palveluita tai tee suoraa poliittista tai uskonnollista mainontaa.

Suunnitelmat löydät liitteenä painamalla tekstiosion alla olevaa "Näytä lisätiedot" -nappia.

Basuppgifter

Avslutat: 21.5.2023

Bilagor

Gör en anmälan

Se övriga kommentarer

Yli 20 vuotta Jupperin tien laidalla asuneena toteaisin, että

Användarens profilbild

Jukka
21. maj 2023 klockan 22.50.28

asuntojen määrä alueella on miltei kaksinkertaistunut 25 vuodessa ja monilla on kaksi autoa. Kyseessä on suurempi ”kylä” kuin mitä se oli tullessamme tänne. Teidemme rungot eivät kestä aikaisempaa suurempien autojen ja hyötyajoneuvojen painoja. Tiet vajoavat ja viereiset ojat rumpuineen nousevat ylös liikenteen painosta. Talojen salaoja- ja hulevesiä ei pystytä poistamaan hallitusti. Tiet ovat kuoppaisia ja jo matalillakin nopeuksilla teiden huono kunto vaurioittaa autojen alustarakenteita. Sateella huolestuttaa se, ettei ohi ajaessaan roiskuta kuraa lasten, kävelijöiden ja lemmikkien päälle. Kävelijöitä on täällä ilahduttavan runsaasti. Ilman tiepohjien ja hulevesiviemäreiden rakentamista sekä asfaltointia ei teitä saada kuntoon, hulevesiä ohjatuksi oikein ja teiden ympärillä pölyongelmaa ratkaistuksi.
Kun teiden pohjat ja kunnallistekniikka rakennetaan, tuhoutuu teiden varsilla olevien puiden juuria vääjäämättä. Juurten katkeamisen jälkeen, puiden kyky pysyä pystyssä sään ääri-ilmiöiden yleistyessä heikkenee. Tapani-myrsky oli esimakua siitä, millainen rytäkkä meitä odottaa. Järven rannassa useampi kymmenen puuta kaatui aiheuttaen vaaraa ihmisille ja tuhoten koteja. Osa nyt kaadetuksi suunnitelluista puista näyttää jo nyt sellaisilta, että myrskyllä ei kannata olla niiden lähellä.
Teiden leveydestä on keskustelua. Espoo ei lumisina talvina ehdi auraamaan tietämme, olen tehnyt sen usein itse. Kasan korkeus tien laidalla ylittää kaksi metriä. Teiden on jatkossa oltava riittävän leveitä myös talvella. Tammipääntiellä nähdään, miten aurattu lumi runtelee kiinteistöjen aidat ja pyörätien laidalla olevan kasvillisuuden. Mikäli tiet ovat kovin kapeita, kärsii tien reunan kasvillisuus, puut ja muut rakenteet auran aiheuttamasta lumivallista. Vaihtoehtoisesti auran valli jää tielle ja estää käytännössä tiellä kulkemisen. Koneet ovat kookkaita, enkä usko, että Espoolla on näille kulmille osoittaa pienempää kalustoa.
On esitetty ajatus siitä, että uusia pienväyliä ei tarvita. Hoidan väylää Jupperinaukiolta Peltokujalle. Leikkaan ruohon ja kiveän polkua, jotta se ei olisi sateella kurainen. Polkua käyttää kymmeniä ihmisiä päivittäin. On hyvä, että esim. koululaiset voivat käyttää oikoreittejä ja ovat samalla poissa autojen joukosta. Väyliä on hyvä lapsille ja muillekin kulkijoille rakentaa. Mitä sujuvampaa kulku 214:n päätepysäkille on, sitä enemmän käytetään bussia. Toivon, että omalta osaltani olen mahdollistanut päätepysäkin säilymisen täällä Jupperinrannassa. Jos bussia ei käytetä, niin ei se pian tänne alas ajakaan.
Toivon toki, että luontoa säästetään mahdollisimman paljon ja että suunnitelmat toteutetaan ihmisen kokoisina, mutta näen kyllä esitetyssä suunnitelmassa paljon turvallisuutta ja viihtyvyyttä lisääviä elementtejä, sekä ratkaisun tulvimiseen, salaojavesien ohjaukseen, teiden hajoamiseen ja pölyämiseen liittyen. Toivon, että väylien uudistuksesta tulee meitä kaikkia ilahduttava lopputulema, vaikka kompromisseja joudutaan tekemään.

Gör en anmälan |