Voit keskustella palveluverkkoon liittyvistä teemoista ja siitä, miten palveluverkkoa koskevat suunnitelmat vaikuttavat omaan arkeesi. Tai voit kirjoittaa keskuteluun vapaamuotoisen ehdotuksen tai idean palveluverkkoa koskien. Huomaathan, että jätät kommenttisi myös palvelukohtaisiin kysymyksiin.
Palveluverkkoa koskevat ehdotukset ovat osoitteessa www.hyvaks.fi/palveluverkko/osallistu
Ylläpito voi poistaa jo julkaistun viestin foorumilta, jos siihen ilmenee myöhemmin tarvetta. Poistamme viestin, jos se on lainvastainen, asiaton, loukkaava tai aiheeseen liittymätön. Foorumilla ei myöskään julkaista kaupallisia viestejä tai yksityishenkilön henkilö- tai yhteystietoja sisältäviä viestejä.
Basuppgifter
Avslutat: 23.3.2024
Suunnitelmat nostavat kustannuksia epäoikeudenmukaisella tavalla
@lemppu
23. mars 2024 klockan 10.55.55
Ehdotettu palveluverkkouudistus on epäonnistunut ja täytyy avata uudestaan. Se on tehty huonolla valmistelulla ja vajavaisella ymmärryksellä vaikutuksista.
Hyvinvointialueen alijäämä on yli 110 miljoonaa euroa, mutta terveysasemien lakkautuksella voitaisiin parhaimmillaankin säästää 2,3 miljoonaa euroa, korjaustarpeet huomioiden. Kustannukset siirtyvät palveluiden käyttäjille, joille pelkästään lisääntyneestä autoilusta koituvat kustannukset olisivat noin kolme miljoonaa, ilman että menetetylle ajalle annetaan mitään arvoa.
Terveysasemat ovat perusterveydenhoidon kirjaimellinen kivijalka. Ne on rakennettu alueensa asukkaiden verorahoilla ja jo kertaalleen maksettu. Seinistä saavutettavat säästöt ovat täysin mitättömiä kokonaisuuden kannalta, vain noin 100 000 - 200 000 euroa vuodessa terveysasemaa kohden, eikä ne sovellu kovin hyvin muihin käyttötarkoituksiin.
Terveysaseman katoaminen katukuvasta, tai sen jääminen haamutaloksi, olisi valtava menetys näiden taajamien veto- ja pitovoimalle. Näin ollen kyse ei ole pelkästä budjettiteknisestä soteratkaisusta vaan kokonaisvaltaisesta yhteiskuntapolitiikasta. On täysin kohtuutonta että kun työurallaan terveysaseman maksaneet ihmiset eläkkeellä tarvitsisivat aseman palveluita enemmän, se viedään heiltä pois.
Vaihtoehtoja leikkauksille on, mutta hyvinvointialueen budjetista ei ole saatavilla niin yksityiskohtaisia tietoja, että vaihtoehtoisia säästökohteita voitaisiin täsmällisesti esittää. Vuoden 2024 talousarviossa konsernipalveluissa kohta "Johdon tukipalvelut" on noin 200 miljoonaa euroa, ja siellä kohta "muut" on 70 miljoonaa euroa. En oikein jaksa uskoa etteikö sieltä olisi otettavissa ne pari miljoonaa vuodessa, mitä terveysasemien lakkauttaminen edes laskennallisesti säästäisi.
Lisäksi hyvinvointialue voisi vaikuttaa myös tulopuolelle, mutta nyt niin ei ole tehty, vaan on pelkästään ilmoitettu että esim. asiakkaille ympäri Suomea palveluita tarjonnut Jämsän leikkaustoiminta tulee loppumaan, vaikka se kysyntä ja tarve ei ole muuttunut mihinkään. Yhtä lailla hyvinvointialue voisi myydä työterveyspalveluita terveysasemilla yrityksille.
Se, että virkamiesjohto ei ole tällaisia ratkaisuja edes yrittänyt hakea vaan lähtenyt pelkästään leikkaamaan epäoikeudenmukaisella ja tehottomalla tavalla herättää kysymyksen siitä onko virkamiesjohto tehtävänsä tasalla? Kovasta vastuusta seuraava korkea palkka pitää sisällään myös korkeat laatuvaatimukset ja nyt nähty työ on ollut sellaista että lienee aiheellista kysyä olisiko johtoa syytä vaihtaa? Tuolla palkkatasolla tulijoita arvatenkin riittäisi.