Voit keskustella palveluverkkoon liittyvistä teemoista ja siitä, miten palveluverkkoa koskevat suunnitelmat vaikuttavat omaan arkeesi. Tai voit kirjoittaa keskuteluun vapaamuotoisen ehdotuksen tai idean palveluverkkoa koskien. Huomaathan, että jätät kommenttisi myös palvelukohtaisiin kysymyksiin.
Palveluverkkoa koskevat ehdotukset ovat osoitteessa www.hyvaks.fi/palveluverkko/osallistu
Ylläpito voi poistaa jo julkaistun viestin foorumilta, jos siihen ilmenee myöhemmin tarvetta. Poistamme viestin, jos se on lainvastainen, asiaton, loukkaava tai aiheeseen liittymätön. Foorumilla ei myöskään julkaista kaupallisia viestejä tai yksityishenkilön henkilö- tai yhteystietoja sisältäviä viestejä.
Basuppgifter
Avslutat: 23.3.2024
Tietojärjestelmät kuntoon!
turhia reissuja ja palkattomia vapaapäiviä
23. mars 2024 klockan 23.54.50
Palveluverkon ohella on laitettava tietojärjestelmät kuntoon siten, että tieto oikeasti liikkuu. Kävin kaksi turhaa 200 km reissua Novassa, kun ei ollut vastaanotolla tietoa, että miksi olin tullut eikä kyseistä toimenpidettä voitu tehdä. Minulla oli aivan oikein aika varattuna, mutta paperiset (luit aivan oikein) lähetteet eivät olleet seinän takaa kulkeutuneet erikoishoidon yksiköstä parustason hoidon yksikköön. Ajanvaraus oli kyllä tehty ja minulle siitä tieto tullut.
No, seuraavalla kerralla sitten ei ollut silloinkaan tieto kulkenut, hieman eri asiassa. Ja taas palkaton päivä ja turha reissu Jyväskylään. Laskeskelin, että noin 600 € tulojen menetys ja kulut minulle enkä saanut asiaani hoidettua. Kyllä söi miestä!
Kuulemma oman paikkakuntani tiedot eivät näy heillä. Ja Kanta-arkisto on lääkärille pelkkää päivämäärien litaniaa, josta ei voi millään hakusanalla hakea. Elämmekö me vuotta 2024 ja toimimme Suomessa? Ei uskoisi.
Tietojärjestelmien yhtenäistämisen lisäksi ennen Hyvaksia olleet vanhat kankeat byrokratiarajat eri toimintojen välillä tulee purkaa. Ammattilainen on ammattilainen ja tekee työtään eikä sitä pidä jollakin perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon rajapinnalla vaikeuttaa. Mitä erityisempi ala ja vähemmän työntekijöitä, niin sitä tärkeämpää se on. Asiantuntija on asiantuntija ja asiakas on asiakas ja hänellä oleva hoidettava sairaus tai vaiva on olemassa. Siitä on lähdettävä, että miten ne saadaan parhaiten ja sujuvimmin hoidettua. Byrokratia lisää vain kustannuksia. On turha roikkua vanhassa järjestelmässä kiinni, sillä nyt ollaan aivan erilaisessa toimintaympäristössä.
Sama koskee rakennuksia. Mahdollisimman laajasti eri sosiaali- ja terveyspalveluja tarjolle samaan rakennukseen. Se mahdollistaa myös pienempien paikkakuntien palvelut! Vuoropäivinä eri asiantuntijat hoitavat samoissa tiloissa työtään. Tilojen käyttöaste ylös ja sitä kautta kustannukset alas.
Se ei ole pitkänäköistä kehittämistä, että keskitetään suuriin yksiköihin. Vaan se on pitkänäköistä kehittämistä, että tasaveroiset minimipalvelut viedään jokaiselle paikkakunnalle. Erityispalvelut sitten voivat olla kauempana. Ja kiinteät rakennukset kyllä ovat varmempi tapa kuin liikkuva bussi. Se on hyvin rajoitettu resurssi ja lopulta kalliskin. Hammashoidossa se toimii, koska siinä on niin paljon erityisiä työkaluja.