Kommentoi Lapin hyvinvointialueen vammaisten henkilöiden henkilökohtaisen avun ja erityisen osallisuuden tuen palvelukuvausta 28.2.2024 kello 13 mennessä

Pratbubbla 22
Diskussion | Lapin hyvinvointialue
Diskussionen har avslutats

Basuppgifter

Avslutat: 28.2.2024

Bilagor

Inga bilagor
Gör en anmälan

Se övriga kommentarer

Huomioita ja lisäysehdotuksia

Användarens profilbild

Järjestöasiantuntija
28. februari 2024 klockan 11.27.27

Koskeeko tämä henkilökohtaisen avun palvelukuvaus kaikkia lain mukaisia henkilökohtaisen avun järjestämisen tapoja? Onhan palvelukuvaus menossa myös hyvinvointialueen vammaisneuvoston käsittelyyn.
Kommenteilla oleva henkilökohtaisen avun palvelukuvaus on tässä muodossa kovin organisaatiolähtöinen. Olisi tärkeää, että palvelukuvaus saataisiin uudestaan kommentoitavaksi muutosten jälkeen.
• Palvelukuvauksessa on toistuvia ja toisistaan poikkeavia määrittelyjä mm. päivittäisistä toiminnoista, joka tekee kokonaisuudesta sekavan. Hallintolaki 9§: ”Viranomaisen on käytettävä asiallista, selkeää ja ymmärrettävää kieltä.”
• Kuvauksessa on vaihtelevasti otteita sekä nykyisestä että uudesta vammaispalvelulaista, joka ei ole vielä voimassa. Miten säilyisi johdonmukaisuus? Kohdat lakien lainauksista tulisi olla kyseisten momenttien mukaisia.
• Käsitteitä ja niiden määrittelyä kannattaa lisätä ja tarkentaa ja käyttää niitä oikein.
• Kirjauksia, jotka eivät perustu lakiin ei pitäisi käyttää:
- s. 3: ”Mikäli asiakkaan palvelutarve muuttuu, tulee palveluntuottajan antaa muutoksesta tieto…” Ks. Asiakastietolaki 12§: ”Asiakkaan ja hänen laillisen edustajansa on annettava sosiaalihuoltolain 6 §:ssä tarkoitetulle toimielimelle ne tiedot, joita tämä tarvitsee sosiaalihuollon järjestämisessä ja toteuttamisessa.” Mikäli asiakkaan palvelutarve muuttuu, asiakas ja sosiaalityöntekijä arvioivat palvelun tarpeen lisäystä/vähentämistä ja palvelusuunnitelmaa muutetaan sen mukaan.
- s. 5: ”Henkilökohtaisen avun palvelussa palveluntuottaja ei hoida asiakkaan raha-asioita…”,ks. He 191/2022. Lisäksi tulee ottaa huomioon, että avustajan tehtävänä ei ole tehdä päätöksiä asiakkaan puolesta vaan auttaa asiakasta toteuttamaan omia valintojaan.
- s. 6: ”Henkilökohtaisen avun palvelua voidaan järjestää myös lapselle…”, Ks. mm. KHO 12.8.2011 T 2122 ja Thl vammaispalvelujen käsikirja: Lapset ja henkilökohtainen apu. Po: ”Henkilökohtaisen avun palvelua järjestetään myös lapselle…” Henkilökohtaisen avun tarkoituksena on lapsen omatoimisuuden ja itsenäisen toimijuuden mahdollistaminen lapsen toivomalla tavalla. Henkilökohtaisen avun toteutuksessa huomioidaan lapsen itsemääräämisoikeus lapsen ikä- ja kehitystason mukaisesti.

Gör en anmälan |
Användarens profilbild

Järjestöasiantuntija
28. februari 2024 klockan 11.29.10

LISÄYKSIÄ:
s. 4: lisäys kohdaksi 5 ”tai muussa vastaavassa tilanteessa”.
Itsemääräämisoikeudesta:
• Palvelu edellyttää henkilökohtaista ja yksilöllistä työotetta sekä aktiivista keskustelua ja yhteistyötä asiakkaan kanssa, palvelun
on oltava asiakasta kunnioittavaa
• Palvelua toteutettaessa on huomioitava asiakkaan yksilölliset toiveet, tarpeet ja itsemääräämisoikeus
• Asiakkaalla on oltava mahdollisuus vaikuttaa avustavan henkilön valintaan
• Jos avustussuhde ei toimi, voidaan asiakkaan ja palveluntuottajan yhteistyössä sopia avustajan vaihtamisesta
• Palvelussa on kiinnitettävä erityistä huomiota asiakkaan itsemääräämisoikeuden toteutumiseen
• Avustajan tehtävänä ei ole tehdä päätöksiä asiakkaan puolesta vaan auttaa asiakasta toteuttamaan omia valintojaan
• Palveluja toteutettaessa on huolehdittava, että asiakkaan oikeutta yksityisyyteen ja muita perusoikeuksia kunnioitetaan
• Lapsiperheessä avustaja avustaa asiakasta toimimaan vanhempana
• Yksityiselämän suoja sisältää vaitiolovelvollisuuden asiakkaan ja hänen perhettään koskevissa asioissa sekä kirje- ja
puhelinsalaisuuden
Asiat, joissa palveluntuottaja raportoi tilaajalle viivytyksettä, esim.:
• asiakkaan sairaanhoitoon siirtyminen
• asiakasturvallisuutta vaarantavat poikkeamat ja vaaratilanteet
• toistuvasti perutut avustamisjaksot myöhemmin kuin esim.24 h ennen avustamisen alkua
• asiakkaan tai läheisen tekemät reklamaatiot ja muistutukset
Palveluntuottajan erityisosaamisen kuvaaminen, esim.
• autisminkirjon osaaminen
• traumaperäinen aivovamma ja sen jälkitila, asiakkaan erityistarpeet
• selkäydinvamma, asiakkaan erityistarpeet
• puhetta tukevaan ja korvaavaan kommunikaatioon liittyvä erityisosaaminen
• näkövammaisuuteen liittyvä erityisosaaminen
• neurologisiin sairauksiin liittyvä erityisosaaminen

Gör en anmälan |