Kohdasta "lisätiedot" löydät palveluverkkosuunnitelman luonnoksen kokonaan pdf-tiedostona (61 sivua).
Koonti keskustelusta toimitetaan aluevaltuutetuille päätöksenteon tueksi.
Basuppgifter
Avslutat: 25.2.2024
Kohdasta "lisätiedot" löydät palveluverkkosuunnitelman luonnoksen kokonaan pdf-tiedostona (61 sivua).
Koonti keskustelusta toimitetaan aluevaltuutetuille päätöksenteon tueksi.
Oma Hämeen arvot
HS
22. februari 2024 klockan 11.10.29
Oma Häme listaa arvoikseen mm. yhdenvertaisuuden, asiakaslähtöisyyden, vaikuttavuuden. Yhdenvertaisuudesta Oma Hämeen sivuilla lukee ”Hyvinvointialueella järjestetään kaikille kantahämäläisille asukkaiden palvelutarpeen mukaan rakennetut palvelut siten, että asiakasryhmien väliset palveluerot minimoidaan.” Ja ovathan palvelut lähtökohtaisesti yhdenmukaisia kaikille, jos kaikki palvelut tulevat yhdestä paikasta. Onkohan tässä kuitenkaan otettu huomioon palveluiden saavutettavuutta? Kaikilla asiakkailla ei ole tarvittavia voimavaroja lähteä palveluiden piiriin kantakaupunkiin. Matkat muodostuvat huomattavan pitkiksi.
Asiakaslähtöisyys: ”Asiakas on keskipiste ja palvelut ovat asiakasta varten. Asiakaslähtöisyys merkitsee asiakkaan voimavaroista lähtevää osallisuutta ja kumppanuutta. Asiakas otetaan mukaan palvelujen kehittämiseen, suunnitteluun ja toimeenpanoon. Asiakkaan hyvinvointi tehdään yhdessä.” Arvon ja palveluverkkosuunnitelmien ristiriita on hyvin ironinen. Toki on hienoa, että palveluverkkosuunnitelmasta on saatu aikaan keskustelua, ja silloinhan asiakas on ikään kuin otettu mukaan palvelujen ”kehittämiseen”. Hyvinvoinnin suunnitelmien yhdessä tekeminen vaikuttaa olevan suunnitelman puskemista läpi mahdollisimman nopeasti ja hiljaa, jotta asukkaat eivät ehtisi asiaan reagoida.
Vaikuttavuudesta saamme lukea seuraavaa: ”Hyvinvointialueella käytetään näyttöön perustuvia vaikuttavimpia toimintatapoja, jotka luovat lisäarvoa asiakkaalle. Vaikuttavuus on toiminnan tai palvelun aikaansaama muutos asiakkaan tilassa.” Tartun tässä nyt suunniteltuun digipalveluiden lisäämiseen. Valtioneuvoston vuonna 2023 tekemän ”Digitaalisten palvelujen vaikutukset sosiaali- ja terveydenhuollossa” -julkaisun mukaan ”Asiakkaiden tarpeet ja digikyvykkyydet vaihtelevat erilaisten taustatekijöiden mutta myös palvelutarpeen ja sairauksien mukaan. Tarvitaan huolellista asiakasanalyysiä, että tunnistetaan asiakkaiden tarpeet ja kyvykkyydet, jotta kokonaisuus ja tarjottavat palvelukanavat voidaan muodostaa tarkoitusta palveleviksi.” Onkohan tällaista asiakasanalyysia hyvinvointialueen asukkaille tehty? Kaupungin viime vuotisen hyvinvointikyselyn perusteella ikäihmisten nettitaidot eivät puolla suurta digiasionnin lisäämistä.
Neljännes pitäjien asukkaista kokee täysin saavansa yhdenvertaista kohtelua. 5,3 % on asiasta täysin eri mieltä. Yhdenvertaisuuden kokemus on siis pitäjissäkin ollut hyvää. Uskon, että toimivat ja saavutettavissa olevat terveyspalvelut ovat tässä asiassa hyvin merkittävässä roolissa. Oma Hämeen suunnitelmat palveluverkoston kaventamiseksi heikentävät asukkaiden yhdenvertaisuuden kokemusta aivan varmasti. On vaikuttanut siltä, ettei tilasuunnitelmiin liittyviä kustannuksia ole selvitetty perusteellisesti. Kuinka muutos silloin asukkaille perustellaan? Miten suunnitellut toimenpiteet ovat Oma Hämeen arvojen mukaiset? Ja kuinka paljon vaakakupissa painaa asukkaiden elämänlaatu?