Kommentoi talouden sopeuttamisohjelmaa

Pratbubbla 16
Diskussion | Lapin hyvinvointialue
Diskussionen har avslutats

Toivomme saavamme lausuntoja ja kommentteja talouden sopeuttamisohjelman valmistelun viimeistelyä varten 3.4. mennessä. Ohjelma löytyy liitteenä alla olevasta lisätiedosta.

Ylläpito voi poistaa jo julkaistun viestin kommenteista, jos siihen ilmenee myöhemmin tarvetta. Poistamme viestin, jos se on lainvastainen, asiaton, loukkaava tai aiheeseen liittymätön. 


Basuppgifter

Avslutat: 3.4.2024

Bilagor

Gör en anmälan

Se övriga kommentarer

LAPHAn asukastilaisuus Ranualla 2.4. klo 17-19, KOKO LAPPI

Användarens profilbild

TuulaA :)
31. mars 2024 klockan 15.13.54

38-sivuisen Laphan strategiasuunnitelman luettuani huomasin sen todellakin olevan strategiasuunnitelman (lue: heikennyssuunnitelman). Huomio tässä kiinnittyi muutamaan asiaan: Ihmistä ei ole otettu huomioon vaan raha ratkaisee. Lisäksi on aivan turha puhua palveluista koska sillä tarkoitetaan heikennyksiä, huononnuksia ja vähennyksiä.

Esimerkki 1: Digi- ja etäpalvelut. Ei kai Lapha voi olettaa, että jokaisella apua tarvitsevalla olisi tähän tarkoitukseen sopivat laitteet ja taito niiden käyttämiseen. Apu pitäisi saada automaattisesti puhelinsoitolla, ei muilla laitteilla.

Esimerkki 2: Matkat. Jos suunniteltu "palvelu"heikennysverkosto toteutuu, matkat pitenevät kaikkialla Lapissa ja matkakustannuksiin valuu suuri osa euroista, joka tarkioittaa muiden ns. palveluiden heikentymistä edelleen. Matkat, jotka ovat pitkiä täällä, pitäisi ottaa huomioon ennenkuin yksiköitä aletaan sulkemaan koska aiheuttavat jo nykyisellään paljon kuluja. Iso ristiriita suunnitelman kohdassa Palveluverkoston muodostamisen periaatteet, kohta c ja e.

Esimerkki 3: Nykyinen palvelujärjestelmä: Tässä(kin) tarkoituksena on siirtää kustannuksia yksittäiselle ihmiselle koska raskasta (lue: kallista) erikoissairaanhoitoa pyritään vähentämään, lisäämään avohoitoa ja pakottamaan jopa vammainen tai vanhus kuntouttamaan itse itseään.

Esimerkki 4: Jokaisessa Sote-palvelustrategian viidessä kohdassa (1. Lapset ja nuoret, 2. Työikäiset, 3. Ikääntyneet, 4. Vammaiset ja 5. Sairaanhoidolliset palvelut) tavoitteiden osalta on kirjattu asiakastyytyväisyydeksi tämä: Pysyy nykytasollaan tai kasvaa. Mielestäni tämä on tosi outoa, erikoista ja ihmeellistä ennakointia tässä "palveluiden" karsimisvaiheessa.

Gör en anmälan |