Toivomme saavamme lausuntoja ja kommentteja järjestämisohjelman ja sosiaali- ja terveyspalvelujen palvelustrategian valmistelun viimeistelyä varten 3.4. mennessä. Ohjelma löytyy liitteenä alla olevasta lisätiedosta.
Ylläpito voi poistaa jo julkaistun viestin kommenteista, jos siihen ilmenee myöhemmin tarvetta. Poistamme viestin, jos se on lainvastainen, asiaton, loukkaava tai aiheeseen liittymätön.
Basuppgifter
Avslutat: 3.4.2024
Käytäntöä vai strategiaa
Esa A
31. mars 2024 klockan 13.11.34
Muutamia kokemuksia LapHan palveluista.
1. Ajanvarauksen prosessit ja korvauskäytänöt LKSllä toimivat huonosti. Samoin matkajärjestelyt.
Minulla oli tutkimus- ja lääkäriaika LKSllä. Vatsan ultraääni ja röntgen. Edellisenä päivänä tuli tästä muistutus. Tulin aamulla bussilla Rovaniemelle ja sinne saavuttuani sain tiedon, että aika on peruttu. Olisin voinut jäädä Rovaniemelle ja tulla seuraavana päivänä, mutta siellä ei kuulemma ollut lääkäriä koko viikolla.
No tein korvaushakemuksen aamupalasta ja matkoista. Matkat korvattiin, aamupalaa ei. Valitin asiasta ja samalla vaadin korvausta myös siitä perutusta lääkäriajasta. Minähän joudun maksamaan korvauksen siitä, jos olen unohtanut lääkäriajan ja en mene paikalle. No tämä valitukseni hylättiin vedoten LapHan korvauskäytäntöihin. Kai minäkin voisin väittää, että peruuttamaton lääkäri aika ei kuulu minun korvauskäytäntöihini.
No sitten sain uuden ajan ja sain taksimiehiltä ja -naisilta tiedon, että minulla on oikeus Kelataksiin. Tulin sitten Kelataksilla. No ensin röntgeniin. Kun kuvat oli otettu, kyselin, että mihin menen sitä vatsan ultraääntä varten. No silloin aukeni vastapäinen ovi ja nainen kuulutti minua nimellä sisään. No kysyin, että mitäs hän haluaa. Hän vastasi, että röntgen. No kerroin, että tulin juuri röntgenistä. No ei tarvinnut ottaa uusia kuvia ja sain opastuksen siitä ultraäänen paikasta
Olin kesällä sairaaloissa lähes kuukauden. Luuydinnäytteen oton jälkeen minut palautettiin Pellon vuodeosastolle. Minulle tuli isokokoinen hematooma ja sen vuoksi minut lähetettiin Pellosta LKSlle. Siellä päivystävä lääkäri totesi, että he eivät tee sille mitään. Edestakainen matka tuolla töyssyisellä Pellon-Rovaniemen tiellä oli todella ikävä. Makaaminen sen veripatin kanssa oli vaikeaa. Ja kun minulla oli ja on kaiken lisäksi nesteenpoistolääkitys. Matkalle Rovaniemelle sain Pellosta sen kusipullon, mutta paluumatkalle Pelloon LKS ei sitä antanut. Ja koko matkaa virtsaamatta en pysty(nyt) tekemään.Turha ja rasittava reissu, mutta tulipahan tehtyä.
2. Potilashuoneiden varustelu on vajavaista. Sekä LKSllä että Pellon vuodeosastolla.
Normaalit kännykän laturijohdot eivät ulotu pistorasioista potilaspöydille.
Sairaalalla ei ole tarjolla jatkojohtoja.
Jos potilaalla ei ole mukana omaa laturia, sairaalalla ei ole tarjolla latureita.
Television kaukosäätimet eivät pääsääntöisesti toimi.
3. Lähipalvelut ovat tärkeitä, niitä ei saa vähentää
a) Jo nyt Pellosta on lopetettu jalkahoito, joka on tärkeä minulle ja monelle muullekin. Se edesauttaa paljon sitä, että pysyn liikuntakykyisenä ja pystyn huolehtimaan kunnostani. Olen aivan varma, että se vähentää ni km tarvettani käyttää muita terveyspalveluja. Saan siihen nyt maksusitoumuksen yksityiselle jalkahoitajalle 3 krt/v. Tarvitsen sitä kyllä paljon useammin. Diagnoosin on PalmoplantaarinenPustuloosi, joka on käytännössä parantumaton sairaus. Yksi hoitokerts maksa 55 € ja tarvitsen sitä vähintään 10 krt/v. Kustannus on eläkeläiselle iso kaikkien lääkem