Jakosuhteet voidaan kirjata joko julkisen talouden pitkän aikavälin suunnitelmaan, momenttitasoon, lakiin tai ei minnekään. Mihin jakosuhteet tulisi kirjata?

Kysymysmerkki 32
Kysely | Valtioneuvoston kanslia
Kysely on päättynyt

Perustiedot

Päättynyt: 8.12.2021

Liitteet

Ei liitteitä
Ilmianna

Vain kirjautuneet käyttäjät voivat osallistua tähän kyselyyn

Kyselyn pakolliset kysymykset on merkitty (*) tähtimerkillä.

Fördelningsförhållandena kan föras in antingen i den långsiktiga planen för de offentliga finanserna, på momentnivå, i lagen eller inte alls. Var borde det föreskrivas om fördelningsförhållandena?
Vastaukset
  • JTS:ään 1 / 32
  • Momentti 0 / 32
  • Laki 25 / 32
  • Ei missään 6 / 32
Motivera om du vill
Vastaukset
  • Jakosuhteiden kirjaaminen lakiin tai vähintään julkisen talouden pitkän aikavälin suunnitelmaan toisi ennustettavuutta ja pitkäjänteisyyttä toimijoille.

  • laki ja julkisen talouden pts toisivat ennustettavuutta ja vakautta.

  • Jakosuhteelle ei ole tarvetta, kun rahoitus ei ole kytköksissä rahapelitoiminnan tuottoihin tai koontimomenttiin.

  • Esitetty malli ei juurikaan poikkea nykytilasta. Jakosuhteet tulee kirjata avustuslakiin, jossa myös nyt esitettävästä momentista säädetään.
    Sosiaali- ja terveysjärjestöjen valtionavustuksista ei ole säädetty lain tasolla. Uudistuksen yhteydessä asia tulee korjata ja säätää sosiaali- ja terveysjärjestöjen valtionavustuksista lain tasoisesti asetuksen sijaan, niin kuin on säädetty muun muassa liikunta- ja nuorisojärjestötoiminnan avustamisesta.
    Mallissa on esitetty haittojen vähentämiseen määrärahaa myös ministeriöiden edelleen jaettavaksi valtionavustuksina tai muuten. Vastuu pelihaittojen ehkäisystä on sosiaali- ja terveysministeriöllä ja siksi avustusvarat tulee kanavoida vain sosiaali- ja terveysministeriön kautta.

  • Esitetty malli ei juurikaan poikkea nykytilasta. Jakosuhteet tulee kirjata avustuslakiin, jossa myös nyt esitettävästä momentista säädetään.
    Sosiaali- ja terveysjärjestöjen valtionavustuksista ei ole säädetty lain tasolla. Uudistuksen yhteydessä asia tulee korjata ja säätää sosiaali- ja terveysjärjestöjen valtionavustuksista lain tasoisesti asetuksen sijaan, niin kuin on säädetty muun muassa liikunta- ja nuorisojärjestötoiminnan avustamisesta.
    Mallissa on esitetty haittojen vähentämiseen määrärahaa myös ministeriöiden edelleen jaettavaksi valtionavustuksina tai muuten. Vastuu pelihaittojen ehkäisystä on sosiaali- ja terveysministeriöllä ja siksi avustusvarat tulee kanavoida vain sosiaali- ja terveysministeriön kautta.

  • Esitetty malli ei juurikaan poikkea nykytilasta. Jakosuhteet tulee kirjata avustuslakiin, jossa myös nyt esitettävästä momentista säädetään.
    Sosiaali- ja terveysjärjestöjen valtionavustuksista ei ole säädetty lain tasolla. Uudistuksen yhteydessä asia tulee korjata ja säätää sosiaali- ja terveysjärjestöjen valtionavustuksista lain tasoisesti asetuksen sijaan, niin kuin on säädetty muun muassa liikunta- ja nuorisojärjestötoiminnan avustamisesta.
    Mallissa on esitetty haittojen vähentämiseen määrärahaa myös ministeriöiden edelleen jaettavaksi valtionavustuksina tai muuten. Vastuu pelihaittojen ehkäisystä on sosiaali- ja terveysministeriöllä ja siksi avustusvarat tulee kanavoida vain sosiaali- ja terveysministeriön kautta.

  • Jakosuhde tuo ennakoitavuutta. Eri sektoreilla on kokonaishyvinvointiin erilaista osaamista ja vaikuttavuutta koko ihmisen elinkaaressa. Jakosuhde itsessään jakaa vain käytettävissä olevan rahan eri sektoreille, joilla on tunnistettu rooli ja tarve yhteiskunnassa yleishyödyllisyyden näkökulmasta. Saattaa olla vaara, että järjestöt muuttavat keinotekoisesti olemassa olonsa perusteita säännöissä ja rönsyävät tehottomasti "muille toimialoille", mikäli ns sektoreiden siilot purkautuvat hallitsemattomasti. On eri asia toteuttaa liikuntaan päätehtävänään kuin yhtenä toimintamuotona. Jakosuhteella on varmasti ollut muitakin perusteita kuin rahanjako. Eli miten nämä vaikuttaisivat ministeriöihin - purkautuvatko ministeriö-siilot myös?

  • Koska kytkös edunsaaja-alojen ja rahapelitoiminnan tuottojen välillä tulisi katkaista täysin, eikä ehdotettu koontimomentti ole taide- ja kulttuurialan rahoituksen näkökulmasta tarpeellinen, ei myöskään tarvita edunsaaja-aloja yhteen sitovaa jakosuhdelakia. Nykyisten edunsaajien rahoitus tulee turvata ilman alojen välistä jakosuhde-ajattelua.

  • Esitetty malli ei juurikaan poikkea nykytilasta. Jakosuhteet tulee kirjata avustuslakiin, jossa myös nyt esitettävästä momentista säädetään.

    Sosiaali- ja terveysjärjestöjen valtionavustuksista ei ole säädetty lain tasolla. Uudistuksen yhteydessä asia tulee korjata ja säätää sosiaali- ja terveysjärjestöjen valtionavustuksista lain tasoisesti asetuksen sijaan, niin kuin on säädetty muun muassa liikunta- ja nuorisojärjestötoiminnan avustamisesta.

    Mallissa on esitetty haittojen vähentämiseen määrärahaa myös ministeriöiden edelleen jaettavaksi valtionavustuksina tai muuten. Vastuu pelihaittojen ehkäisystä on sosiaali- ja terveysministeriöllä ja siksi avustusvarat tulee kanavoida vain sosiaali- ja terveysministeriön kautta.

  • Ellei jakosuhteita kirjata mihinkään tai ellei niitä määritellä mihinkään, avustuksen suuruus eri edunsaajien välillä vaihtelee jatkossa kovasti poliittisten valtasuhteiden mukaan. Se sen sijaan ei tuo jatkuvuutta eikä ennustettavuutta toimijoille.