Lappian strategialuonnoksen kommentointiin liittyvä kysely

Kysymysmerkki 83
Kysely | Kemi-Tornionlaakson koulutuskuntayhtymä Lappia
Kysely on päättynyt

Perustiedot

Päättynyt: 19.11.2023

Liitteet

Ei liitteitä
Ilmianna

Kyselyn pakolliset kysymykset on merkitty (*) tähtimerkillä.

Voit valita, vastaatko Lappian opiskelijana, Lappian henkilöstöön kuuluvana, kunnan päättäjänä/henkilökunnan edustajana/luottamushenkilönä, työelämäkumppanina tai muussa roolissa.
Tämä kenttä vaaditaan.
Vastaukset
  • Lappian opiskelija 28 / 83
  • Lappian henkilöstö 37 / 83
  • Kunnan päättäjä, henkilöstön edustaja, luottamushenkilö 10 / 83
  • Työelämäkumppani 7 / 83
  • Muu rooli 1 / 83
Vastaukset
  • Ohjaamme opiskelijoitamme hyvän elämän polulla. 6 / 83
  • Ohjaamme ja tuemme opiskelijoitamme hyvän elämän polulla. 76 / 83
Vastaukset
  • Palvelemme ja kehitämme työelämää osaamisen ja elinvoiman vahvistajana. 68 / 83
  • Palvelemme ja kehitämme työelämää alueen elinvoiman vahvistamiseksi. 14 / 83
Sijaitsemme pohjoisessa, jossa ihmisillä on hyvä maine rehellisinä, luotettavina ja työteliäinä. Pohjoinen on uusi etelä: meillä on luonnonvaroja, jätti-investointeja, toimiva maayhteys maailmalle sekä muodostumassa yhtenäinen kasvu- ja työmarkkina-alue. Koulutuksenjärjestäjänä osaaminen on ydintämme. Meillä voit hankkia osaamista rajattomasti. Tuotamme osaamista työelämälle rajattomasti. Uudistumismahdollisuutemme ja osaamispotentiaalimme ovat rajattomia. Ajatuksemme saavat lentää vapaasti. Toimintamme on maantieteellisesti rajatonta, emmekä fyysisesti rajoitu rakennuksiin. Sijaitsemme rajattomalla rajalla, jossa meillä on rajaton opinnoissa- ja työssäkäyntialue. Myös sisäinen yhteistyömme on rajatonta.
Vastaukset
  • Kyllä 70 / 83
  • Ei 12 / 83
Vastaukset
  • Visio on hyvä. Itseä häiritsi liika rajattomuuden toistaminen eli tautologia. Voisiko toistovirkkeitä yhdistellä?

  • Suunta on oikea. Rajaton toistoa on aika paljon, voisiko yhdistellä. Lauseke emme fyysisesti sijoitu rakennuksiin: Tarkoitetaanko rajattomia opiskelumahdollisuuksia, kun verkko-opinnot/hybridi? Tätä voisi täsmentää.

  • "Pohjoinen on uusi etelä": Vihjataanko tässä, että "etelyys" on jotenkin tavoiteltava tila. Jos korostetaan pohjoisuutta, niin ollaan ylpeitä siitä pohjoisesta.

    Rajattomuutta toistetaan ja korostetaan liikaa, ei ole tarpeen tässä ajassa.

  • Lupaus rajattomuudesta on yliampuva, toimintaamme ohjaa useat lainsäädännöt. "Pohjoinen on uusi etelä" , haluammeko todella olla kuin etelä? Visiossa on ristiriita, puhutaan rajattomuudesta ja samalla korostetaan pohjoista sijaintia.

  • Raja on kahden erillisen valtakunnan raja. Byrokratia rajoittaa tai ainakin hidastaa. Totta on, että Tornio sijaitsee hyvin keskeisellä paikalla. Saadakseen siitä maksimaalisen hyödyn, täytyy jaksaa pinnistellä byrokratian rattaita.

  • Rajaton vs. rajattu. Minun valintani on rajaton, jonka toivon näkyvän monipuolisissa koulutuksissa, laajassa sidosryhmissä ja verkostoissa, henkilöstön osaamisen ja hyvinvoinnin rajattomassa tukemisessa, luovuuden mahdollistamisella ja rajoja ylittävänä rohkeutena.

  • Erittäin hyviä pointteja. Mielestäni olisi tärkeää saada houkuteltua tälle alueelle lisää eri alojen ammattiopiskelijoita ja tulevaisuuden tekijöitä.

  • Jos ajattelen, että tulevaisuudessa tänne pohjoiseen pitää saada paljon uutta /ulkomaalaistaustausta väkeä, niin sanooko rajaton heille mitään? Enemmän näkisin, että uskallus tulla ja pysyä alueella liittyy siihen kuinka inklusiivinen pohjoinen kykenee olemaan. Miten sitä voi visiolla tukea?

  • Kuvaa hyvin kotiseutuamme. Raja on vain kartalle piirretty viiva!

  • Rajaton sopii moneen yhteyteen. Rajaton sijainti, rajaton osaaminen, rajaton pohjoinen. Yhtä kuin laajasti, tasa-arvoisesti, yhdenvertaisesti, monikanavaisesti, verkossa mahdollistaen, läsnä ja kohdaten.

KESKEISIÄ NOSTOJA LAPPIAN TOIMINTAAN VAIKUTTAVISTA TEKIJÖISTÄ: • Paikallinen toimintaympäristö (mm. kuntien omistajaohjaus ja toimintakulttuuri, TE2024-uudistus, lähialuekansainvälisyys, yrityskentän muutokset) • Valtion asettamat tavoitteet ja ohjaus (mm. koulutuksenjärjestäjän tehtävät, lainsäädäntö, rahoitus, oppimisen tuki) • Suomen väestön kehitys ja osaavan työvoiman saatavuus (mm. ammattien muutos, koulutusten räätälöinti, työ- ja koulutusperäinen maahanmuutto) • Vihreä siirtymä ja kestävä kehitys (mm. osaaminen, uudet koulutusavaukset, hankinnat) • Digitalisaatio ja tekoäly (mm. osaaminen, oppimisympäristöt, opetus) • Yhteiskunnan arvomaailma (mm. ammatillisen koulutuksen, ammattien ja kädentaitojen arvostus)
Vastaukset
  • Yhteistyö Lappian kanssa hyödyntää molempia osapuolia. Meillä on mahdollisuus saada osaavaa henkilöstöä tarpeidemme mukaan.

  • Noista kolahti paikallisuus, väestön kehitys, digitalisaatio ja arvomaailma.

  • Paikallinen toimintaympäristö, osaavan työvoiman saatavuus, vihreä siirtymä

  • Lappian tulee tavoittaa opiskelijat laajalti ja olla houkutteleva ja ajan tasalla oleva kouluttaja, joka nostaa väestön osaamista työelämän vaatimalle tasolle ja antaa valmiudet kehittää osaamista jatkossakin.

  • Lappialla on merkittävä rooli tiennäyttäjänä kestävän kehityksen polulla.

  • Lappia on kehittyvä organisaatio, jolla on laaja asiakkuuksien ja yhteistyökumppaneiden verkosto, joka mahdollistaa molempien kehittymisen. Hyvät työelämäsuhteet ovat tärkein voimavara, jolla pystymme palvelemaan alati muuttuvaa työelämää ja saamaan opiskelijoita sitä kautta sijoittumaan elämässä.

  • Mielestäni yhteistyötä voisi kehittää edelleen enemmänkin. Esimerkiksi alueen yritysten vierailuja ja esittelyjä koululla voisi kokeilla. Lisäksi alueen yrityksille voisi "mainostaa" opiskelijoita mahdollisina työharjoittelijoina. Varmasti hyvä yhteistyö auttaa kaikkia osapuolia.

  • Osaavan työvoiman varmistaminen, yhteiskunnan arvomaailman ja kestävän kehityksen tukeminen

  • Oppivelvollisuuden toteuttaja, nuorten ja aikuisten kouluttaja, työelämän kumppani, ohjaus ja tuki opintopolulla, uraohjaus

  • Lappia tuottaa ammatillista koulutusta alueiden tarpeisiin ja tarjoaa paikallisille nuorille mahdollisuuden kouluttautua kotikulmilla, joka on mielestäni tärkeää täällä maaseudulla jossa kaikki eivät haikaile kaupunkiin. Onko tarjonta sitten ajankohtaista ja vastaako se alueen todelliseen tarpeeseen, etenkin kielitaito huomioiden, on toinen kysymys. Kielitaidon kouluttamisen merkitys on Lapissa todella suuri tekijä siihen, miten koulutetut tulevat työllistymään tai mikä heidän mahdollisuutensa on pärjätä yrittäjänä alueella.

Ohjaavatko valitut arvot Lappian toimintaa mielestäsi oikeaan suuntaan?

Meillä opiskelija on aktiivinen toimija. Toteutamme aidosti osaamisperusteista koulutusta nuorille ja aikuisille, työelämässä oleville ja yritysten henkilöstölle. Rakennamme jokaisen opiskelijamme kanssa henkilökohtaisen opintopolun ja tuemme matkalla ammattilaiseksi, kohti työelämää ja jatko-opintoja. Huolehdimme siitä, että opiskelijoillamme on hyvä ja turvallinen opiskella ja mahdollisuudet osallistua yhdenvertaisesti. Olemme helposti opiskelijoidemme saavutettavissa.
Vastaukset
  • Ohjaa oikeaan suuntaan 76 / 83
  • Ei ohjaa oikeaan suuntaan 1 / 83
Välitämme opiskelijoistamme, työkavereistamme ja yhteistyökumppaneistamme. Osoitamme kiinnostusta ja kohtaamme toisemme aidosti, avoimesti ja arvostaen. Välitämme, miten toimintamme vaikuttaa alueeseen, työelämään, ympäristöön ja luontoon.
Vastaukset
  • Ohjaa oikeaan suuntaan 76 / 83
  • Ei ohjaa oikeaan suuntaan 2 / 83
Joustavuus tarkoittaa ennakointi- ja uudistumiskykyämme; uskallamme yhdessä rohkeasti kehittää, kokeilla ja myös epäonnistua. Kykenemme muuttamaan ketterästi organisaatiomme toimintaa toimintaympäristön niin vaatiessa. Toimimme työtehtävissämme joustavasti ja yhteistyökykyisesti asiakasta palvellen. Tarjoamme joustavia opintopolkuja yksilöllisiin tarpeisiin.
Vastaukset
  • Ohjaa oikeaan suuntaan 75 / 83
  • Ei ohjaa oikeaan suuntaan 4 / 83
Meillä on sisäistä yrittäjyyttä, joka näkyy opiskelu- ja työmotivaationa, oppimishaluna, luovuutena, sitkeytenä ja sisuna. Ymmärrämme opiskelumme, työmme ja verkostojemme merkityksen. Toimimme aktiivisesti ja vastuullisesti.
Vastaukset
  • Ohjaa oikeaan suuntaan 76 / 83
  • Ei ohjaa oikeaan suuntaan 3 / 83
Vastaukset
  • Arvot tulisi kirjoittaa toisella tavalla. Opiskelijalähtöinen sulkee hankilöstön pois, parempi olisi inhimillinen

  • "Huolehdimme siitä, että opiskelijoillamme on hyvä ja turvallinen opiskella ja mahdollisuudet osallistua yhdenvertaisesti. "
    Turvallisuus, mitään ihmisryhmää erikseen esiin nostamaton tai piilottamaton yhdenvertaisuus ja se että ihmisellä on hyvä olla, koskee ja tulee jatkossakin koskea kaikkia, niin opiskelijoita, henkilökuntaa kuin sidosryhmiäkin, vaikka sitä ei olisi mihinkään strategiaan kirjattu.

  • Selkeys ja toteutettavuus.

  • Löytyykö strategiasta sana edelläkävijä? Lappia on ollut edelläkävijänä monissa asioissa kestävän kehityksen ympärillä, Louen kuvioissa, logistiikassa yms. Jos ajattelen asiaa syvemmin, niin monet haluavat seurata tai kulkea edelläkävijän rinnalla.

  • Mielestäni hyvä näinkin. Ei kannata tehdä asiasta liian vaikeaselkoista ja monimutkaista. Selkeä ydinviesti.

  • Saavutettavuus, monialaisuus

  • Toimialueen eli Lapin monikielisyys tulis huomioida koulutuksessa entistä paremmin.
    Universaaleista kielistä tärkeimpänä englanninkielen opettaminen tulisi viedä kaikissa koulutuksissa uudelle tasolle. Lapin maakunnan elinkeinoelämä toimii monikielisesti ja hyvä kielitaito edistää työllistymistä sekä mahdollisuuksia yritystoiminnan pyörittämiseen. Lisäksi kansainvälisillä koulutuslinjoilla voidaan opiskelija rekrytoinnit laajentaa ulkomaille ja siten edistää Lapin vetovoimaa asuinalueena, toisaalta myös edistää täällä asuvien ei-suomenkielisten ihmisten kotoutumista alueelle.

  • Pitäisin missiot yksinkertaisempina: Voisiko esim ajatella, että "Tuemme opiskelijoitamme hyvän elämän polulla" sisältäisi myös ohjauksen? "Palvelemme ja kehitämme työelämää osaamisen ja elinvoiman vahvistajana" tuntuu myös missiona turhan pitkältä. Voisiko tässäkin ajatella, että elinvoiman vahvistamiseen sisältää osaaminen.

  • Arvoja voisi olla viisi, esim. inhimillisyys, joustavuus, sinnikkyys, vastuullisuus ja saavutettavuus. Sisäinen yrittäjyys ei välttämättä oikein avaudu, että mitä sillä tarkoitetaan.

  • selkeys ja toteuttavuus