Pienet kunnat halutaan ajaa alas. Tämä on ihan järkyttävää. Ei ole ihme jos ihmisten mielenterveysongelmat vaan lisääntyvät täällä pahoinvointivaltiossa.
Monesti kuulee mainittavan, ettei Helsingissä päättäjät huomioi pk-seudun ulkopuolista Suomea. Toivottavasti hyvinvointialueella ei tapahdu samoin, että päättäjät ajattelevat vain yhtä isoa kaupunkia ja sen asukkaita unohtaen koko muun hyvinvointialueen palvelujen tarpeen. Keskittäminen ei aina ole ainoa tai edes kustannustehokkain ratkaisu.
Kotihoitoon on ehdottamasti saatava työntekijöitä lisää.
Saattohoidon ja muiden hoitojen osalta on vuodeosastojen paikat oltava lähellä ihmistä. Osastohoitoa ei saa keskittää Jyväskylään!
Lastensuojelun avo-, sijais- ja jälkihuollon palvelut. Mihin on perhehoito ja -hoitajat unohdettu? Kyseessä on kumminkin lapsen kannalta paras hoitomuoto, laissakin se on ensimmäinen hoitomuoto ja kaiken lisäksi se antaa myös parhaan vastineen meidän maksamille verorahoillekin. Kummallista ettei näistä eduista huolimatta ole asiaan paneuduttu? Perhehoito ja -hoitajat tulee ottaa mukaan suunnitelmiin. Vastata miten perhehoitoa tullaan kehittämään (koulutus, tukitoimet, uusien perheiden rekry, oikeusturva, sosiaalityöntekijöiden tuki, ym.)? Ja tätä kautta siirtää painopistettä laitoshoidosta perhehoitoon.
Kotihoidossa jo nyt vähän henkilökuntaa ja epäpätevää henkilökuntaa. Kuinka se riittää jatkossa, kun muitakaan hoitopaikkoja ei ole?
Tähän osioon todella hankala ottaa kantaa, kun materiaalista on hankala hahmottaa mitä todella ollaan esittämässä.
Muistakaa kaavio Keski-Suomen hyvinvointialueen strategiasta ja tavoitteista!!!
Yleisiä huomioita koko palveluverkkomateriaaliin
Koska hyvinvointialueet tekevät tätä työtä paljolti samaan aikaan, olisi hyvä benchmarkata vastaavaa työtä myös muilta alueilta. Näitä toivottavasti voitaisiin vielä ottaa mukaan ja parantaa työn laatua.
Selvitys ei ole täysin HyväKS strategian ja vision mukainen. Kaikkea ei voi tarjota diginä, terveyskeskusten sulkeminen lisää välimatkaa palveluun, eli saavutettavuus kärsii. Esimerkiksi Jyväskylän kaupungin lausunto (esityslista) s. 8/46 kertoo tämän hyvin:
"Palveluverkon supistaminen hankaloittanee etenkin paljon
palveluja käyttävien autottomien, vähävaraisten, ikääntyneiden ja lapsiperheiden asemaa. Liikkumisen haasteet, kuten taksien saatavuus ja julkisen liikenteen yhteydet oli nostettu esityksessä esiin. Nämä haasteet ovat todellisia. Hyvinvointialueen tuottaman palveluliikenteen kehittäminen olisi tärkeää, jotta palveluihin
pääsy olisi kaikille turvattua. On selvää, että tässä ehdotuksessa palvelun saavutettavuus tulee joillakin alueilla muuttumaan huomattavasti".
HyväKS alueella kivijalan määritelmä on liian kapea (tarkoitetaan laajaa palveluvalikoimaa). Lisäksi pitäisi olla vaihtoehtoisesti (siis jos tarjottu vaihtoehto on sulkeminen) sotepiste (tämä on otettu käyttöön joillain muilla hyvinvointialueilla). Se olisi esimerkiksi nyt ehdotettavien kuntien terveyskeskuksien tai alueiden sijaan perustettu pienempi sote-toimintoja tarjoava fyysinen tila, joka olisi jokaisessa kunnassa. Se voisi käyttää vapautuvia tiloja tai muita vapaita tiloja alueella tiloja (tai muuta ratkaisua kuten kauppakeskuksen tilaa). On erittäin tärkeää, että tunnistetaan lähipalvelut tärkeiksi jokaisessa kunnassa, siten että niille on määritelty vähintäänkin oma sotepiste (ja muut lähipalvelut joita ei voi siirtää).
Materiaalissa tulisi olla erillinen kuntakortti selkeänä taulukkona, joka näyttäisi kunnittain tilat, palvelut ja henkilöt nykyään ja miten palvelua on tarkoitus muuttaa. Tämä selkeyttäisi päättäjille sen mitä mistäkin kunnasta ollaan muuttamassa tässä vaiheessa.
Palveluverkon supistamisen vaihtoehto kaksi voi synnyttää laajempaa muuttoliikettä/siirtymää kuin tässä materiaalissa kuvattu. Mikäli terveyskeskuksien henkilöstö siirtyy uusiin asemakuntiin perheineen, vähentää tämä pienten kuntien elinvoimaa merkittävästi. On myös mahdollista, että lakkautettavien terveyskeskusten henkilökunta vaihtaa maakuntaa tai työpaikkaa, joka ei tule helpottamaan osaavan henkilöstön saantia. Tässä suhteessa raportti suhtautuu liian kevyesti mahdollisiin muutoksen tuomiin uhkiin. Tätä osuutta tulisi tarkentaa.