Kerro näkemyksesi ehdotetuista toimenpiteistä

Frågetecken 51
Enkät | Sweco Finland, Kommunikationsministeriet, Ympäristöministeriö
Enkäten har avslutats

Kerro näkemyksesi ehdotetuista toimenpiteistä, kuten 

  • kohdistumisesta energia- ja liikenneköyhiin kotitalouksiin ja mikroyrityksiin,  

  • kohdistumisesta eri tavoin haavoittuvassa asemassa oleviin ryhmiin,  

  • miten nämä toimenpiteet vähentävät näiden kohderyhmien riippuvuutta fossiilisista polttoaineista, 

  • toimenpiteiden kustannustehokkuus.  

 

Toimenpiteet: 

  1. mikroyritysten raskaan kaluston hankintatuki mahdollisesti yhdistettynä latausinfran tukeen  

  2. yksityishenkilöiden tulorajoitettu puhtaiden ajoneuvohankintojen tuki romutuspalkkion muodossa 

  3. kestävien liikkumismuotojen tuet fokuksena pienemmät kaupungit/kaupunkiseudut: kuntarajat ylittävä joukkoliikenne, kuntien sisällä kävely ja pyöräily ja mahdollisesti kutsuliikennekokeilut 

  4. rakennusten energiatehokkuutta koskeva alueellinen energianeuvonta ja tuki erityisen haavoittuvassa asemassa oleville kotitalouksille 

  5. fossiilisen öljy- tai kaasulämmityksen vähentäminen (sis. ilmalämpöpumput) 

  6. avustukset asuinrakennusten energiatehokkuuden parantamiseen. 

 

Kommenttia laatiessa on hyvä huomioida seuraavaa: 

  • Toimenpiteiden on puututtava hiilen hinnoittelun vaikutuksiin haavoittuviin kotitalouksiin, haavoittuviin mikroyrityksiin ja haavoittuviin liikenteen käyttäjiin. 

  • Toimenpiteiden on tuettava ja nopeutettava unionin ilmastotavoitteiden saavuttamista. 

  • Toimenpiteiden on täytettävä ”ei merkittävää haittaa” -kriteerit (DNSH).  

Basuppgifter

Avslutat: 26.3.2025

Bilagor

Inga bilagor
Gör en anmälan

Endast inloggade användare kan delta i denna enkät

De obligatoriska frågorna i enkäten är markerade med en asterisk (*).

Miten ehdotetut toimenpiteet kohdistuvat energia- ja liikenneköyhiin kotitalouksiin ja mikroyrityksiin, miten toimenpiteet kohdistuvat eri tavoin haavoittuvassa asemassa oleviin ryhmiin ja miten nämä toimenpiteet vähentävät näiden kohderyhmien riippuvuutta fossiilisista polttoaineista, ja millainen on ehdotettujen toimenpiteiden kustannustehokkuus.
Det här fältet är obligatoriskt.
Svar
  • On hyvä, että ajoneuvojen hankintatuki (kohta 2.) on tulosidonnainen ja kohdennettu pienituloisille. Samaa periaatetta tulisi noudattaa myös energiatukien (5. ja 6.) osalta. Tähän on kolme syytä:
    - Julkisen rahan kustannustehokas käyttö: Kyselyiden mukaan hyvätuloiset tekevät investointeja ilman tukiakin, jolloin tuki on ei-lisäistä ja sitä maksetaan suurelle ihmisjoukolle. Pienituloisille vaikutus on päinvastainen, joten julkisen rahan käyttö on rajatumpaa ja se aiheuttaa enemmän lisäisiä päästövähennyksiä käytettyä rahamäärää kohden, ja sitä kautta suuremman päästövähennysvaikutuksen.
    - Reiluus: Yleinen tulomalli kohdentaa tukia suurille sähkönkäyttäjille ja omakotitaloissa asuville, jotka ovat tulojakauman yläpäässä (ks. Datahuoneen raportti Sähkön hinnannousun ja sähkötukien arvioidut vaikutukset kotitalouksiin). Tällöin sillä on haitallisia tulonjakovaikutuksia, jotka voitaisiin välttää kohdentamalla tuet tulojakauman alempaan päähän
    - Tarkoituksenmukaisuus: Tällöin tuki kohdentuisi haavoittuviin kotitalouksiin, eli niihin joilla on matalat tulot ja suuri energiankäyttö. Nämä ryhmät ovat niitä, joilla korkea sähkön hinta johtaa kasvuun maksuhäiriöissä, mikä oli nähtävillä energiakriisin aikaan (ks Ahlvik y.m 2025, https://cepr.org/publications/dp19972)

    Useat maat ovat siirtyneet käyttämään tulosidonnaisia energiatukia yllämainituista syistä johtuen. Näin ollen Suomen järjestelmälle on malleja joista voi ottaa esimerkkiä suunnittelun tueksi. Alla listaan muutamia esimerkkejä:
    1. Ranskan tuki energiaremontteihin MaPrimeRénov': https://www.service-public.fr/particuliers/vosdroits/F35083): Tuen taso riippuu tuloista ja kotitalouden koosta
    2. Wales NEST -ohjelma (https://www.gov.wales/get-free-home-energy-efficiency-improvements-nest/eligibility): Tukea energiatehokkuusinvestointeihin pienituloisille. Tuloraja 18660 puntaa/vuosi
    3. Skotlannin Warmer Homes Scotland (https://www.homeenergyscotland.org/warmer-homes-scotland): Tukea iäkkäille, sairaille, ja niille jotka saavat jotain listattuja valtion tukia ("passport benefits"), eli tässä tuloriippuvuus on toteutettu epäseuorasti
    4. Pohjois-Irlannin Sustainable Energy Programme (https://energysavingtrust.org.uk/programme/nisep/): Tulorajat vaihtelevat tukityypeittäin ja perhekoittain, esimerkiksi yksinasuville lämmitysremonttiin tuloraja on 28000 puntaa/vuosi
    5. California CARE (https://www.cpuc.ca.gov/consumer-support/financial-assistance-savings-and-discounts/california-alternate-rates-for-energy): Tukee energiaköyhien kotitalouksien energian käyttöä maksamalla osan laskusta. Tuloraja linkissä, esimerkiksi yksinasuvalle $40,000/vuosi.
    6. Tanskan Varmecheck (https://sparenergi.dk/privat/faa-oekonomisk-stoette) kertatuki pienituloisille kotitalouksille, jotka käyttävät lämmitykseen maakaasua, kallista kaukolämpöä tai sähköä.

  • KESTÄVÄMPÄÄN TALOUTEEN SOSIAALISEN ILMASTORAHASTON TOIMENPITEILLÄ

    Sosiaalisen ilmastorahaston toimenpiteisiin on vuosina 2026-2032 käytettävissä 464 M€, johon sisältyy kansallinen 25 % omarahoitusosuus. Suomen saanto EU-varoista on 350 M€.
    STK ry:n näkemyksen mukaan energiaköyhyyttä vähennetään pysyvästi, kun siirretään Suomi päästöttömän energian tehokkaan käytön aikaan. Sitä edistetään toki muulla, ympäristöministeriössä tekeillä olevalla sääntelyllä, kuten kansalliseen energiaympäristöömme parhaiten soveltuvilla energiamuotojen painokertoimilla.
    ENERGIATEHOKKUUTTA KOTEIHIN JA TALOYHTIÖIHIN
    Sosiaalisen ilmastorahaston varoja pitää ohjata pysyvää energiatehokkuutta parantaviin ja uusiutuvan energian käyttöä lisääviin investointeihin ja erityisesti laitteisiin, joilla parannetaan käytön aikaisen energiankulutuksen tarpeenmukaisuutta. Se vähentää hukkaa ja tuhlausta ja mahdollistaa kotitalouksille säästön energiakuluissa. Ne ovat pysyviä keinoja poistaa osa energiaköyhyyden uhasta.
    Pienemmät energiakulut auttavat joka päivä, eivät vain mahdollisten hintapiikkien aikana. Usein tekemällä vain pieniä teknisiä muutoksia rakennuksen sähköistyksessä voidaan lisätä merkittävästi kuluttajien mahdollisuuksia suojautua kalleimpia sähkön hintapiikkejä vastaan.
    Sosiaalisen ilmastorahaston kautta tuettaviin ja/tai rahoitettaviin kohteisiin pitää sisällyttää taloyhtiöiden ja kotitalouksien investoinnit LED-valaisimiin, läsnäolotunnistimiin ja älykkäisiin termostaatteihin sekä sähköiseen liikkumiseen siirtymistä edistäviin latauslaitteisiin ja niiden asentamisvalmiuksiin.
    Rakennusten automaatio- ja säätölaitteiden käytöllä aikaansaadaan käytönaikaisen energiankulutuksen säästöjä käyttökustannuksissa ja pienennetään käytönaikaista hiilijalanjälkeä. Automaatio- ja säätölaitteilla vähennetään tarpeetonta energiankäyttöä ja tuotetaan samalla miellyttävää sisäympäristöä.
    Ehdotamme, että esimerkiksi älysähkömittareihin liitetyn kysyntäjouston mahdollistavat laitteistot ja niiden asentamiskustannukset sisällytetään sosiaalisen ilmastorahaston rahoituksen piiriin. Näin voidaan samalla kertaa edistää ilmastotavoitteiden saavuttamista ja auttaa haavoittuvammassa asemassa olevia suomalaisia kotitalouksia sekä täyttää Suomen velvoitteet direktiivien toimenpanossa.
    Rakennusten energiatehokkuusdirektiivin mukainen velvoite edistää energian varastointia rakennuksissa on sekin luontevaa toteuttaa sosiaalisen ilmastorahaston rahoituksella. Ehdotamme, että sisällytetään osa paikallisen aurinkosähköenergian tuotantolaitteiston ja sitä täydentävän energiavaraston ja niiden asennustöiden kustannuksista sosiaalisen ilmastorahaston tukikriteereihin Suomessa.
    Etenkin asuintaloyhtiöissä paikallinen uusiutuvan energian tuotanto ja energiavarasto on mahdollista toteuttaa varsin kohtuullisin asuntokuntakohtaisin kustannuksin. Kerrostaloyhtiöitä pitäisi myös kannustaa muodostamaan paikallisia energiayhteisöjä aurinkoenergian tuotannossa. Taloyhtiöiden energiatehokkuuteen liittyviä perusparannuksia tukemalla voidaan auttaa useampia kotitalouksia kuin yksittäisiä omakotitaloissa asuvia henkilöitä. Investointikyky on ratkaisevasti parempi taloyhtiöllä kuin yksittäisellä kotitaloudella, jota energiaköyhyys voisi uhata. Asuinkerrostaloissa investointikustannukset jakautuvat useamman käyttäjän kesken, mikä alentaa kynnystä siirtyä aurinkosähkön käyttöön.
    Ehdotamme, että tähän liittyviä taloyhtiöiden neuvontapalveluja voisi tuottaa myös sosiaalisen ilmastorahaston kriteereiden mukaan.
    Energiavarastoilla voidaan alentaa kiinteistökohtaista huipputehoa, optimoida energiankäyttöä ja tuottaa hetkellisesti liittymää suurempaa tehoa esimerkiksi sähköajoneuvojen latauksen tarpeisiin. Näin säästetään tehomaksuissa eikä ylikuormiteta verkkoa. Sähköenergian varastointi vakauttaa sähköjärjestelmäämme ja pienentää tuotannollisten investointien taloudellista riskiä. Kiinteistökohtaiset energiavarastot toimivat tarvittaessa myös kriisitilanteiden paikallisena varavoimana sielläkin, missä ei ole varavoimakoneita kuten maatiloilla ja pk-yritysten tuotantotiloissa.
    On otettava huomioon kokonaisetu myös siinä mielessä, että suomalainen energiavarastoja valmistava teollisuus on kasvussa ja vastaa paitsi kotimaisiin tarpeisiin, myös maailmalla kasvavaan kysyntään. Alan kehityksellä on merkittävä rooli ilmastomyötäisen energiankäytön edistämisessä ja myös maamme työllisyyden kannalta.

    Samoin energiatehokkuuden parantaminen työllistää laajasti rakentamisalojen mikroyrittäjiä. Siten sosiaalisen ilmastorahaston tuet kohdistuvat myös vaikeuksista kärsivän rakennusalan pienimpiin toimijoihin ja auttavat niitä selviämään – ja turvallisen asumisen takaavia palveluja säilymään - myös muuttotappioalueilla.
    Sosiaalisen ilmastorahaston tekstissä on mainittu, että julkiset ja yksityiset yhteisöt voivat tukea haavoittuvia toimijoita. Tulkitsemme, että erilaiset vuokra- ja asuintaloyhtiöt voisivat hakea tukea, kunhan vain tietäisivät, milloin, miten ja millaisiin hankkeisiin tukea, avustusta, verovähennystä tai takausta voi hakea.
    Ehdotamme koulutus- ja neuvontapalvelujen tarjoajaksi hyväksyttävien tahojen joukkoon myös toimialajärjestöjä. Me sähköistys- ja energiatehokkuusalan yleishyödylliset toimijat voisimme muodostaa koulutus- ja viestintäohjelmia ja hakea niihin rahoitusta kriteerien sen salliessa.

    AIEMMAT TUET JA KANNUSTEET EIVÄT POISTANEET LIIKENNEKÖYHYYTTÄ

    Vaikka asetus antaakin mahdollisuuden ajallisesti rajoitettuihin suoriin tulotukiin, pääpaino on ja pitääkin olla pysyviä vaikutuksia tuottavissa investoinneissa, joilla kotitalouksia ja mikroyrityksiä autetaan parantamaan sosiaalista asemaansa. Liikenneköyhyyden poistaminen avaa mahdollisuuden työllistyä hieman kauempana olevaan työpaikkaan, antaa mahdollisuuden tehdä merkityksellistä työtä, osallistua yhteiskunnan toimintoihin ja rikastuttaa sosiaalista elämää.
    ARA:n kautta myönnetty sähköautojen latausinfra-avustus on lisännyt latauspisteitä ja latauspistevalmiuksia sähköautokantaan suhteutettuna eniten Uudellamaalla, Pohjois-Savossa ja Varsinais-Suomessa, (42-56 pistettä/100 sähköautoa). Maakunnista Kainuu, Satakunta, Pohjanmaa sekä Keski-Pohjanmaa puolestaan ovat jäljessä latauspistemäärässä suhteutettuna sähköautokantaan (6-13 pistettä/100 sähköautoa).
    Vähäinen avustuksella toteutettujen latauspisteiden määrä voi johtua siitä, että kyseisillä alueilla asuvilla ei ole ollut taloudellisia mahdollisuuksia siirtyä sähköiseen liikenteeseen. On myös todennäköistä, että pitkien välimatkojen takia liikkumisen kustannukset ovat korkeat eikä rahaa jää uuden tai käytetyn vähäpäästöisen auton hankintaan.

    Sähköajoneuvojen määrä suhteessa koko kunnan autokantaan vaihtelee sekin kunnittain. Esimerkiksi Uudellamaalla Helsingissä, Espoossa, Vantaalla sähköajoneuvoja on n. 20 % koko kunnan autokannasta, kun Uudenmaan kunnista Myrskylä, Pukkila ja Lapinjärvi jäävät n. 5 %:iin.

    Päästökaupan myötä kohoavat fossiilisen polttoaineen kustannukset yhdistettynä pitkiin etäisyyksiin välttämättömiin palveluihin vähentävät kotitalouksien ja mikroyritysten käytettävissä olevia tuloja etenkin siellä, missä joukkoliikenteen palveluverkko ei ole kattava. Auto voi siellä olla arjessa selviytymisen kannalta tarpeellinen. Kotitalouksissa kulutusmenoista n. 45 % käytetään asumiseen ja liikkumiseen.

    Liikenneköyhyys mikroyritysten kannalta

    Suomessa on n. 514 000 mikroyritystä, mikä vastaa 95 % koko Suomen yritysten määrästä. Yritykset ovat keskeisiä alueellisen elinvoiman ja työllisyyden kehittymiseen.
    Fossiilisen polttoaineen hinnannousulla on erittäin merkittävä vaikutus sellaisten mikroyrittäjien toimintaan, jotka tarvitsevat henkilö- tai pakettiautoa yrityksensä toiminnan hoitamiseen.

    Mikroyrittäjien joukosta erityisesti naisvaltaisille sote-alan yrittäjille auto on välttämätön työtehtävien hoidossa, mutta vaatimattomasta liikevaihdon ja tuloksen vuoksi vähäpäästöisen ajoneuvon hankkiminen on vaikeaa.
    SKAL:n tietojen mukaan kuljetusyritykset ovat tyypillisesti perheyrityksiä ja lähes puolet kuljetusyrityksistä liikennöi vain yhdellä autolla. Vastaavia auton käytöstä riippuvaisia mikroyrityksiä on Suomessa tuhansittain.

    Julkiselle sektorille, erityisesti kunnille ja valtiolle, liikennepalveluja tarjoavien yritysten ja yrittäjien tulee täyttää ajoneuvoja ja palveluita koskevat kriteerit jo pari vuotta voimassa olleen puhtaita ajoneuvoja koskevan lain ajoneuvo- ja liikennepalveluhankintojen ympäristö- ja energiatehokkuusvaatimuksista nojalla.

    Ilman kriteerien täyttymistä yritykset eivät voi osallistua liikennepalvelujen tarjoamiseen. Uhkana on, että osa yrittäjistä ei kykene investoimaan tarvittavaan puhtaaseen ajoneuvokalustoon ja jää siten tyhjän päälle vanhenevan kaluston kanssa, joka ei enää kelpaisikaan elinkeinotoimintaan.

    Yritysten vastuullisuusohjelmiin sisältyy yhä useammin myös kasvihuonekaasupäästöjen vähennystavoite. Isommat yritykset hankkivat omaan ajoneuvokantaansa päästöttömiä ajoneuvoja, mutta edellyttävät usein myös heille palveluita tarjoavilta liikennöitsijöiltä puhtaampia kuljetuspalveluita, vaikka yrityksiä em. laki ei velvoitakaan.

    Toimenpide-ehdotuksia liikenneköyhyyden torjumiseksi

    Oikein kohdistetuilla sosiaalisen ilmastorahaston toimenpiteillä voidaan merkittävästi edistää Suomen ilmastotavoitteita ja helpottaa liikenneköyhyydestä kärsivien kotitalouksien ja mikroyritysten asemaa. Jos itse liikennesuoritetta ei voi vähentää, on koetettava vähentää ajoneuvojen päästöjä. Vaikka etätyömahdollisuus ja digitalisoituminen vähentävätkin liikennettä, ei liikkumistarve poistu kokonaan. Liikenneköyhyyden helpottaminen voi laajentaa tuhansien ihmisten työssäkäyntialuetta, helpottaa työvoimapulaa ja vahvistaa aluetaloutta.

    Liikenneköyhyydestä kärsiville kotitalouksille ja haavoittuville yrityksille tulee tarjota sellaisia ratkaisuja, jotka alentavat liikkumisen kustannuksia. Erilaiset joukkoliikennettä edistävät toimet auttavat todennäköisesti taajaan asutuilla alueilla, jossa joukkoliikenteen operointi kannattaa. Harvemmin asutuilla seuduilla kannattaa edistää kutsupohjaista joukkoliikennettä sekä mahdollisimman ilmastomyönteistä autoilua.

    Kannusteiden ja muiden politiikkatoimien tulisi ulottua koko rahaston toimikaudelle 2026–2032, jotta mahdollisimman monet voisivat tarttua sen tarjoamiin mahdollisuuksiin.

    Liikkumiskustannusten ja päästöjen leikkaus sähköliikenteellä

    Suomen verkkosähkö on yksi Euroopan puhtaimmista (24 g CO2/kWh). Meillä on myös Euroopan kolmanneksi halvin sähkön tukkuhinta. Täyssähköajoneuvon päästöt jäävät merkittävästi pienemmiksi kuin polttomoottoriauton päästöt ja lisäksi ajamisen kustannukset jäävät noin puoleen vastaavasta polttomoottoriautosta. Sähköajoneuvo voi olla pysyvä ratkaisu liikenneköyhyyden vähentämisessä. Sähköiset henkilö- ja pakettiautot ja raskaamman liikenteen sähköiset ajoneuvot täyttävät sosiaalisen ilmastorahastoasetuksen ja DNSH:n kriteerit.

    Koska sähköajoneuvot ovat toistaiseksi kalliimpia kuin vanhat, huomattavan saastuttavat ja energiatehottomat polttomoottoriajoneuvot, tarvitaan hankintakynnystä alentavia toimenpiteitä.

    Ehdotamme vähäpäästöisten henkilö- ja pakettiautojen hankintakannustetta

    Hankintakannusteella voidaan alentaa uuden ensirekisteröitävän henkilö- tai pakettiauton hankintakynnystä. Aiemmin käytössä ollut hankintatuki 2000 €/ajoneuvo voi olla liian niukka mahdollistaakseen heikoimmassa asemassa olevien kotitalouksien siirtymisen uuteen sähköajoneuvoon. Sähköajoneuvojen tarjontaan on toki viime vuosina tullut edullisia malleja, joissa on riittävästi toimintasädettä.

    Hankintakannusteella voi olla merkitystä haavoittuvassa asemassa oleville yrityksille ja liikenneköyhyydestä kärsiville kotitalouksille, ja siksi se kannattaa sisällyttää sosiaalisen ilmastorahaston toimenpidelistalle. Hankintakannusteen rajaamisessa kohdistumaan haavoittuville yrityksille lienee mahdollista hyödyntää yritysten julkisia tilinpäätöstietoja.

    Ehdotamme kannustetta, joka on 15 % ajoneuvon hankintahinnasta tai korkeintaan 4000 €/ajoneuvo + romutuslisä.

    Ehdotamme vähäpäästöisten henkilö- ja pakettiautojen leasing-kannustetta

    Suomessa käytävä autokauppa kohdistuu valtaosin käytettyihin autoihin ja vain n. 15 % uusiin autoihin. On hyvin todennäköistä, että haavoittuvassa asemassa olevien maksukyky ei riitä uusiin ajoneuvoihin. Siksi käytetty uudempi auto on realistinen vaihtoehto.

    Leasing-hankinta (pitkäaikaisvuokraus) mahdollistaa ajoneuvon hankintahinnan jakamisen useammalle vuodelle ja vähentää siten merkittävästi tarvittavan kertainvestoinnin suuruutta. Leasing-vuokrat voidaan kattaa käytettävissä olevista tuloista kuukausittain. Kattamalla osa, esim. 30 prosenttia leasing-vuokran kuukausikustannuksesta sosiaalisen ilmastorahaston varoilla, luodaan toimiva mekanismi mikroyritysten ajoneuvohankinnalle. Leasing-kannustetta voitaisiin myöntää myös käytetyille vähäpäästöisille henkilö- ja pakettiautoille.

    Käytettyjen täyssähköautojen markkinan vilkastuminen vähentäisi vanhojen polttomoottoriautojen suosiota, alentaisi autokannan keski-ikää ja lisäisi liikkumisen turvallisuutta. Myös päästöt alenisivat. On myös helppo ennustaa tämän kannusteen lisäävän autokaupan volyymiä ja siten myös valtion arvonlisäverotuloja.

    Käytettyjen autojen leasing-kannuste olisi realistinen mahdollisuus siirtyä edullisempaan ja puhtaampaan autoiluun. Koska kannuste kohdistuisi koko Suomeen ja alueille, joilla aiemmat kannusteet eivät ole osoittautuneet toimiviksi, tämän tyyppistä kannustetta voi pitää oikeudenmukaisena.

    Ehdotamme vähäpäästöisten kuorma-autojen hankinta- ja leasing-kannustetta

    Mikroyrityksille tarkoitetun hankintakannusteen ajoneuvokohtaisina kriteereinä ja määränä voitaisiin käyttää vuoden 2024 loppuun saakka voimassa olleen vähäpäästöisten ajoneuvojen hankinta- ja muuntotukia koskevan lainsäädännön määrityksiä.

    Ehdotamme latausjärjestelmien hankintakannustetta

    Sähköajoneuvojen sujuva käyttö edellyttää koti- ja/tai työpaikkalatausmahdollisuutta. Päivittäisessä käytössä oleva sähköajoneuvo tulee voida ladata sen ollessa pysäköitynä, yleisimmin yöaikana. STK ry:n tilastojen mukaan vuonna 2024 myytiin n. 30 000 kpl sähköauton latauslaitteita. Vastaavasti vuonna 2024 Suomen sähköhenkilöautokanta kasvoi n. 66 000 ajoneuvolla, joista osa uusia ja osa käytettyjä.

    Sosiaalisesta ilmastorahastosta myönnettäviä ajoneuvojen hankintakynnystä alentavia kannusteita tulee täydentää latausjärjestelmäkannusteella.

    Latausjärjestelmäkannuste voi kohdistua esimerkiksi asunto-osakeyhtiölle, jolloin kertahankinnalla luodaan latausmahdollisuus usealle kotitaloudelle ja alennetaan merkittävästi sähköiseen liikenteeseen siirtymisen kynnystä. Tukea tulee voida myöntää myös haavoittuville yrityksille.

    ARA:n sähköautojen latausinfra-avustus toimi aikoinaan erinomaisen tehokkaasti latausmahdollisuuksien lisääjänä. Avustusmekanismia tosin pidettiin hallinnollisesti työläänä.

    Sosiaalisen ilmastorahaston latausavustus voisi olla yksinkertaisesti sellainen, että tukea myönnetään kotitalouksille tai asunto-osakeyhtiöille kiinteä summa jokaista hankittua latauspistettä kohden ja haavoittuville mikroyrityksille kiinteä summa jokaista hankittua sähköajoneuvoa kohden.
    Näin hallinnollinen taakka pienenisi ja yritysten kelpoisuus olisi helppo tarkistaa virallista auton rekisteröintitodistusta vastaan. Väärinkäytösten mahdollisuus jäisi pieneksi.

    Kannustesumma voisi olla 2500 €/asennettu laite. Kannustetta pitäisi voida käyttää suunnittelu-, laite-, johdotus- ja asennuskustannusten kattamiseen.

    Ehdotamme, että mikroyrityksiä ja taloyhtiöitäkin varten pitäisi harkita sosiaalisen ilmastorahaston puitteissa myös takauksia tai muita rahoituksen saatavuutta helpottavia tukimuotoja.

    Kunnioittavasti
    Sähköteknisen kaupan liitto ry
    Sallamaari Muhonen
    toimitusjohtaja

  • pitäs ajaa eu tasolla markkinataloutta kysynnän ja tarjonnan lakia

  • Yleisesti ottaen kaikki toimenpiteet kannattaisi toteutaa siten, että ne eivät vaadi harkinnanvaraisia päätöksiä. Kaikki harkinnanvaraisuus lisää byrokratiaa, joka taas maksaa. Kysyin esimerkiksi viime vuonna Business Finnlandin energiatehokkuusryhmältä miksi yritysten energia-avustusten investointien alaraja on 10 000 €. Vastaus oli, että jos alaraja olisi pienempi, niin hakemuksia tulisi niin paljon etteivät he kerkeäisi niitä käsittelmään. Kotitalouksien energiaköyhyyttä vähennettäessä tarvittavat investoinnit ovat huomattavasti tuota rajaa pienemmät ja poistamalla harkinnanvaraisuus käytettävissä olevat rahat eivät kaikki mene byrokratiaan. Automaattisessa päätöksenteossa voisi vaikka hyödyntää tulorekisterin tietoja.

    1, 2, 5, 6. Katso teksti yllä
    3. Näitähän on toteutettu. Pitäisi kaikista kokeiluista ym. kerätä tiedot ja arvioida niiden kautta onko kustannustehokas keino. Onko missään otettu toimintaa jatkuvaan käyttöön kokeilun jälkeen?
    4. Energianeuvonnan puute on se, että maakunnalliset energianeuvojat eivät saa ehdottaa jotain toimenpidettä toteutettavaksi, eikä saa ehdottaa ketään toimijaan toimenpiteen toteuttajaksi. Se johtuu siitä, että energianeuvoja ei saa suosia ketään toimijaa tai teknologiaa vääristäen yksityisiä markkinoita. Siksi energianauvojat neuvovat energia-asioita yleisellä tasolla ja neuvonnasta ei ole välttämättä hyötyä "energiaköyhälle" asiakkaalle, joka ei itse välttämättä kykene arvioimaan sitä, mikä toimenpide hänen kannattaisi toteuttaa. Tämä johtaa siihen, että asiakas on lopulta markkinoiden "armoilla", sillä jokainen toimija tietenkin ehdottaa omassa myynnissä olevaa ratkaisua parhaaksi keinoksi vähentää energiakuluja.

    Energianeuvojien rinnalle ja avuksi pitäisi toteuttaa hankkeita, jotka tekisivät puolueettomia laskelmia eri toimenpiteiden vaikutuksista eri käyttötapauksissa. Esim. investoointi- ja säästölaskelmat "mummonmökki 40m2" ilmalämpöpumnppu vs. eristyksen parantaminen vs. ikkunoiden vaihto vs. huonekohtainen ilmanvaihto vs. sähkönkulutuksen ajoitusratkaisut. Tälläisten puolueettomien tutkimusten avulla energianeuvojat voivat esittää puolueettomasti mikä toimenpide sopisi kohteeseen vääristämättä markkinoita. Asiakkaan on myös itse helpompi arvioida tutkimuksen perusteella mitä kannattaisi toteuttaa.

    5. Lämitysmuodon vaihto fossiilisista polttoaineista lämpöpumppuihin vaikuttaa päästöihin ja energiakuluihin. Kyseessä on kuitenkin aina tuhansia euroja maksava investointi, johon "energiaköyhällä" ei ole välttämättä varaa investoida edes tukien jälkeen sillä käteispuskuria ei ole ja jos saa lainaa, niin ilman vakuuksia sillä on korkea korko. Ilmanvaihdon kautta poistuu esim. 1970-1990 lukujen rivitaloissa noin 25-35 % lämmitysenergiasta ja ikkunoiden ja ovien kautta noin 15-20 %. Kotitalousvähennyksen suurennuksen kautta on tuettu öljylämmityksestä siirtymistä lämpöpumppuihin. Kuinka moni "energiaköyhä" on pystynyt hyödyntämään tätä?

    6. Minulla on ehdotus tähän, joka on lähes kustannusneutraali sen jäkeen kun se on luotu. Tämä ehdotus sopii energiakäyhien lisäksi myös muille kotitalouksille, mutta järjestelmä nimen omaan varmistaa sen, että "energiakäyhä" voi toteuttaa investoinnin.

    Kotitalouksien asema on ratkaiseva tulevaisuuden energiajärjestelmissä niiden aurinkosäh-kön tuotanto- ja energian varastointipotentiaalin vuoksi. Nykyisin kotitaloudet voivat vähentää energiatehokkuusinvestointien kustannuksia kotitalousvähennyksen kautta, mutta tämä ei riitä energiaköyhyyden vähentämiseksi. Monilla kotitalouksilla ei ole investointikykyä, vaikka halukkuutta löytyisikin. Uusia keinoja investointien mahdollistamiseksi tarvitaan ja niiden tulisi olla kustannustehokkaita yhteiskunnalle. Esimerkiksi opintolainojen valtiontakauksista voisi ottaa mallia.

    Kuluttaja kilpailuttaa energiainvestoinnin ja esittää voittajatarjouksen pankille, kysyen valtion takausta sähköisesti. Takaus tulee automaattisesti, jos investoinnin tarjoajalla ei ole merkittäviä verorästejä tai väärinkäytöksiä. Pankki myöntää lainan valtion takaamana, jolloin lainan marginaali voi olla matala. (Opintolainoissa tyypillinen marginaali on 0,5%). Lainan kuukausierän tulisi vastata energiainvestoinnista saatavia säästöjä. Näin "energiaköyhä" pystyy toteuttamaan investoinnin kustannusneutraalisti.

    Valtion takaamalla energiainvestointilainalla on tietty käyttötarkoitus, jonka oikea käyttö varmistetaan esimerkiksi siten, että pankki maksaa lainan summan suoraan tarjoajalle. Asiakas maksaa lainan takaisin pankille, mutta jos taloudellinen tilanne heikkenee, valtio voi maksaa koron pankille. Laina-aikaa voidaan myös pidentää.

  • Suomen sosiaalisen ilmastorahaston toimenpide-ehdotuksista "rakennusten energiatehokkuutta koskeva alueellinen energianeuvonta ja tuki erityisen haavoittuvassa asemassa oleville kotitalouksille" on erityisen yleishyödyllinen:

    Perustelut:
    -Rakennusten energiatehokkuuden parantaminen tuo myönteisiä vaikutuksia sekä haavoittuville ryhmille energiakustannusten alenemisen muodossa että ympäristölle ilmastopäästöjen vähentymisen ja luonnonvarojen säästymisen myötä.
    -Energiatehokkuuden parantaminen vähentää riippuvuutta fossiilisiin energian kokonaiskulutuksen pienentyessä
    -Neuvontapalvelua voidaan räätälöidä ja kohdistaa eri tavoin
    -Neuvonta tavoittaa laajasti erilaisia kohderyhmiä ja on siten kustannustehokas
    -Neuvonnalla voidaan parantaa muiden toimenpiteiden tehokkuutta (kuten avustukset) jakamalla niistä tietoa
    -Suomesta löytyy jo vakiintunut toimintatapa alueelliseen energianeuvontaan, kokemusta, osaamista ja verkostoja on kertynyt maakunnallisesti useiden vuosien ajan
    -Energiaviraston rahoittama Alueellinen energianeuvonta on saanut kansalaisilta säännöllisten kyselyiden perusteella erittäin positiivista palautetta ja neuvontaan osallistuneet henkilöt toteuttavat energiahankkeensa melko todennäköisesti

    Ystävällisin terveisin,
    Tuuli Pohjola
    Alueellinen energianeuvonta- hanke

  • Tulisi taloudellisesti tukea vanhojen ja uudempienkin energiatehokkuudeltaan huonojen asuinkerrostalojen energiatehokkuuden parantamista.
    Vanhoissa kerrostaloissa on tällä hetkellä paljon menoja mm. putkiremonttien takia. Näissä asunto-osakken omistajina on usein melko pienituloisia, joten omistajilla ei ole varaa panostaa energiatehokkuuteen ilman tukia.

  • Kohtaan "4. rakennusten energiatehokkuutta koskeva alueellinen energianeuvonta ja tuki erityisen haavoittuvassa asemassa oleville kotitalouksille" liittyen. Vihreässä siirtymässä on erityisen tärkeää etulinjassa kulkevien tsemppaamisen lisäksi pitää perässähiihtäjät mukana. Tämä vähentää myös puhtaan siirtymän vastustusta, kun myös heikommassa taloudellisessa tai tiedollisessa asemassa olevat toiminnallistetaan mukaan työhön esteitä purkamalla. Energianeuvonta, joka jalkautuu maakuntiin on tässä erittäin hyvä työkalu. Kestävät käytännöt varmasti leviävät vuosikymmenissä tai -sadoissa etulinjan älykoti-insinööreiltä mummonmökkeihin myös orgaanisesti, mutta ilmastotoimien kiireellisessä vuosien aikaikkunassa tuota kehitystä on syytä edistää jakamalla tietoa ja neuvontaa siitä, miten esimerkiksi kodin tai rakennuksen lämmönlähteet voi käytännössä vaihtaa puhtaiksi tai energiankulutusta alentaa. Tähän tarvitaan sekä Suomessa jo ansiokkaasti tehdyn yleisen energianeuvonnan jatkamista, että pilotteja jotka kokeilevat uusia lähestymistapoja esimerkiksi energiaköyhyyteen liittyvien tilanteiden selättämiseen kestävällä tavalla. Iso peukku siis tälle.

  • Puolueeton energianeuvonta tarjoaa suurta apua ja hyötyä kuluttajalle varsinkin jos kyse on vanhasta omakotitalosta. Ilman energianeuvontaa kuluttaja on usein markkinavoimien armoilla ja varsinkin iäkkäämmät kuluttajat tarvitsevat puolueetonta asiantuntijaa avukseen. Energianeuvonta on saatava laajemmin tunnetuksi ja olisi suotavaa, että iäkkäät kuluttajat saisivat laajempaa energianeuvontapalvelua, mukaanlukien apua mahdollisten energiatoimien tarjousten vertailuun kotikäynnin yhteydessä ym...Nykyisin yhtenä vaarana on, että epätoivoisesti energiasäästöjä haettaessa tukitaan jo muutenkin puutteellista ilmanvaihtoa ja alennetaan sisälämpötilaa liikaa aiheuttaen jopa epäterveelliset sisäolosuhteet ja samalla kohottaen sisäilman kosteutta jopa haitallisesti. Siksi kuluttajien kohdekäyntien yhteydessä olisi järkevää tehdä myös mittarointia sisäilmaston suhteen.

    Sähkölämmityksestä siirtyminen lämpöpumppuihin olisi hyvin perusteltua pitää jonkinlaisen investointituen piirissä. Iäkkäiden ihmisten ja erityisesti energiaköyhyyden piirissä oleville pitäisi kohdentaa suurempia ja laajempia investointitukia energiatoimiin. Tuen saanti pitäisi olla energiaremontin teettäjälle hyvin helppoa tai mieluiten saada asia ulkoistettua urakoitsijalle niin että tukiraha tulisi suoraan kuitatuksi jo remonttia maksaessa (eli kuluttaja ei joutuisi välirahoittamaan tuen suoruutta tukea odotellessa). Energiatuki vähentäisi päästöjä ja alentaisi valtakunnallisesti sähkön kulutusmäärää ja sähkön huipputehon tarvetta. Öljylämmityskohteissa tulisi tukien osalta tarvittaessa mahdollistaa sekä öljystä luopuminen että mahdollinen hybridilämmitysjärjestelmä. Vanhan mutta hyväkuntoisen öljylämmityksen taloissa olisi järkevää mahdollistaa myös öljy-ilma-vesilämpöpumppu -yhdistelmät. Kovilla pakkasilla sähkönkulutus ei silloin kasvaisi vaan osaltaan vähenisi, lämpöpumppu huilisi öljypolttimen tulossa käyttövuoroon. Huoltovarmuuden kannalta öljypolttimen vähäinen sähköntarve olisi myös helppo kattaa kriisitilanteessa vaikkapa pienehköllä kiinteistön akulla. Syrjäseuduilla vuotuisetkin sähkökatkot voivat kestää pisimillään jopa 1-3 vuorokautta.

    Sähköautoille tarvittaisiin tuntuva ja helppo kohdennettu hankintatuki. Sellainen tuki, jonka saisi uuden auton oston yhteydessä automaattisesti ilman ostajan erillisiä lomakesulkeisia kaupan jälkeen. Iäkäs ja määritellyn energiaköyhyyden piiriin kuuluva saisi edullisimman hintaluokan sähköautoon vaikkapa 8000€ kerta-alennuksen tai esimerkiksi kuukausihintaan merkittävän alennuksen. Toisaalta tällainen kohdennettu tuki edellyttäisi hyvin suunnitellut tiukat ehdot ja rajoitukset auton hallintaan, omistukseen ja käyttöön, ettei hankintaedusta tulisi yleisesti väärinkäytetty edullisen hankinnan "porsaanreikä".

  • Kohta 5&6

    Mielestäni tähän mennessä parhain ehdotus on ollut energiainvestoinnin valtiontakaus (matalemmat lainakustannukset) sekä investointiin suora avustus. Moniin omakotitalo, kuin myös kerros-/rivitalo kohteisiin olisi kaikkein kustannustehokkainta asentaa maalämpöpumppu pitkän aikavälin tarkastelulla. OKT-kohteessa investoinnin arvo pompsahtaa kuitenkin helposti lähelle 20 k€ ja investointi jää toteuttamatta tästä syystä. Tästä johtuen moni investoikin vesi-ilmalämpöpumppuun joista usein loppuu tehot kesken/niiden COP-arvot romahtavat silloin kun lämpöä kiinteistöön kaikkein kipeimmin tarvittaisiin ja tarvittava lämpö tuotetaan sähköllä.

    Yleinen vaikutelma mikä aiemmin käytössä olleesta "öljyntappo" -avustuksesta jäi oli se, että avustuksen hinta siirtyi suoraan energiantuotantolaitteiston jälleenmyyjien katteeseen. Tämä tulisi jotenkin kyetä taklaamaan kun sosiaalisesta ilmastorahastosta aletaan avustuksia jakamaan.

    Ystävällisin terveisin
    Energiainsinööri

  • Helen kiittää mahdollisuudesta tarjota näkemyksiään Suomen sosiaalisen ilmastorahaston suunnitelmaan.

    Kohta 1 mikroyritysten raskaan kaluston hankintatuki mahdollisesti yhdistettynä latausinfran tukeen

    Ongelma: kuorma-autojen päästöt. Henkilöautojen päästöjä on onnistuttu vähentämään noin neljänneksellä vuodesta 2005, sen sijaan kuorma-autojen päästövähenemät ovat olleet hyvin vähäisiä.

    Raskaassa kumipyöräliikenteessä on muutamia mahdollisia käyttövoimia, joilla voi vähentää päästöjä. Biokaasu, nestemäiset biopolttoaineet, sähkö tai vety. Kaikilla näillä on paikkansa. Erityisesti vetyliikenteen tukeminen alkuun voi tuottaa mittavia päästövähenemiä, sillä ensimmäiset käyttäjät mahdollistaisivat investoinnit tankkaus- ja siirtoinfraan sekä mahdollistaisivat laajemman käytön ja sitä kautta tulevat lisäpäästövähenemät.

    Suomalaisia logistiikkayrityksiä kiinnostaa vetykäyttöisten ajoneuvojen pilotointi. Osa rekkojen maahantuojista on saanut tehtaalta varmistettua erän vetyrekkoja Suomen markkinalle. Valmistajasta riippuen he pyrkivät varmistamaan 5–20 ajoneuvon tuonnin, jotta huoltoverkoston perustamisinvestointi Suomeen kannattaa. Vetyrekat ovat kalliimpia kuin dieselrekat ja polttoaine on vielä toistaiseksi kalliimpaa kuin diesel. Suomessa on myös yrityksiä, jotka ovat halukkaita investoimaan vety tankkausasema verkostoon, kunhan kalustoa saadaan. Muutama yritys mukaan lukien Helen on tehnyt investointipäätöksen vedyn tuotantolaitokseen, josta voidaan viedä konteilla vetyä tankkausasemille.

    Markkinoilla vallitsee kuitenkin muna-kana-ongelma: rekkayritykset epäröivät rekkojen pilotointia ilman varmuutta tankkausasemien rakentamisesta ja vedyn hinnasta. Vastaavasti tankkausasematoimijat eivät investoi asemiin ilman varmuutta rekkojen määrästä, eivätkä voi määrittää vedyn hintaa ennen kuin käyttäjämäärä on tiedossa.

    Vaikka arvoketjun joillekin osille on saatavissa tukia, itse loppukäyttäjä eli logistiikkayritys, joka hankkii rekan, jää ilman tukea. Tässä kohtaa sosiaalinen ilmastorahasto voisi olla tehokas väline vetykäyttöisen liikenteen edistämisessä. On todennäköistä, että logistiikkayritykset olisivat kiinnostuneita kokeilemaan vetyrekkoja leasingmallilla, koska kyseessä on uusi teknologia ja leasing on yleinen käytäntö alalla. Lisäksi monet logistiikka-alan yritykset ovat pieniä eivätkä yleensä pysty investoimaan kalliiseen kalustoon ja isommillakin toimijoilla katteet ovat pienet. Maahantuojille leasing-malliin sisältyy kuitenkin isoja riskejä sillä kyseessä on uusi teknologia ja 3–5 vuoden liisauksen jälkeen ajoneuvon jälleenmyyntiarvo on täysi kysymysmerkki. Tuki voisi siten suuntautua joko auton suoraan ostavaan tahoon tai siihen, joka leasing järjestelyn toteuttavalle logistiikkayritykselle.

    Näemme että tukea ei kannata rajata pelkästään kaikista pienimpiin yrityksiin, vaikka näitäkin on paljon. On nimittäin epätodennäköistä, että yritykset, joilla on vain yksi ajoneuvo lähtevät pilotoimaan täysin uutta käyttövoimaa. Sen takia ainakin ensimmäisen rekka erän saamiseksi olisi hyvä, että myös isommat yritykset saavat tukea.

    Jo joidenkin miljoonien tai kymmenien miljoonien tuella saisi merkittävän määrän kalustoa hankittua mikä mahdollistaisi ekosysteemin syntymisen Suomeen, jolloin tuella olisi kokoaan suurempi merkitys. Näemme että erityisesti kaluston hankkimisen/liisauksen tukeminen mahdollistaa tämän ja tuki olisi hyvä kohdistaa kalustoon esimerkiksi tankkausasemien sijaan.

    Vetyrekkojen käyttöönotolla pyritään vähentämään erityisesti raskaan liikenteen päästöjä, jotka ovat merkittävä osa liikenteen päästöjä ja jossa päästövähennykset ovat olleet hankalia. Suomen valtiolla on myös velvoite AFIR-asetuksen kautta rakentaa kahdeksan vetytankkausasemaa Suomeen vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteeseen ei päästä ilman riittävää kalustoa.

    Helen Oy