kehitysvammaisten on vaikea vaikuttaa mm kansalaisaloite vaatii vahva tunnistus kehitysvammaisille tulis taata pankin digipalvelut
kehitysvammaisten on vaikea vaikuttaa mm kansalaisaloite vaatii vahva tunnistus kehitysvammaisille tulis taata pankin digipalvelut
Kuten kaikessa muussakin työelämässä ja organisoitumisessa, kohdassa 4.1. (ja koko elämäntapahtumalähtöisessä kehittämisessä) korostaisin tavoitelähtöisyyttä: miksi ja ketä varten esim. rikosasian hoitoa halutaan sujuvoittaa? Kun tähän löydetään yhteinen vastaus, yhteiskehittämisen johtaminen helpottuu: vetovastuu kokonaisuudesta kuuluu sille taholle, jonka laissakin määriteltyjä tavoitteita lähimpänä sanoitettu tavoite on. Kehittämisellä saavutetaan kustannushyötyjä, joten ajatus siitä, että vetovastuu on vain taakka tietyn tahon hankevetäjä-resurssille, on lyhytnäköistä, sillä kunkin toimijan tavoitteissa on todennäköisesti saavuttaa kulusäästöjä eri palvelujen tuottamisessa. Ketä toimijaa kiinnostaa eniten kulusäästöt tietyssä palvelukokonaisuudessa? Tälle toimijalle kuuluu vetovastuu.
Tästä puuttuu visio siitä, miten tiedot liikkuisivat GDPRn estämissä tilanteissa. Tässä uskotaan liikaa tekoälyyn. Tekoäly tarvitsee toimiakseen tietoja, joiden jako GDPR rajoittaa. Tekoäly tarvitsee myös kehikon ja sääntöjä sekä monitotroinnin siitä, ettei vastaukset lähde vinoutumaan. Meillä ei ole myöskään varmuutta siitä, alkaako tekoäly painottamaan jossain vaiheessa kaupallisia palveluita. Hnekilö tai yritys, jonka talous on menemässä kohti maksuvaikeuksia, tuskin haluaa ratkaisuksi lainoja, joiden korot ovat korkeita ja näitähän mainostetaan.
Vision mahdollistavat tekijät ovat laajoja kokonaisuuksia, eikä niitä saada valmiiksi koskaan. Siksi olisiko syytä keskittyä toteuttamaan palvelukokonaisuuksia ja niitä mahdollistavia tekijöitä niin, että joku kokonaisuus saataisiin tuotantoon asti.
Hyvä listaus. Vaikka eurooppalaisen digitaalisen identiteetin lompakon on määrä tulla käyttöön vuoden 2026 loppuun mennessä, ei ole vielä varmuutta siitä, kasvaako sähköisten todistusten määrä lähivuosina tai yleistyykö niiden käyttö. Toiveita kyllä on, mutta kehitykseen liittyy edelleen merkittäviä riskejä. Vision mahdollistaviin tekijöihin kaipaisin lisää käytännönläheisiä tekijöitä ja ratkaisuja.
Testaukset tarvitaan, käyttäjäkokemus otettava vakavasti. Kansalaistaitojen opetus oppikirjoineen(vihkoineen?) on palautettva kunniaan.
Tärkein kysymys mahdollistavissa tekijöissä on se, miten nämä aiotaan konkreettisesti toteuttaa? Nyt kappaleessa on pohdittu hyvin mahdollisia keinoja, mutta miten nämä muutetaan aidosti suunnitelmiksi, vastuiksi ja tekemisiksi? Mitkä toimijat voisivat vauhdittaa näitä osa-alueita? Kuten toinen kommentoija sanoo, nämä ovat laajoja kokonaisuuksia jo itsessään ja kehittämistä on helpompi viedä konkreettisten casejen / palvelujen kautta eteenpäin mutta nämä ovat toki tärkeitä asioita, jotka tulee huomioida elämäntapahtumalähtöisessä kehittämisessä.
Tärkeätä on, että myös mahdollistavien tekijöiden ja kyvykkyyksien kehittämiselle esitettäisiin selkeä kehittämissuunnitelma siitä miten näihin liittyviä esteitä lähdetään purkamaan ja luomaan kyvykkyyksiä ja edellytyksiä sille, että suunnitelmassa priorisoidut palvelukokonaisuudet on mahdollista toteuttaa. Näiden kehittämiselle tulisi myös olla konkreettinen aikajana sekä kuvaus rooleista ja vastuista. Rooleihin ja vastuisiin liittyy olennaisena myös riittävän tasoinen mandaatti tehtävään ja sekä se, että eri toimijoiden väliset vastuut ja päätöksentekomalli on selkeästi määritelty. Mahdollistavissa tekijöissä tulisi huomioida erityisesti se, miten mahdollistetaan yli hallituskausien tarvittava pitkäjänteinen kehitys ja rahoitus tällaiselle kehittämiselle, jotta kehittämiskokonaisuudet saadaan maaliin ja tavoitellut hyödyt saavutetaan.
Yksityisen ja julkisen sektorin väliseen vuoropuheluun ja osallistavaan kehittämiseen tarvitaan tukea ja johtamista. Ei riitä, että kiinnitetään huomiota, vaan osallistamiselle tulisi asettaa myös mittarit ja seuranta. Yhteiskehittämisessä tavoitteilla pitäisi yleensäkin olla selkeät eri toimijoille yhteensopivasti asetetut mittarit ja näille seuranta (esim. virastoilla poikkihallinnollisesti ja samassa aikataulussa yhteensovitetut tulostavoitteet ja mittarit). Mittarit tulee olla riittävän konkreettiset, jotta eri toimijat eivät tulkitse heille asetettuja mittareita eri tavoilla, mikä saattaa vaikeuttaa yhteiskehittämistä ja tulosten saavuttamista kokonaisuutena.
Luvussa 4.2 on kuvattu mahdollistavana tekijänä digivalmista lainsäädäntöä. Olisiko lähestymiskulmana hyvä olla myös sen arviointi, onko kaikki sääntely tarpeellista ja voisiko sääntelyä keventää (esim. GDPR:n vaikutus digitaalisten palveluiden ja dataa hyödyntävien palvelujen kehityksessä)? Toisaalta lainsäädäntötarpeet pitäisi tunnistaa laajasti: millaista lainsäädännön tukea ehdotettujen palvelukokonaisuuksien läpiviemiseen tarvitaan.
Luvussa 4.3 on esitetty tiedon yhteentoimivuuteen liittyviä tärkeitä näkökohtia. Suunnitelmassa olisi tarpeen tarkentaa, mitä konkreettisia toimenpiteitä tulisi tehdä, jotta luvussa kuvatut asiat mahdollistuvat.
Luvussa 4.4 on mainittu palvelumuotoilu esimerkkinä osallistamisen keinoista. Hyödyllistä olisi, jos yhteiskehittämiseen olisi tarjolla yhteisesti työkaluja ja menetelmiä ('työkalupakki').
Luvussa 4.5 tarkastelu automaation kiihdyttämisestä on hyvin julkishallintolähtöistä. Erityisesti liiketoimintatapahtumien kehittämisen näkökulmasta automaation kiihdyttämistä ja prosessien automatisointia tulisi tarkastella laajasti koko palveluketjujen ja yritysten näkökulmasta.
Hyvä, että luvussa 4.7 on huomioitu digitaaliset identiteettilompakot ja sähköiset todistukset myös yritysten näkökulmasta.
KEHA-keskus, Single Digital Gateway (SDG) -asetuksen toimeenpanon sekä Once Only Technical Systemin (OOTS) näkökulma:
Yhteiskehittäminen ja johtaminen: Suunnitelmassa tunnistetaan tarve selkeälle vastuutaholle ja yhteiskehittämisen mallille. Tämä on tärkeää myös SDG:n ja OOTS:n täytäntöönpanossa, jossa rajat ylittävä yhteistyö edellyttää koordinaatiota ja yhteisiä pelisääntöjä.
Digivalmis lainsäädäntö: Nykyinen lainsäädäntö ei mahdollista teknologioiden ja digitalisaation täysimääräistä hyödyntämistä. SDG-asetuksen täytäntöönpano edellyttää, että mahdollistamme sähköisessä asioinnissa sähköisen tunnistautumisen EU-kansalaisille, maksamisen ja erilaisten tietojen toimittamisen rajat ylittävästi. Kansallisten kielimallien yhteentoimivuus eurooppalaisten standardien kanssa on keskeistä OOTS:n näkökulmasta, jossa semanttinen yhteentoimivuus on edellytys tiedon siirrolle EU:n sisällä.
Automaation kiihdyttäminen: Automatisaatiolla ei saa katkaista sellaisten käyttäjien palvelupolkua, joiden tietoja ei ole saatavissa suomalaisesta rekisteristä. Automaatio pitäisi suunnitella niin, että se ei sulje sähköisestä asioinnista pois EU-käyttäjiä, joiden tiedot ovat toisessa jäsenvaltiossa.
Digitaaliset identiteettilompakot ja sähköiset todistukset: SDG-asetuksen toimeenpano ja eIDAS-asetuksen mukaiset digitaaliset identiteettilompakot ovat keskeisiä rajat ylittävän asioinnin mahdollistajia. Suunnitelmassa lompakoiden rooli on tunnistettu, mutta käyttöönoton laajuus ja yhteentoimivuus EU-tasolla vaatii vielä konkretisointia.