-
1. VALTIONAVUSTUSKÄYTÄNTEIDEN YHDENMUKAISTAMINEN – TASAPAINO TEHOKKUUDEN JA SAAVUTETTAVUUDEN VÄLILLÄ
Kannatamme valtionavustuskäytänteiden kehittämistä ja yhdenmukaistamista, kuten raportissa esitetään. Näemme tärkeänä, että valtionapuviranomaiset yhtenäistävät AUP-raportointikäytännöt, valtionapukelpoisuuden myöntämiskriteerit sekä hyväksyttävien kustannusten määrittelyn seuraavien periaatteiden mukaisesti:
• AUP-raportointia tulee edellyttää vain taloudellisesti merkittävien yleisavustusten (esim. >500 000 €) kohdalla. Tämä vähentää
erityisesti pienempien järjestöjen hallinnollista taakkaa ja vapauttaa resursseja varsinaiseen toimintaan.
• Valtionapukelpoisuuden myöntämiskriteerit tulee harmonisoida eri viranomaisten välillä, jotta järjestöjä kohdellaan yhdenvertaisesti
ja hakemusten prosessointi selkeytyy. Nykyiset käytännöt eroavat toisistaan merkittävästi, mikä lisää epäselvyyksiä ja byrokratiaa.
• Hyväksyttävien kustannusten määrittely (esim. palkkakustannukset) on syytä yhtenäistää, kuitenkin ottaen huomioon järjestöjen
erilaiset toimintaolosuhteet ja taloudelliset realiteetit.
• Selkeys ja ennakoitavuus helpottavat järjestöjen asiointia ja strategista suunnittelua.
• Hallinnollisen työn väheneminen tehostaa järjestöjen toimintaa ja säästää resursseja.
• Yhdenvertaisuus ja läpinäkyvyys parantavat avustusten vaikuttavuutta ja kohdentumista todellisiin tarpeisiin.
• Viranomaisten valvontatyö kohdentuu tehokkaammin, kun raportointivelvoitteet ovat suhteessa avustusten kokoluokkaan.
Riskit ja huomiot:
• On varmistettava, ettei AUP-raportin rajaus ohjaa huomiota pois pienempien toimijoiden toiminnan laadusta tai tarpeellisuudesta.
• Uudistus voi suosia suuria ja vakiintuneita järjestöjä, ellei samalla turvata myös uusien ja paikallisten järjestöjen pääsyä rahoituksen
piiriin.
• Pienille toimijoille on tarjottava selkeät ohjeet ja tuki uuden käytännön omaksumiseen.
Kannatamme raportin linjauksia ja pidämme ehdotuksia johdonmukaisina, tarkoituksenmukaisina ja hallitusohjelman tavoitteita tukevina. Mikäli uudistukset toteutetaan tasapainoisesti ja huomioiden erikokoisten järjestöjen erilaiset resurssit, ne voivat vahvistaa koko järjestökentän toimintaedellytyksiä ja tehdä valtionavustustoiminnasta vaikuttavampaa, oikeudenmukaisempaa ja kevyempää.
-
Kulttuurialalla pienet yleisavustukset ovat pääsääntö. Mittavien järjestöleikkauksien jäljiltä useat kulttuurijärjestöt etsivät nyt keinoja päästä taloudellisesti ja sosiaalisesti kestävään tilaan. Tälle työlle tarvitaan turva ja työrauha. Kannatamme sitä, että AUP-raportointia edellytetään vain yli 500 000 euron avustusten osalta. Tarvitaan muitakin keinoja helpottaa alle 100 000 euron yleisavustusta saavien pienten järjestöjen hallinnollista taakkaa. Erityisen tärkeää on tietää, että omarahoitusosuuden kasvattaminen ei johda yleisavustuksen leikkauksiin.
-
Nuorisoala ry kannattaa jaoston ehdotusta AUP-raportointiin liittyvien vaatimusten yhdenmukaistamisesta. Vaikka AUP-raportoinnilla lienee erityisesti valtionavustusten käytön valvontaa tehostavia vaikutuksia, aiheuttaa se nuorisoalan järjestöille hallinnollista työtä, joka on pois varsinaisesta avustettavasta toiminnasta. Siksi toimivaksi rajaukseksi AUP-raportin vaatimiseksi soveltuu nähdäksemme opetus- ja kulttuuriministeriön nykyinen käytäntö, jossa AUP-raporttia edellytetään niiltä avustuksen saajilta, joiden yleisavustus on yksin tai yhdessä muiden ministeriön myöntämien valtionavustusten kanssa vähintään 500 000 euroa kalenterivuoden aikana.
Nuorisoala ry suhtautuu varauksella jaoston ehdotukseen valtionapukelpoisuuden myöntämiseen liittyvien menettelytapojen yhtenäistämisestä. Valtionapuviranomaisten sekä avustuksen saajien lukumäärä että avustuksien yhteisvolyymi eroavat merkittävästi toisistaan, mikä samalla osaltaan perustelee erilaisia valtionapukelpoisuuden myöntämisen menettelytapoja. Nuorisoala ry pitää tärkeänä, että opetus- ja kulttuuriministeriön asettama arviointi- ja avustustoimikunta osallistuu jatkossakin valtakunnallisten nuorisoalan järjestöjen ja valtakunnallisten nuorisoalan osaamiskeskusten valtionapukelpoisuuden arviointiin itsenäisenä asiantuntijaelimenä.
Nuorisoala ry suhtautuu avoimin mielin jaoston ehdotukseen yleisavustusten käyttöön hyväksyttävien kustannusten yhtenäistämisestä. Korostamme kuitenkin, että koska kyseessä on nimenomaisesti yleisavustukset, tulee julkisen vallan käyttää erityistä harkintaa asettaessaan yleisiä kriteereitä tai velvoitteita avustuksen käytölle. Yhdenmukaistamista tulisikin ohjata ensisijaisesti kevyimmän vallitsevan sääntelyn periaate.
-
SOSTE kannattaa STM:n selvityshenkilönkin raportissa (Selvitys sosiaali- ja terveysalan järjestöjen avustustoiminnan edellytyksistä ja linjauksista, 2025) ollutta esitystä AUP-raportoinnin edellyttämän euromääräisen rajan nostoa 500 000 euroon. Tämä vähentäisi osan järjestöjen hallinnollista taakkaa ja vapauttaisi resursseja varsinaiseen toimintaan.
SOSTE kuitenkin painottaa, että tilintarkastajan raportti (nk. AUP) on järjestöille huomattava taloudellinen ja hallinnollinen rasite. SOSTE katsoo, että AUP-järjestelmä tulisi analysoida kokonaisuudessaan ja arvioida, mitä vaikutusta erityisraportoinnilla on aidosti saavutettu.
Järjestöjen omaa varainhankintaa on helpotettava siten, että järjestö voisi käyttää saamastaan valtionavustuksesta kymmenen prosenttia (10 %) avustettuun toimintaan välittömästi liittyvään varainhankintaan, kuitenkin vähintään 3 000 euroa ja korkeintaan 60 000 euroa kalenterivuoden aikana. Avustusjärjestelmän tulee mahdollistaa se, että tiettyyn toimintaan voidaan suunnata järjestön omia tai ulkopuolisia varoja ilman, että ne automaattisesti vähennetään järjestölle myönnetystä avustuksesta.
Järjestöjen osallisuuden vahvistamiseksi on syytä merkittävästi vahvistaa avustusasiain neuvottelukunnan ja sen jaoston asemaa avustuskäytäntöjen ja esimerkiksi STEAn avustusoppaan linjausten suhteen.
Vuonna 2020 Valtionavustustoiminnan kehittäminen ja digitalisointi -hankkeen Järjestöjen valtionavustuskäytänteiden kehittämisjaoston väliraportissa esitettiin, että mm. yhdistysten yleisavustuksille määriteltäisiin selkeä tarkoitus ja yhteiset arviointikriteerit. Nämä eivät kuitenkaan edenneet tuolloin.
-
Perhehoitoliitto kannattaa esitystä AUP-raportoinnin edellyttämän euromääräisen rajan nostoa esimerkiksi 500 000 euroon. Tämä vähentäisi hallinnollista taakkaa ja vapauttaisi resursseja varsinaiseen toimintaan. On hyvä huomioida, että tilintarkastajan raportti (nk. AUP) on järjestöille huomattava hallinnollinen ja taloudellinen rasite. AUP-järjestelmä olisi järkevää analysoida kokonaisuudessaan ja arvioida, mitä vaikutusta erityisraportoinnilla on aidosti saavutettu.
Varainhankintaa on helpotettava siten, että valtionavustuksesta voisi käyttää kymmenen prosenttia (10 %) avustettuun toimintaan välittömästi liittyvään varainhankintaan, kuitenkin vähintään 3 000 euroa ja korkeintaan 60 000 euroa kalenterivuoden aikana. Avustusjärjestelmän tulee mahdollistaa se, että tiettyyn toimintaan voidaan suunnata omia tai ulkopuolisia varoja ilman, että ne automaattisesti vähennetään myönnetystä avustuksesta.
Järjestöjen osallisuuden vahvistamiseksi on syytä merkittävästi vahvistaa avustusasiain neuvottelukunnan ja sen jaoston asemaa avustuskäytäntöjen ja esimerkiksi STEAn avustusoppaan linjausten suhteen.
-
Kannatan. Nyt on erikoista, että esim. taide- ja kulttuurialojen valtiontuissa, ne jotka saavat eniten tukia raportoivat vähiten ja minivaltionavustuksia saavat organisaatiot hakevat vuosittain ja raportoivat vuosittain. Lakisääteiset ja vossit saavat rahoituksensa kuin automaationa. Vossien raportointi perustuu vain htv:hen.
-
• AUP-raportointia tulee edellyttää vain taloudellisesti merkittävien yleisavustusten (esim. >500 000 €) kohdalla. Tämä vähentää
erityisesti pienempien järjestöjen hallinnollista taakkaa ja vapauttaa resursseja varsinaiseen toimintaan.
-
Näkövammaisten liitto kannattaa esitystä AUP-raportoinnin edellyttämän euromääräisen rajan nostosta 500 000 euroon. Muutos vähentäisi järjestöjen hallinnollista taakkaa ja vapauttaisi resursseja varsinaiseen toimintaan. Tämä muutos esitettiin myös vuoden 2024 lopussa julkaistussa STM:n selvityshenkilön raportissa (Selvitys sosiaali- ja terveysalan järjestöjen avustustoiminnan edellytyksistä ja linjauksista, 2025).
-
AUP rajan nosto on Pelastakaa Lasten mielestä järkevää. AUP rajan nosto vähentää pienempien järjestöjen hallinnollisista taakkaa ja on jatkossa siten linjassa opetus- ja kulttuuriministeriön vaatimuksen kanssa.
-
Allergia-, Iho- ja Astmaliitto ry kannattaa jaoston ehdotusta valtionavustuskäytäntöjen kehittämisestä ja yhdenmukaistamisesta. AUP-raportointia tulisi edellyttää vain taloudellisesti merkittävien yli 500 000 euron avustusten osalta, mikä vähentäisi erityisesti pienempien järjestöjen hallinnollista ja taloudellista taakkaa ja vapauttaisi osaltaan resursseja varsinaiseen toimintaan. Tätä linjaa tukee myös STM:n selvityshenkilön raportti (2025).
Lisäksi järjestöjen osallisuutta ja asiantuntijaelinten roolia tulee vahvistaa avustusjärjestelmän kehittämisessä.