Kommentera Vanda och Kervo välfärdsområdets utkast till strategi 2026– 2029

Frågetecken 70
Enkät | Vantaan ja Keravan hyvinvointialue - Vanda och Kervo välfärdsområde
Enkäten har avslutats

Vanda och Kervo välfärdsområdets strategi fastställer riktningen och målen på områdets verksamhet för åren 2026–2029. Strategin styr välfärdsområdets (VAKE) strategi, beslutsfattande, utveckling av tjänster och användningen av resurser.  
 
Den nya strategin har varit under beredning sedan våren 2025. Områdesfullmäktige planerar att ta beslut om strategin i december 2025 och nu har du möjlighet att ge dina egna hälsningar på arbetet.                                                                                                                     

Du kan kommentera strategiförslaget fram till 26.10.2025. Du kan bekanta dig med utkastet till strategin och ta ställning till den med den bifogade enkäten.  Länk till utkastet av strategin. 

Basuppgifter

Avslutat: 19.10.2025

Bilagor

Gör en anmälan

De obligatoriska frågorna i enkäten är markerade med en asterisk (*).

Svar
  • Privatperson, jag bor i Vanda 9 / 70
  • Privatperson, jag bor i Kervo 8 / 70
  • Vanda och Kervo välfärdsområdets arbetstagare 43 / 70
  • Svarar som representant för en organisation eller tredje sektorn 4 / 70
  • Svarar som representant för en offentlig organisation 2 / 70
  • Svarar som representant för ett företag 2 / 70
  • Annat 2 / 70
Obs! Skriv inte några personuppgifter här.
Svar
  • Lasten, nuorten ja perheiden palveluiden palvelualue

  • Mielenterveyspalvelut

  • Aikuis sosiaalityö

  • Lasten, nuorten ja perheiden palvelualue

  • LANUPE

  • Aikuissosiaalityö

  • Aikuissosiaalityö

  • Aikuissosiaalityö

  • Vanhuspalvelut

  • Kotoutumista tukevat palvelut, Aikuissosiaalityö

Servicelöftet

Utkastet till VAKEs servicelöfte är: Vi betjänar kundorienterat och effektfullt. ​ Vi bemöter alla respektfullt och professionellt.  ​ Klienten får den service som hen behöver i rätt tid.
Svar
  • Ja 35 / 70
  • Nej 32 / 70
  • Vet ej 2 / 70
Svar
  • Vaikuttavuus. Miten tiedämme onko antamamme palvelulla asiakkaan mielestä ollut vaikutusta hänen tilanteeseensa. Miten vaikuttavuudesta kerätään objektiivista palautetta. Pystyvätkö asiakkaat oikeasti antamaan palautetta palveluidensa vaikuttavuudesta vrt. vieraskieliset tai senioiriasiakkaat.

  • Kehittää kuntoutus-ja terapiayksikön ja asemapalveluiden yhteistyötä vielä, että asemapalvelut vastaisivat paremmin akuutteihin tilanteisiin (painopiste sinne), sekä seulaa kuka tulee ja millä perusteella mielenterveyden kuntoutus-ja terapiapalveluihin. Noin 2/3 lyhytterapiajonossaolevista ei ole terapiakuntoisia tai tarvitsisivat kelan kuntoutuspsykoterapiaa suoraan tai hus.n esh.ta minne eivät pääse. Olisi hyvä seuloa paremmin jonossaolijoita ja kehittää eri palveluja kuten pitkäaikaissairaiden hoito mihin olisi tarpeellista saada lääkäri ja sosiaalityöntekijöitä koska heidän ongelmansa ovat enemmän muuta kuin terapialla ratkaistavia.

  • Vaikuttava on liian vaikeasti tulkittava termi, jota esimerkiksi vieraskieliset eivät välttämättä pysty ymmärtämään. Kannattaa valita toinen termi.

  • Ihan hyvä, mietin, että pitäisikö tarkentaa, että asiakas saa nimenomaan sosiaali-, terveys- ja pelastuspalvelun meiltä eikä pelkästään kaiken tarvitsemansa?

  • Saada hoitoa mahdollisimman pian, ei kuukausien päähän

  • Kovin geneeristä, ei oikein ole tavoitteellinen kuvays

  • Kotiin tarjottavat palvelut ristiriidassa sen kanssa missä sijoittamanne asiakas asuu-yksityisellä vai omassa yksikössänne. Laittaa asiakkaanne eriarvoiseen asemaan keskenään

  • Oikea-aikaisesti ja paikallisesti. Nyt paljon keskitettyjä palveluja, joihin pääseminen voi olla hyvinkin hankalaa ja väitän monien jäävän vaille palveluita välimatkojen vuoksi.

  • Mitä tarkoitatte oikea-sikaisuudella ja kenen näkökulmasta potilaan vai henkilökunnan. Millä mitataan vaikuttavuutta ja miten otatte huomioon asiakkaan kokemuksellisuuden arvioinnissanne.

  • Asiakaslähtöisyyden sijaan käyttäisin ihmislähtöisyys sanaa. Tämä on laajempi käsite, mikä korostaa ihmisarvoa, yhdenvertaisuutta ja yksilön tarpeita kokonaisuutena. Asiakas sana kuvaa yrityslähtöisyyttä. Ihmislähtöisyydessä työntekijä on läsnä ihmisenä ja asiantuntijana ja huomio ihmisen kokonaistilanteen.
    Toiseksi. Vaikuttavuus sisältyy ihmislähtöiseen palveluun. Hoidon saatavuus ja saavutettavuudesta, laadukkuus, yhdenvertaisuus sekä turvallisuus, miten näitä asioita luvataan. Tätä tietoa ihmiset kaipaavat.

Strategiska mål

Utkastet till Vanda och Kervo välfärdsområdets strategiska mål för åren 2026–2029 är: 1. Klienten bemöts med respekt 2. Tillgången till tjänsterna blir snabbare 3. Tjänsterna är verkningsfulla 4. Personalen är engagerade och mår bra 5. Ledarskapet är kvalitativt 6. Personalens yrkeskompetens stöder en förbättring av tjänsternas verkningsfullhet 7. Invånarnas välbefinnande och hälsa främjas med aktivt samarbete 8. Samarbetet med intressegrupperna är effektfullt 9. Målen för segmentgrupperna i HUS organiseringsavtal förverkligas 10. Ekonomin hanteras med god ekonomisk planering 11. Verksamheten förnyas ansvarsfullt med en förbättring av kostnadseffektiviteten 12. Personalutgifter hanteras genom att personalstrukturen förnyas
Svar
  • Ja 20 / 70
  • Nej 44 / 70
  • Vet ej 5 / 70
Svar
  • Lisäisin lähipalveluiden saatavuuden.

  • Puuttuu tekoälyyn liittyvät maininnat kokonaan, eikä tekoälyä voi nähdäkseni sivuuttaa strategiasta. Organisaatiolla tulisi olla tahtoa ja yhteinen ymmärrys ja suunnitelma tekoälyn käytölle myös strategiatasolle vietynä.
    Lisäisin ainakin kohtiin 3., 5., 7. ja 8. enemmän konkretiaa. Miten näihin päästään?

  • 3. tavoite voisi olla - ihmiset saavat niitä palveluita, jotka heille kuuluvat - kuvaisi paremmin tavoitetta.
    4. tavoite voisi olla konkreettisemmin -henkilöstö jaksaa työtehtävissään paremmin-. Henkilöstö voi hyvin on liian kova tavoite.

  • Strategisia tavoitteita on liikaa (12). Turhan monen tavoitteen saavuttaminen saattaa vaikuttaa fokukseen. Keskittyisin esim. vain seuraaviin: Asiakas, Palvelut, Johtaminen, Talous, Uudistuminen

  • Tavoitteita on liikaa ja järjestys sekava. Kohta 10 pitää jo sisällään kohdat 11 ja 12. Henkilöstön hyvinvointiin kannattaa panostaa enemmän ja myös sanoittaa tätä tahtotilaa.

  • 2. Palveluihin pääsy nopeutuu & 3. Palvelut ovat vaikuttavia -> Vain tarpeenmukaiset palvelut ehkä liittyvät vaikuttavuuteen, mutta voisiko näihin jotenkin sanoittaa ohjausta oikeisiin palveluihin, vaikka VAKEn ulkopuolelta, kuten järjestöihin.

    6. Henkilöstön osaaminen tukee palveluiden vaikuttavuuden parantumista -> Onko tämä kovin mutkikkaasti sanottu. Voisiko olla vaikka "Henkilöstön osaaminen tukee palvelujen järjestämistä" / "Henkilöstön osaamista kehitetään palvelutarpeen mukaisesti"?

    9. HUS-järjestämissopimuksen segmenttiryhmien tavoitteet toteutuvat -> Tämä on varmaan jollain tasolla pakollinen, mutta ei kyllä kerro tavalliselle lukijalle mitään.

    10. Taloutta hallitaan hyvällä taloussuunnittelulla -> "Hyvä taloussuunnittelu ohjaa kaikkea toimintaamme."?

    11. Toimintaa uudistetaan vastuullisesti kustannusvaikuttavuutta parantaen -> Voisiko tästä ottaa "kustannusvaikuttavuutta parantaen" pois? Vastuullisuushan on sinänsä myös taloudellista vastuullisuutta ja tämä muoto pitäisi sisällään myös ympäristöohjelman yms.

    12. Henkilöstömenoja hallitaan henkilöstörakennetta uudistaen -> Onko tarpeellista, jos talous on jo kerran mainittu johtonuorana? Tämä kuulostaa vähän strategiaan kirjatuilta YT-kierroksilta.

  • Nyt joku uusi sana tämä vaikuttavuus. Mitä se käytännössä tarkoittaa ja pitää sisällään. Nyt ei sano oikein mitään.

  • Aika ympäripyöreää, hyvinvointipalvelun tulee tukea ja parantaa asiakkaiden terveyttä ja hyvinvointia riittävin resurssein

  • Liian monta kun on kyse strategisista tavoitteista. Useampi oli mielestäni enemmän taktisen tason tavoitteita.

  • Yleistä diipadaapaa

Svar
  • Tavoitteet on kuvattu turhan ylimalkaisesti. Miten tulkitaan "vaikuttavuus"? Olisiko parempi, että asiakkaat "saavat tarvitsemansa palvelut" tai että yhteistyö sidosryhmien kanssa "tuo toivottuja tuloksia"?

  • Miten vaikuttavuutta mitataan työntekijä- sekä asiakastasolta nähden.

  • Vaikuttavuutta täytyisi tutkia muulla tavoin kuin määrällisesti mt-asiakkaiden kohdalla. Liian nopeatahtinen toiminta väsyttää terapeutit,
    työstä tulee muuta kuin terapiatyötä ja pyöröovisyndrooma lisääntyy ja asiakkaat palaavat nopeammin uudelleen palveluiden piiriin. Tarkemmin, huolellisemmin ja rauhallisemmin tehty työ vähentää taas pyöröovisyndroomaa.

  • Kuten muutkin ovat sanoneet, tavoitteita on aika paljon. Missä on yksi isompi visio tai edes pari johtotähteä, joita kohti kurkottaa? Voivatko tavoitteet olla ristiriidassa keskenään, esim. mitä jos "4. Henkilöstö on sitoutunutta ja voi hyvin" ja "12. Henkilöstömenoja hallitaan henkilöstörakennetta uudistaen" joutuvat ristiriitaan, kumpi voittaa? Tai "1. Asiakas kohdataan arvostavasti" vs. "11. Toimintaa uudistetaan vastuullisesti kustannusvaikuttavuutta parantaen"

  • Vastuullisuus: ympäristövastuullisuus, esimerkiksi kierrätys, toteutuuko jätteiden kierrätys?

  • Harmitti, että keinoja ei saa kommentoida. Tulevatko ne ehkä myöhemmässä vaiheessa kommentoitaviksi? Se millä keinoin tavoitteisiin päästään on kansalaisen kannalta merkityksellisin. Tavoite on vain tavoite, toimenpide on se mikä ratkaisee.
    Henkilöstörakenteen uudistaminen. Mitä sillä tarkoitetaan? Jos arjen työntekijöistä tai heidän koulutusvaatimuksista nipistetään se lopulta laskee palvelujen tasoa.

  • Yhdenvertaisen kohtelun nostaisin tavoitteeksi

  • Eikö Vake osaa kertoa napakasti selkeät tavoitteet ja lupaukset.? Esim. Vake lupaa väestölle hyviä terveyden- ja sosiaalihuollon palveluita. Mikä tarkoittaa a) hoitoonpääsy aikaa akuutisti/ei kiirevasrasnotolle ja siihen mittari miten on onnistuttu. b) vake panostaa ennaltaehkäisevään työhön * neuvola, koulutarkastukset, ikääntyneiden hoidon seursnta, pitkäaikaissairauksien tunnistaminen jne mittari tähän.

  • Kaiken kaikkiaan aika väljä strategia, pitäisi selvittää tarkemmin mitä halutaan tehdä ja kertoa se tiiviisti. Jos kaikki on yleistä ja kaiken kattavaa ei voi tavoitella jotakin mikä edellyttää muun muuttamista tavoitteeseen pääsemiseksi. Kaiken kaikkiaan "kestävästä taloudesta huolehtiminen" pitäisi olla jokaisen organisaation sisäänrakennettu toimintamalli, tuntuu siltä että tässä ollaan havaittu että taloudesta huolehtiminen on useilla johtamisen tasoilla jotenkin leväperäistä? Toivottavasti näin ei ole.

  • Miten tavoitteita seurataan ja mitataan?

Svar
  • Tekoälyn strategiatasoinen huomiointi organisaatiossa tärkeää! Sen avulla voidaan myös muihin tavoitteisiin päästä nopeammin ja tehokkaammin.

  • Strategialuonnoksen pitää olla saavutettavissa oleva lupaus sekä henkilökunnalle että asukkaille VAKEsta työnantajana ja palveluntarjoajana. Tätä pitäisi korostaa vielä enemmän.

  • Ihan hyvä. Aika paljon eri suuntia, joihin ollaan menossa. Ehkä voisi olla enemmänkin mainintoja rohkeasta uudistamisesta, uskalletaan tehdä tietoon perustuvia päätöksiä, jos tiedetään, että niistä seuraa pidemmällä aikavälillä hyviä asioita. Toisen kommentoijan teknologian nostaminen esiin on hyvä idea.

  • Sama purkki näköjään, josta on aina Vantaalla otettu "uusia" asioita strategiaan.

  • Hyvä, että kysytte asukkaiden mielipidettä. Nyt näyttää sanahelinältä, missä on myös ripaus selittelyn makua jo etukäteen. Kun ei tarkkaan luvata mitään, niin voi epäonnistua ilman seurauksia.

  • Liikaa kaikkea. Pitäisikö keskittyä muutamaan olennaiseen asiaan ja muotoilla lyhytsanaisemmin?

  • Tiivistystä, selkeät, yksinkertaiset tavoitteet ja tosiasioiden hyväksyminen, jos halutaan muuttaa jotakin tavoitteen saavuttamiseksi, on jostain luovuttava, ainoa toive on että se ei ole työntekijöiden selkänahka.

  • Olisi tärkeää poistaa ihmisten huolia palveluiden saatavuudesta. Samoin myös henkilöstöä kohtaan lupausta siitä, että työpaikat pyritään turvaamaan. Tässä luonnoksessa lukee taas rivien välissä, että henkilöstöä voidaan supistaa. Se ei luo turvaa, ei kasvata työhyvinvointia eikä poista vaihtuvuutta.

  • Tiivistystä konkreettiset tavoitteet.

  • Vähemmän tavoitteita, jotta ne voidaan toteuttaa paremmin ja suunnitellaan konkreettiset toimenpiteet. Asiantuntijoita tärkeää osallistaa kaikissa vaiheissa. Enemmän konkretiaa koko strategialuonnokseen.