Peruskoulu voisi palvella tätä visiota painottamalla entistä enemmän tietotekniikkaa, vieraita kieliä ja luonnontieteitä. Nyt merkittävä osa peruskoulua palvelee 1800-tärkeitä ammatteja (vapaallakädellä piirtäminen, laulaminen, kynttilänjalkojen ja patalappujen tekeminen,...). Nämä voisi jättää lasten harrastuksissa koulun ulkopuolelle.
Ankara verotus on rasite kansainvälistymiselle. Veroastetta alas.
Digitalisaatio on tämän päivän "trendihaaste", mutta tiekartassa pitäisi olla syvällisempi näkemys ja ymmärrys siitä, miten maailma tulee kehittymään ja millaista osaamista tämä muutos tulee edellyttämään. Demografiset muutokset, ilmastonmuutos, läntisen talousalueen vaikutusvallan todennäköinen heikkeneminen, Euroopan ja eräiden EU:n jäsenmaiden turvallisuustilanne jne. - jos aiomme tässä muutoksessa tulevaisuudessa pärjätä on panostettava myös muuhun kuin tietotekniikan ja luonnontieteelliseen koulutukseen, kuten esimerkiksi taloustieteeseen, historiaan, filosofiaan ja muihin tieteisiin jotka auttavat hahmottamaan ja ymmärtämään näitä muutoksia eri näkökannoilta.
Peruskoulussa ja yliopistoissa pitäisi keskittyä todelliseen oppimiseen eikä välineisiin. Tietotekniikka on alana sellainen, jonka tiedot vanhenevat todella nopeasti. Sen vuoksi peruskoulussa ei kannata siihen kovin paljon panna aikaa. Hyvät digitaaliset toteutukset oppii helposti muun ohessa, eikä huonoihin kannata panostaa. Mitä hyötyä olisi esim. 70-luvun koululaisille ollut siitä, jos heidät olisi opetettu käyttämään reikänauhoja? Yksikään tämän päivän innovaatio ei sellaista osaamista tarvitse. Näin tulee käymään tämänkin päivän tietoteknisille laitteille. Sen sijaan ennakkoluulottomalle ja analyyttiselle ajattelulle on aina käyttöä. Tätä opetettakoon. Ei takertumista tämän päivän hittivälineisiin, vaan muuntautumiskykyä ja -taitoa. Ja jotta tehtävät ratkaisut todella palvelisivat yhteiskuntaa, niiden suunnittelijoilla täytyy olla laaja yleissivistys, ei pelkkää vanhenevaa tietoteknistä nippeliosaamista.
Ei ole mitään patenttiratkaisua, joka kaikissa tilanteissa kannattaa. Edellytys TKI-työskentelystä ulkomailla on jäänne menneisyydestä. Nykyään kansainvälisyys on niin automaattista ja yhteydenpito helppoa (sähköposti, puhelinneuvottelut, skype, videoneuvottelut, webex, webinarit ym.), että ulkomaan komennuksen merkitys on huomattavasti vähäisempi kuin aiemmin. Mitenkään automaattisesti sellainen ei hyödytä (eli hinta/laatusuhde ei ole hyvä), vaan ainoastaan, jos paikka todella on sen arvoinen, että sinne kannattaa pidemmäksi aikaa mennä. Liikkuvuutta kannattaa suosia, mutta optimiratkaisu ei ole pakollinen liikkuvuus periaatteesta. Sama pätee ulkomaisiin opiskelijoihin.
Kansainvälisillä areenoilla työorientoitunut suomalainen on helposti moukka, joka ei osaa puhua mistään muusta kuin työstä. Kansainvälistä arvostusta saa vain sellainen maa, jolla on oma korkeatasoinen kulttuuri (kieli, ruoka, taiteet, tieteet). Jos koulussa opetetaan vain ulkomaankieliä, ruoat ovat kansainvälisiä, eivätkä lapset opi mitään suomalaisesta kirjallisuudesta, musiikista, kuvataiteista tai tieteestä, ulkomaalaiselle syntyy käsitys, että Suomessa ei ole omaa kieltä, ruokaa, taiteita tai tieteitä. Siispä peruskoulussa olisi syytä panostaa suomalaiseen kulttuuriin, kansainvälinen kulttuuri kyllä tulee nuorten arkeen muita kanavia pitkin.
Tiekartan yksi tavoite on, että Suomi on houkutteleva paikka tulla. Yleensä ihmiset haluavat asua paikoissa, joissa on vapaa-ajallekin mielenkiintoisia vaihtoehtoja. Panostus kulttuuriin tukee tätäkin tavoitetta. Ja siinäkin suomalaisuus on valtti: pienen maan on vaikeampaa kilpailla isojen maiden kanssa kansainvälisessä kulttuurissa, mutta suomalaisella kulttuurilla erotumme massasta. On myös turha yrittää rahalla tai verohelpotuksilla tms. houkutella Suomeen sellaisia kansainvälisiä osaajia, jotka eivät ole kiinnostuneita suomalaisesta elintavasta tai kulttuurista. Jo ilmasto pitää siitä huolen, että sellaiset ihmiset eivät tänne päädy. Tai jos väkisin päätyvät, heistä ei ole Suomelle hyötyä. Se vain on realiteetti, joka kannattaa hyväksyä, että kaikille Suomesta ei koskaan tule houkuttelevaa maata. On parempi panostaa siihen, että Suomessa tehdään niin mielenkiintoista ja hyvää tiedettä, että ulkomaalaiset sen vuoksi kiinnostuvat yhteistyöstä Suomen kanssa. Jos yritämme vain maksamalla saada heidät tänne, se on kuin kantaisi vettä kaivoon. Ja kun Suomi ei rahamäärissä pysty kilpailemaan isojen maiden kanssa, niin kannattaa tehdä vähän erilaista kuin muut ja mielellään sellaista, missä suomalaisilla on luontaisia vahvuuksia, muuten päädymme tieteen perässähiihtäjiksi.
Peruskoulutuksen kehittäminen luonnontieteiden, äidinkielen ja englanninkielen osalta, tuntikehyksen kasvattaminen em. aineiden osalta ja koulutuksen vaativuuden kasvattaminen. Tekesin rahoituksen varmistaminen ja pilotointimyönteisen julkisen/yksityisen sektorin kehittäminen sopivilla intensiiveillä.
Iso osa ehdotuksista on hyviä. Osa lähtee ehkä liikaa nykyhetkestä. Esim. alustatalous on nyt päivän sana, mutta mikä on tilanne vuonna 2030 ? Alustataloudesta ei ollut juuri puhuttu vielä 10 vuotta sitten ennenkuin AppStore avattiin. Eittämättä alustatalouteen tulee päästä kiinni ja siihen satsata.
Ehkä se tuli jo tuolla joidenkin lausunnoissa : jonkinlaista konkretiaa realismia ja päämäärän asettelua ilman sisällöttömiä uudistermejä.
Yliopistoihin ja korkeakouluihin palkataan lisää ns. kovien alojen professoreita, jotka opettavat tärkeimmät työelämässä kovassa kysynnässä olevat taidot.
Korkeakoulutuksen volyymin nostaminen kaikissa ikäluokissa (elinikäinen oppiminen) on tärkeä tavoite nostaa esiin, jos halutaan menestyä vuonna 2030. Korkeakoulujen henkilöstön osaamiseen ja vahvaan verkostoitumiseen panostaminen (ohjaaminen).
Toimenpiteiden johtajuus ja vastuut jotenkin näkyviin. Päivittyville toimenpiteille tulisi luoda tiivistelmäsivu: kolme sivua toimenpidelauttoja ovat ensilukemalla uuvuttavia.
Kansainvälistymisen edistämiseksi esitetään kk-opiskelijoille pakollista harjoittelujaksoa. Tämä on varmaan hyvä ehdotus, mutta eikö olisi aika ehdottaa kaikille ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen opettajille ja tutkijoille pakollista ulkomaanjaksoa. Se parantaisi toimintamme tasoa ja laatua ja kulttuurista ymmärrystä