Hyvä tiedotus palveluista
Nuorten palvelut tulisivat olla nuorille suunnattuja ja siellä missä nuoret ovat. Nuorten pahoinvointi on lisääntynyt ja nuoret tarvitsevat tukea ja apua entistä enemmän. Somealustat koukuttavat nuoria ja tärkeää olisi että somessa olisi enemmän ammattilaisia ja heidän julkaisuja. Omassa työssä nuorten parissa ei ole montakaan nuorta jonka feediin ei olisi eksynyt Lääkäri Aten julkaisuja, ikävää että tälläista työtä ei tueta valtion tasolta.
Myös vanhempien jaksamiseen ja siihen, että vanhemmat olisivat tietoisia ilmiöistä ja asioita olisi tärkeää,. Neuvolatoiminta jonkinmoisena olisi hyvä jatkua vielä nuoruuden ajan. Valitettavasti koulun lakisääteiset terveystarkastukset yms. eivät nykyisellään toimi.
Hienoa että nuoria ja lapsia kuullaan myös. Laaja asiantuntijoiden kuuleminen tärkeää, ei minkään yksittäisen hankkeen tai tahon. Tutkittu tieto keskiöön siitä mikä on vaikuttavaa.
Verkostoja mukaan nuorten elämään. Jalkautumista ja mahdollisuutta sekä rahaa tämän tyyppiseen toimintaan. Kirkossa hyväksi koettu matalan kynnyksen työmuoto on oppilaitostyö. Kohdataan opiskelijoita heidän arjessaan. Tarjotaan matalan kynnyksen keskusteluapua. Mahdollisuus keskusteluun nuoren elämän asioista. Vähemmän somessa roikkumista. Somessa ulkopuolelle jättäminen livetilanteissa tapahtuvaa yleisempää. Kännykätön koulu.
Koulu- ja opiskeluympäristö tehtävä kehitystä tukevaksi ja tutkimusten mukaisiksi. Enemmän nuorten toimintaympäristöihin psykososiaalista tukea.
Yhteistyö eri toimijoiden ( ammattilaisten ) kesken hyvä mainita. Palvelut eivät saa olla kiinni missä asuu .
Nuorten mukaan ottaminen kehittämiseen, digitaaliset mahdollisuudet. Koulumaailman kehittäminen vastaamaan nykynuorten tarpeita, opetushenkilöstön osaamisen vahvistaminen tunnistaa ja tukea mielen hyvinvoinnissa, kannustaminen, ilman jatkuvaa painetta menestyä ja suorittaa opintoja.
Enemmän resursseja nuorten tukemiseen ja jo hyvin varhaiseen puuttumiseen.
Varhaiskasvatuksessa nähdään jo riskiperheitä, silloin pitäisi tarjota tukea.
Toivottavasti kuullaan lapsia, nuoris ja heidän perheitään. Näyttöön perustuvuus on tärkeää ja siihen tulee panostaa. Sen ei saisi kuitenkaan poissulkea yksilöllisyyttä, aitoa kuuntelemista ja kohtaamista. Hyväkään hoito ei tehoa tai palvelu ratkaise tarvetta, jos asiakkaan tarve ei tule aidosti tunnistetuksi. Toivon myös, että osaaminen tunnistettaisiin laajasti ammattinimikkeeseen katsomatta, esim. lapsen ja nuoren tukena mielenterveyttä edistämässä voi toimia yhtälailla koulunkäynnin ohjaaja, terveydenhoitaja, lähihoitaja, opettaja, sosionomi kuin psykologikin, kun vain on aito kiinnostus ja riittävä lisäkoulutus. Tyhjästä on paha nyhjäistä esim. Psykologeja, jolloin lainsäädännössäkin tulisi huomioida vaihtoehtoisia malleja turvaamaan esim. Opiskeluhuollon palvelut siltä osin, kun tiedetään, ettei ammattilaiset riitä.
Koulusta on tehtävä lasten ja nuorten mielenterveyspalvelujen peruspalvelukeskus, josta apua saa nopeasti