-
Lomakkeet ovat olleet selkeitä.
-
Valtionapuviranomaiset suhteuttavat valtionavustusten hakijoita ja saajia koskevia vaateita myönnettävän yleisavustuksen määrän perusteella ainakin siten, että tietyn euromääräisen rajan ylittäviltä avustuksensaajilta saatetaan edellyttää avustettavan toiminnan tilintarkastamista. Muutoin tätä on yleisavustuksen määrän perusteella tehtävää suhteuttamista on avustuksensaajan näkökulmasta vaikea arvioida.
Osalla valtionapuviranomaisista haku- ja raportointilomakkeiden julkaisuajankohta sekä myös niiden palautusajankohta ovat vaihdelleet mm. Haeavustuksia.fi-palveluun siirryttäessä (tai Haeavustuksia.fi-palvelusta takaisin oman asiointijärjestelmän käyttöön palattaessa). Tämä hankaloittaa yhdistyksen toimintaa erityisesti, jos hakulomakkeen julkaisuajankohdan ja hakuajan päättymisen välinen aika jää kovin lyhyeksi. Tähän liittyen on myös hyvä huomata, että sekä haku- että raportointilomakkeiden logiikat ja edellytetty tietojen ilmoittamisen tarkkuus ovat tyypillisesti erilaisia eri valtionapuviranomaisten yleisavustusten välillä, ja niissä voi lisäksi olla vuosittaista vaihtelua myös saman valtionapuviranomaisen yleisavustuksen välillä. Eli jos hakulomake julkaistaan kovin myöhäisessä vaiheessa, yhdistyksessä ei välttämättä ehditä kunnolla reagoimaan siihen, millaista tietoa lomakkeelle on juuri kyseisenä vuonna tuotettava.
-
Julkaisuajan tulee olla jatkossakin vakiintunut, sisällöissä ei saisi tulla huomattavia muutoksia ilman, että niistä on tiedotettu hyvissä ajoin ennen julkaisuaikoja.
-
Hakeminen ja raportointi on pääosin selkeää. Edellinen tilinpäätös ei ole aina synkassa hakuaikataulun kanssa, sillä yhdistyksissä tilinpäätös saatetaan sääntöjen mukaan vahvistaa myöhemmin, kuin hakuprosessi ehkä toivoisi. Eri yhdistykset siis saattavat toimittaa eri vuosien tilinpäätöksen, mikä heikentää vertailukelpoisuutta.
-
SOSTE pitää erittäin tärkeänä sitä, että avustusmäärän merkittävästi supistuessa myös STM/STEAssa ryhdytään toimeen järjestöjen hallinnollisen taakan vähentämiseksi. Tavoitteena tulee olla siirtyminen kohti suurempia avustuskokonaisuuksia, joka vastaa myös hallituksen kehysriihessä asetettuja tavoitteita sekä vähentäisi tehokkaasti järjestöjen hallinnollista taakkaa. Sosiaali- ja terveysvaliokunta totesi tuoreessa mietinnössään (StVM 9/2024 vp) pitävänsä tärkeänä, että STM selvittää nykyisiin avustusmenettelyihin sisältyvän hallinnollisen taakan vähentämistä erityisesti sosiaali- ja terveysjärjestöjen näkökulmasta ja valmistelee sitä koskevat mahdolliset lainsäädännön muutokset.
Avustusasetuksen (Valtioneuvoston asetus sosiaali- ja terveysalan yhdistysten ja säätiöiden rahoituksesta (1059/2023)) 10 §:ään olisi tehtävä lisäys, jonka mukaan toiminta-avustukset tulee myöntää pääsääntöisesti yhtenä yleisavustuksena ja että yleisavustuksen ja kohdennettujen yleisavustusten samanaikaisen käytön tulee rajoittua poikkeuksellisiin tilanteisiin.
Suurella osalla järjestöistä on useampi kuin yksi STEA-avustuskohde. Jokaisesta avustuskohteesta tehdään erikseen vuosiselvitys ja jokaiselle yleisavustukselle sekä kohdennetulle yleisavustukselle haetaan vuosittain jatkorahoitusta erillisellä avustushakemuksella. Lisäksi avustuskohteista tehdään tuloksellisuusraportti pyydettäessä. Tämä useiden yleisavustusten samanaikainen käyttö lisää huomattavasti hallinnollista taakkaa, koska jokaista avustusta pitää hakea ja seurata ja siitä raportoida vuosittain erikseen, samalla kun työntekijä- ja muut resurssit pitää jakaa avustuskohteittain. Samalla se johtaa avustuksen saajan toimintojen turhaan siiloutumiseen. Siiloutuminen haittaa toiminnan tarkoituksenmukaista järjestämistä ja resurssien käyttöä. Nykyinen menettelytapa ei mahdollista yksittäisen järjestön sisällä osaamisen hyödyntämisestä eri avustuskohteiden välillä optimaalisella tavalla ja tuottaa myös riskejä esimerkiksi henkilöstön sairauspoissaolojen ja tai työpaikan vaihdon yhteydessä.
Jos järjestöjen hallintoa halutaan keventää ja niiden mahdollisuuksia painottaa toimintaa kulloisenkin tarpeen mukaan lisätä, tehokkain keino siihen on myöntää avustuksia suurempina kokonaisuuksina. Tästä näkökulmasta kaikkein tehokkain menettely olisi yhdistää kunkin järjestön yleisavustukset ja kohdennetut yleisavustukset yhdeksi yleisavustukseksi. Yleisavustusten myöntäminen lisää vaikuttavuutta sekä parantaa tuottavuutta, kun hallinnollinen taakka kevenee. Siirtyminen isompiin avustuskokonaisuuksiin antaa mahdollisuuden myös toiminnan sisältöjen painotusten muutoksille ja uuden luomiselle ilman hankkeita.
-
Näin pitäisi olla, mutta näinhän ei nykyisin ole. Hakuaika pitäisi olla sellainen, että pystyy laatimaan useita hakemuksia samanaikaisesti. Hakijat hakevat usein muitakin avustuksia, ml. hyvinvointialueet, ja niiden hakuajat ovat paikoin niin tiukat, että ajankäyttö on haasteellista, kun avustushakemuksia tehdään ns. muiden töiden kanssa samanaikaisesti. Pienellä yhdistyksellä haaste on melkoinen. OKM:n (nuorisoavustukset) sekä haku- että raportointilomake on suhteettoman laaja avustusten määrään nähden, erityisesti pienemmät avustukset.
Ainakin raportointi pitäisi sitoa enemmän avustuksen määrään, nyt pienempien avustusten raportointi on aivan liian raskas.
Avustusten myöntämisen kriteerien pitäisi olla läpinäkyviä. Nyt ne ovat täysin ihan jotain muuta. Vaikka tekisi kuinka vaikuttavaa työtä ja tarve olisi selkeä, niin se ei vaikuta millään tavalla avustusten määrään.
-
Käytännössä tätä ei huomaa muussa kuin lähinnä AUP-raportoinnissa - ja se ei ole isolle järjestölle kummoinenkaan asia. Pienet järjestöt hakevat ja raportoivat ainakin STEAlle aivan samoin kuin suuret - tuota AUP-osuutta lukuun ottamatta. Onhan se melko kohtuutonta, että pienen järjestön resursseja menee suhteessa huomattava määrä sekä hakuun että raportointiin.
-
Julkisten avustusten vähentyessä tämän on tärkeää näkyä myös järjestöjen hallinnollisessa rasitteessa. Mikäli avustusta saadaan vähemmän ja järjestöissä on työntekijöitä vähemmän, ei niille ole tarkoituksenmukaista asettaa myöskään samanlaisia hallinnollisia rasitteita, kuin aikaisemmin.
Takuusäätiön näkemyksen mukaan avustusten määrän vähenemisen aiheuttama haitta järjestöjen kohderyhmille järjestöjen tulee minimoida siirtymällä suurempiin avustuskokonaisuuksiin ja antamalla järjestöille enemmän toimivaltaa määritellä avustuksen käytännön käyttöä
Takuusäätiö pitää erittäin tärkeänä sitä, että julkisten avustusten käyttö on läpinäkyvää ja siksi raportointia tulee tehdä. Raportoinnin määrän tulee olla kuitenkin kohtuullisessa suhteessa avustetun toiminnan sisältöön ja laajuuteen.
Lisäksi Takuusäätiön näkemyksen mukaan esim. toiminnan vaikuttavuuden arvioinnin tulee olla vastaavan tasoista, kuin esim. julkisesti rahoitetussa viranomaispalvelutoiminnassa.
-
Valtionavustusten hakeminen on totuttuun käytäntöön peilaten selkeää. Vuosiselvitysten raportointi tilinpäätöksen yhteydessä on selkeä, tuloksellisuusraportit palvelevat yksittäisiin kohderyhmiin suuntautuvaa toimintaa ja haastavat esim. verkostojärjestöjen ja ns. järjestötalojen toiminnan tuloksellisuuden osoittamista.
SOSTE kuvaa vastauksessaan tyhjentävästi STEA/STM avustushakemisen ja raportoinnin arjen: "Suurella osalla järjestöistä on useampi kuin yksi STEA-avustuskohde. Jokaisesta avustuskohteesta tehdään erikseen vuosiselvitys ja jokaiselle yleisavustukselle sekä kohdennetulle yleisavustukselle haetaan vuosittain jatkorahoitusta erillisellä avustushakemuksella. Lisäksi avustuskohteista tehdään tuloksellisuusraportti pyydettäessä. Tämä useiden yleisavustusten samanaikainen käyttö lisää huomattavasti hallinnollista taakkaa, koska jokaista avustusta pitää hakea ja seurata ja siitä raportoida vuosittain erikseen, samalla kun työntekijä- ja muut resurssit pitää jakaa avustuskohteittain."
Ilman yleishallintoon kohdentuvaa yleisavustusta toimiva yhdistys jakaa hallinnolliset yleiskulut arvioiden ne usean kohdennetun yleisavustuksen yleiskuluissa. Näiden hallinta vie aikaa ja aiheuttaa ylimääräisiä kuluja jyvitysten osalta.
-
STEA on jo pitkään, useita vuosia puhunut, että hallintoa on tarkoitus keventää, mutta mitään ei ole tapahtunut. Tällä hetkellä isoa ja pientä avustusta haetaan ja raportoidaan samalla tavalla (AUP-raporttia lukuunottamatta) oli sitten kyse muutaman kymmenen tuhannen euron avustuksesta tai miljoona-avustuksesta. Raportointi pitäisi sitoa enemmän avustuksen määrään, nyt pienempien avustusten raportointi on aivan liian raskas. Olisi hienoa, että puheet siirtyisivät teoiksi ja hallintoa viimein kevennettäisi. Valtion eri avustusten haku- ja raportointi tulee yhtenäistää niin, että se on kaikille yhtä paljon resursseja vievää.
Sinänsä STEA:lla on hyvä käytäntö ja aikataulut pysyneet samoina, joten on voinut hyvin etukäteen tehdä valmisteluja ja sähköisen palvelun kehitys on jonkun verran keventänyt asioiden hoitoa.
Avustusten myöntämisen kriteerien pitäisi olla läpinäkyviä. Nyt ne ovat täysin ihan jotain muuta. Vaikka tekisi kuinka vaikuttavaa työtä ja tarve olisi selkeä, niin se ei vaikuta millään tavalla avustusten määrään.