-
Perusteellinen ja useimmissa kohdissa varsin valmista tekstiä! Joitakin kommentteja.
Miksi taulukossa yhdeksi kriteeriksi ei ole otettu energiatiheyttä – kJ/kcal/100 g - , joka ruokapakkausten ravintosisältömerkinnöissä mainitaan ensimmäisenä? Suuren energiatiheyden elintarvikkeet ovat keskeinen syy lasten lihomiseen. Suomalaisista lapsista useampi kuin joka neljäs on ylipainoinen.
Monissa listan kohdissa sokerin, kovan rasvan ja suolan saannin tavoitearvojen noudattaminen johtaa myös enegiatheyden vähenemiseen. On kuitenkin useita tilanteita, joissa sokerin ja kovan rasvan rajoista huolimatta energiatheys voi jäädä haitalllisen korkeaksi. Esimerkiksi:
- Finelin mukaan hampurilaisissa kovaa rasvaa on vähän. Suolaa on 1,3 g/100, jonka määrää ei olisi vaikea pudottaa alle gramman. Sen jälkeen tätä lasten suosimaa epäterveellistä suuren energiatiheyden ruokaa voitaisiin edelleen markkinoida lapsille.
- Ranskalaisissa perunoissa sadassa grammassa suolaa on alle gramma ja kovaa rasvaa 2.4 grammaa, joten ehdotettujen kriteerien mukaan niitä voisi markkinoida lapsille.
- Monissa makkaroissa on mahdollista vähentää tyydyttynyttä rasvaa ja suolaa, mutta silti energiatiheys voi jäädä epäterveellisen suureksi.
-
Mihin ryhmään seuraavat tuotteet kuuluvat:
-suklaa-/jogurttirusinat tai -pähkinät
-kuivatut hedelmät (esim. rusinat, luumut, aprikoosit)
-riisikakut ja vastaavat
-Lasten hedelmäpatukat (esim. Pipsa Possu tai Muumi -patukat (95-98% hedelmää, kuitua, ei lisättyä sokeria) tai"fruit bites" (esim. Pipsa Possu)
-Lasten kaurapatukat (esim. Goodies: Oaty bites tai Piltti patukka)
-Lasten valmispuurot (esim. Piltti, Semper, jne)
-Prime-juomat ja muut "nesteytysjuomat" (ei lisättyä sokeria, vain osassa kofeiinia)
-Nocco/muut BCAA-juomat (sokerittomia, kaikissa ei kofeiinia)
-Kombuchat
-Tarkoitetaanko naposteltavat-tuoteryhmässä maissinaksuilla vauvojen maissinaksuja ja vastaavia, jolloin niiden markkinointi olisi kiellettyä? Näitä on ravintosisällöltään erilaisia, osa ei sisällä edes suolaa (tai sokeria tai lähes mitään muutakaan), mutta ovat suosittuja sormiruokailuun. Onko tarkoituksen mukaista, että ovat nyt samassa luokassa suolaistaen ja rasvaisten naposteltavien kanssa ja automaattisesti kiellettyjä markkinoida? Vai pitäisikö näille miettiä uutta luokittelua ja mahdollisia raja-arvoja suolan ym. suhteen?
-Esimerkkituotteina voisi mainita enemmän lasten/nuorten keskuudessa suosittuja tuotteita, erityisesti esim. vauvojen/taaperoiden valmispuurot, "purkkiruoat", hedelmäpatukat, maissi- ja kauranaksut, jne ja nuorten suosimat juomat (esim. "nesteytys"- ja BCAA-juomat), jolloin olisi helpompi hahmottaa myös markkinointiohjeistus näille tuotteille.
-
Paikoitellen ohjeistus tuntuisi johtavan erikoisiin päätelmiin. Esim. Leipä-kategoriassa 0,9% suolarajan täyttää aniharva ruisleipä. Vaikkapa Vaasan ruispalojen suolapitoisuus on 1,1. Jos lapseni suostuisivat näitä syömään, olisin vain tyytyväinen, koska kuidun saanti on mielestäni suurempi haaste. Toki jos ohjeistus johtaisi siihen, että ruuanvalmistajat pyrkisivät tarjoamaan enemmän ohjeistuksenmukaisia tuotteita, muutos olisi tervetullut. Mutta vähän epäilen, että lapsille markkinointi ylipäätään vain vähenee. Toki sekään ei välttämättä ole huono lopputulos.
-
Olisi loogista ja selkeämpää, jos niissä tuoteryhmissä, joissa on annettu ravintoaineille raja-arvoja, käytettäisiin samoja arvoja kuin Sydänmerkki-kriteereissä.
-
Markkinoilla on nyt tuotteita nimillä naposteluporkkanat ja -hedelmät. Nämä voisi rajata ulos tuoteryhmän kuvauksessa.
-
Perusteellinen ja selkeä. Naposteltavat: siellä voi olla jotain hyviäkin lapsille suunnattuja tuotteita (esim. kauranaksut Oikia), onko siis tarpeen kategorisesti poistaa kaikki? Napostellaan kuitenkin, pitäisi olla palkitsevaa tehdä markkinoille tuotteita joita saa markkinoida. Kunhan niissäkin samat yhtenevät raja-arvot. Toinen huomio Keksit ja leivonnaiset, sokerin raja-arvo on edelleen aika korkea- voisi kannustaa teollisuutta hilaamalla sitä vähän alemmaksi.
-
Ohjeistuksen tuoteryhmästä 2 Naposteltavat täytyy jättää pois lastenruokalainsäädännön (kuten määritelty asetuksessa EU N:o 609/2013) mukaisesti valmistetut maissi- ja kauranaksutuotteet. Näitä tuotteita ei käytetä ensisijaisesti napostelutarkoituksessa vaan tukemaan lapsen tottumista kiinteään ruokaan sekä itsenäisen syömisen ja silmä-käsikoordinaation harjoittelussa. Lisäksi sormiruuan tarjoaminen tukee lapsen suun motorista kehitystä ja siten auttaa esimerkiksi puheen tuottamisen oppimisessa. Näitä tuotteita ei pitäisi katsoa ohjeistuksessa epäterveellisiksi elintarvikkeiksi ja siten ne tulisi jättää koko ohjeistuksen ulkopuolelle.
Tällaisenaan ohjeistus poistaisi koko lastenruokakategoriasta käytännössä kaikki sormin syötävät tuotteet, koska ohjeistuksen mukaan tuotteita ei saisi edes myydä lastenruokahyllystä.
-
Tämä Suomen ohje on lähtenyt tekemään paljon tiukempaa rajausta epäterveellisten elintarvikkeiden määrittelyssä ja tuote voi olla joko terveellinen tai epäterveellinen; Suomen ohjeen mukaan ei olisi muita vaihtoehtoja. Tämä linjaus saa pohtimaan nykyistä elintarvikelainsäädäntöä ja sen voimakassuolaisuuden rajoja; mikä olisi niiden merkitys jatkossa. Tämä ohjehan sivuuttaa voimakassuolaisen määritelmän kokonaan. Lisäksi määritelmien ja rajojen erilaisuus vs elintarvikelainsäädäntö, Sydänmerkkikriteerit ja tämä ohjeistus tuottaa suuria haasteita niin ohjeiden ja tekstien tulkinnalle kuin niiden huomioimiselle tuotekehityksessä ja tuotteistamisessa. Esitämme, että epäterveellisen elintarvikkeen määrittelykriteerit tuoteryhmineen ovat yhtenevät Sydänmerkkikriteerien kanssa. Niidenhän pitäisi osoittaa omassa tuoteryhmässään/segmentissään parempien vaihtoehtojen rajat ja näin ollen niiden pitäisi toimia myös tässä tarkoituksessa.
Pidämme ongelmallisena, etä luonnoksessa joka koskee elintarvikkeiden markkinointia lapsille määritellään aivan uudelleen epäterveellisen elintarvikkeen määritelmät eri tuoteryhmille.
Ruokavalio on kokonaisuus ja kohtuullisesti käytettynä ns. herkuttelutuotteet ovat osa monipuolista ja terveellistä ruokavaliota. Ohjeistuksessa ja tuoteryhmien rajauksessa unohdetaan tämä näkökulma ja lähdetään rajaamaan myös sellaisia tuoteryhmiä epäterveelliseksi merkittävässä määrin, joita suomalaiset osana ruokailuaan käyttävät. Suomen tulkinta on jopa tiukempi tässä suhteessa kuin Norjan. Onko tähän joku tutkimuksellinen peruste? Jos on, ei se nouse tässä ohjeistuksessa riittävän hyvin esille.
Norjassa on lähdetty tuoteryhmien kriteerien määrittelyssä siitä, että mahdollistetaan eri tuoteryhmissä myös parempien vaihtoehtojen tuotteistaminen ja niiden esiintuonti. Toivottavaa olisi, että myös Suomen mallissa luotaisiin tällaiset rajat, joihin teollisuudella olisi mahdollisuus terveellisempiä vaihtoehtoja tarjota ja niitä esiin tuoda.
Huomionarvoista, että tässä Suomen luonnoksessa on lähes kaikki elintarvikeryhmät saaneet rajoituksia epäterveellisten tuotteiden rajoiksi. Eli käytännössä lähes kaiken ruokamainonnan osalta voidaan tapauskohtaisesti arvioida, onko lapsille suunnattua mainontaa. Näin ei ole Norjan mallissa. Onko tämä järkevää toimintaa?
• Jos nyt määriteltyjä tuoteryhmiä on 22, ei pitäisi olla ongelma, että tuoteryhmiä olisi mukana esim. 30 jolloin esim. ryhmän 16 ja 17 keskenään hyvin erilaiset tuoteryhmät saisivat omat sydänmerkkikriteerien mukaiset raja-arvot. Miksi täällä on lähdetty siitä, että on laadittu uudenlaisia ryhmittelyjä tuotteille, kun meillä on jo nykyisellään hyvä sydänmerkkituotteiden ryhmittely ja toimivat raja-arvot. Jos meidän ruokakulttuuriimme kuuluu juustojen ja leikkeleiden käyttö leivän päällä, niin eikö olisi hyvä ohjata nuoria käyttämään sydänmerkkikriteerit käyttäviä tuotteita ennemmin kuin niitä vielä enemmän suolaa ja rasvaa sisältäviä tuotteita.
Norjan luonnoksessa markkinointirajoituksia ei ole määritelty ”ruokatuoteryhmille” kuten tuoteryhmät 14-16 ja 18-22. Miksi Suomessa on lähdetty tätä tiukemmalle kannalle?
-
Jos asiasta säädettäisiin lain tasolla, määritelmän tulisi olla yksiselitteinen. Emme kuitenkaan kannata laintasoista sääntelyä, mutta ohjeistuksen tulisi olla laadukas, maltillinen ja hyvin perusteltu, jotta alan toimijat voisivat sitoutua noudattamaan sitä. Näkemyksemme mukaan epäterveellisen elintarvikkeen määritelmä on aina hyvin altis tulkinnoille eikä sitä voida määritellä kaikki tilanteet huomioon ottavaksi.
Lasten lihavuus on luonnoksen alun mukaan keskeinen kansaterveydellinen ongelma, johon ohjeella pyritään vaikuttamaan. Tekstistä puutuu analyysiä siitä, mitkä kaikki seikat vaikuttavat ko. ongelmaan. Alaikäisten liikuntatottumukset, paikasta toiseen siirtymisen tavat (skuutit), vapaa-ajanviettotavat ja nukkuminen liittyvät olennaisella tavalla ylipaino-ongelmaan. Käsityksemme mukaan ei ole olemassa laajaa tutkimusnäyttöä siitä, että juuri markkinoinnin rajoittaminen vaikuttaisi ongelmaan ratkaisevasti.
-
Kohta 2. Naposteltavat. Tuoteryhmän nimeen voisi lisätä "Suolaiset", jotta olisi vastaava kuin 1. kohdassa makeat. Kriteeriin voisi lisäksi lisätä, "joihin on lisätty suolaa, sokeria ja/tai rasvaa". Muuten tässä kielletään myös esim. maustamattomien pähkinöiden ja maissinaksujen markkinointi.
Kohta 6. Mehut ym. Pitäisikö kivennäisvesien osalta kriteeriin lisätä myös > 0 g suolaa tai natriumia? Toisaalta herää kysymys, mitä tähän kategoriaan jää markkinoitavaksi? Jos ei mitään, eikö kriteerin silloin tulisi olla "Kaikki tuotteet"?
Kohta 16. Näissä pohdituttaa suolakriteeri > 1.,0 g, joka melko tiukka, kun kyseessä on tuotteita, joista tyypillisesti valmistetaan ruokaa tai joita syödään aterian osana, jolloin pitoisuus voi laimeta esim. jos kasviproteiinivalmisteesta valmistetaan kastike, johon lisätään nestettä ja kasviksia.