Kommentoi esitystä hyvinvointialueen palvelujen uudistamisen strategiaksi

Kysymysmerkki 115
Kysely | Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue - Västra Nylands välfärdsområde
Kysely on päättynyt

Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue järjestää sosiaali-, terveys- ja pelastuspalvelut alueensa noin 0,5 miljoonalle asukkaalle. Suunnittelemme parhaillaan palvelujemme asiakaslähtöistä uudistamista kaudelle 2026-2029.

Hyvinvointialuestrategia ja palvelustrategia yhdistetään ja päivitetään yhdeksi, hyvinvointialueen yhteiseksi strategiaksi kaudelle 2026–2029. Strategiassa asetetaan hyvinvointialueen toiminnan ja talouden pitkän aikavälin tavoitteet ja se ohjaa palvelujen asiakaslähtöistä uudistamista.

Voit kommentoida strategiaesitystä 18.9.2025 klo 12:00 asti. Uudistettu hyvinvointialueen strategia on määrä hyväksyä aluevaltuustossa syksyllä 2025.

Tutustu strategiaesitykseen tämän linkin takaa

Perustiedot

Päättynyt: 17.9.2025

Liitteet

Ilmianna

Kyselyn pakolliset kysymykset on merkitty (*) tähtimerkillä.

Kerro mitä tahoa edustat. Tarkenna halutessasi vastausta seuraavassa kysymyksessä.
Tämä kenttä vaaditaan.
Vastaukset
  • Olen yksityishenkilö, asun Länsi-Uudellamaalla​ 48 / 115
  • Olen yksityishenkilö, asun muualla Suomessa​ 4 / 115
  • Olen luottamushenkilö Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella 2 / 115
  • Olen töissä Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella 35 / 115
  • Edustan järjestöä tai kolmatta sektoria 12 / 115
  • Edustan julkisen sektorin organisaatiota 4 / 115
  • Edustan yritystä 8 / 115
  • Muu 2 / 115
Täydennä tähän halutessasi mitä tahoa edustat (esimerkiksi organisaation nimi). Älä kirjoita tähän kohtaan henkilötietoja.
Vastaukset
  • Aikuisten sosiaalipalvelut

  • LUVN

  • Karjaan Ratatupa ry

  • Kohtaamispaikkaa hallinnoiva yhdistys

  • Espoon Yrittäjät

  • Manna-Apu ry

  • Esperi Care

  • .

  • Care-apu Oy

  • Olen tämän hyvinvointialueen keikkayyöntekijä

Strategiaesityksen yleinen arviointi

Voit valita useamman vaihtoehdon
Tämä kenttä vaaditaan.
Vastaukset
  • Selkeä 42 / 115
  • Vaikeaselkoinen 21 / 115
  • Realistinen 3 / 115
  • Kunnianhimoinen 41 / 115
  • Ajankohtainen 30 / 115
  • Vanhanaikainen 5 / 115
  • Tärkeä 24 / 115
  • Tarpeeton 2 / 115
  • Rohkea 10 / 115
  • Varovainen 7 / 115
  • Innovatiivinen 3 / 115
  • Perinteinen 18 / 115
  • Innostava 6 / 115
  • Mitäänsanomaton 9 / 115
  • Luottamusta herättävä 7 / 115
  • Kiinnostuksen herättävä 16 / 115
  • Asiakaslähtöinen 19 / 115
  • Vastuullinen 8 / 115
  • Tasapuolinen 8 / 115
  • Yksipuolinen 20 / 115
  • Toimiva 6 / 115

Muutoslupaukset

Hyvinvointialue lupaa strategiaesityksessä uudistaa palvelujaan perustehtävän, järjestämisen periaatteiden ja kuuden muutoslupauksen avulla. Muutoslupaukset ovat: 1) lisää ensisijaisia palveluja lapsille ja nuorille 2) jokaiselle omalääkäri, 3) turvallisempaa elämää kotona, 4) asiakaslähtöisemmät ja sujuvammat asiakaspolut 5) hyvinvointialue teknologian hyödyntämisen edelläkävijäksi sekä 6) kriittiset palvelut toimiviksi kaikissa olosuhteissa.
Vastaukset
  • Kaikki muutoslupausten teemat ovat mielestäni tärkeitä.
    1) Lasten ja nuorten hyvinvoinnin vahvistaminen opiskeluhuollon laajemman saavutettavuuden avulla voisi tuoda apua oikeaan aikaan. Lasten/nuorten elämän sykli on toisenlainen kuin aikuisten, ja avun saaminen nopeasti, silloin kun nuori on siihen motivoitunut, olisi tärkeää.
    2) Jokaiselle Omalääkäri-palvelun toteuttaminen vaikuttaa kunnianhimoiselta tavoitteelta. Omalääkäri-malli toteutuessaan varmasti vastaisi paremmin monen asukkaan toiveeseen hoidon jatkuvuudesta ja turvallisuudesta. Voisiko malli myös sujuvoittaa palvelupolkuja sote-palvelujen välillä, koska melko monesti asiakkaillemme on molempien palvelujen tarve ja nykyisellään tiedonkulku on haastavaa ammattilaisten vaihtuessa niin sosiaalipalveluissa kuin terveyspalveluissa.
    3)Turvallisempaa elämää kotona -lupaus kuulostaa omaan korvaan teknologiapainotteiselta. Näkisin vähintään yhtä tärkeäksi, kuin kotiin vietävän teknologian, läsnä olevan kohtaamisen ja esim. kohtaamispaikkojen tarpeen ikäihmisille. Vaikka osa senioreista on kyvykkäitä teknologian käyttäjiä, moni kaipaa toisten ihmisten kohtaamista arjessa.
    4) Asiakaslähtöisemmät ja sujuvat asiakaspolut. Tämä muutoslupaus kuulostaa erittäin hyvältä, mutta minua mietityttää, miten se käytännössä toteutetaan tehostamisen vaateen alaisena? Ainakin kentällä omissa palveluissamme on näkynyt tehokkuuden vaatimus (asiakasmäärien kasvattaminen yms.), joka heikentää asiakaslähtöisen, yksiköllisen palvelun toteuttamista. Näkisin myös tärkeänä, että tulevaisuudessa hyvinvointialueella voisi ottaa enemmän huomioon asiakkaiden mukaan ottamiseen kehittämiseen (kehittäjäraadit, kokemusasiantuntijatoiminta yms.). Ainakin sosiaalipalvelujen näkökulmasta katsottuna asiakkaat eivät pääse kovin vahvasti vaikuttamaan palveluihin.
    5) Hyvinvointialue teknologian hyödyntämisen edelläkävijäksi. Tämä muutoslupaus on hyvin ajankohtainen ja sen avulla voidaan varmasti saada hyviä asioita aikaan, jos osa työstä voidaan siirtää pois työntekijöiltä tekoälylle tms.
    6) Kuuden muutoslupaus on myös erittäin ajankohtainen ja tärkeä.

  • 1. Vet ej
    2. Nej vilka husläkare ska användas, varifrån tas de. Att kräva läkare bli företagare är inte rätt väg att gå
    3. Känns inte tryggt om man inte har rutinbesök utan enbart vid behov. Många äldre vill inte ha besök och kan då lätt falla emellan
    4. kundresor för patienter som måste åka till Lojo/Jorv som bor långt bort då VNS inte tar emot efter 20 på kvällen och många avdelningar helt stängt låter inte vettigt.
    5. allt kan inte vara digitalt för äldre som kanske inte ens har en smarttelefon och vet hur boka ett möte till hvc
    6. jouren ska fungera i alla delar av Nyland också i Raseborg under hela dygnet, så om det menas att avdelningar som är stängda nu som strålbehandling, jour etc öppnas är det bra, annars galet

  • Ainakin muutoslupauksista 1, 2 ja 3 parantavat mielestäni palveluja, koska ne ovat konkreettisia muutoslupauksia, sillä niitä voidaan mitata. On helppoa tarkistaa, ovatko muutoslupaukset toteutuneet tarkastelemalla esimerkiksi tilastoista, onko palveluja tullut lisää, ovatko ihmiset saaneet omalääkärin ja tapahtuuko ihmisten kodeissa vähemmän onnettomuuksia. Sen sijaan asiakaskähtöisemmät ja sujuvammat asiakaspolut pitäisi ensin määritellä, mitä niillä konkreettisesti tarkoitetaan, jotta niiden toteutumista voisi mitata ja arvioida. Onko esimerkki sujuvasta asiakaspolusta nopea palveluihin pääsy ja palvelutarpeeseen vastaaminen, helppo kontaktin saaminen palveluihin vai muu, mikä? Myös teknologian edelläkävijyys ja kriittiset palvelut olisi hyvä avata, mitä se konkreettisesti tarkoittaa? Moderneja laitteita, moderneja tietojoneohjelmia, niiden suurta käyttöastetta vai mitä?

  • 1) Kyllä, lapset ja nuoret ensisijalle 3) Turvallisempaa elämää kotona vaatisi perusterveydenhuollon ammattilaisten kouluttamista. Nyt ontuu pahasti varsinkin ikääntyneiden riskien tunnistaminen ja ennakoiminen esim. kotihoidossa. Itse alan ammattilaisena ja omaisena en ole voinut kuin ihmetellä miten vähän tunnistetaan ja ennakoidaan esim. kaatumista, vajaatoiminnan pahenemista tai liian alhaisia verensokereita (kun insuliinihoito). Perusasiat kuntoon, eli hoitajien koulutus näistä säännölliseksi

  • Lapsille ja nuorille tarvitaan huomattavasti enemmän oikea-aikaista apua tämän hetken tilanne huomioiden. Riittävä apu neuvolaikäisten vanhemmille, kouluterveydenhuolto jokaiselle oppilaalle, yäaste ja lukioikäisille parempia MT-palveluja hyvinvointialueen vastuulla ammattilaisilta.
    Omalääkärikokeilu ehkä antaa jossain vaiheessa kuvan onko se paras ratkaisu. Ensisijaisesti on taattava kuntalaisille perusterveyden palvelut ja lääkäripalvelut terveyskeskuksissa. Tämä tilanne ei vielä anna realistista kuvaa omalääkäripalvelusta, vähän menee utopian puolelle-
    Turvaallisempi elämä kotona edellyttää suunnattomia uutoksia kotipalvelun henkilöstön kulutukseen sekä varsinkin työn ohjaamiseen ja resurssointiin. Alimitoitetut hätäiset kotikäynnit eivät lupaa tulevaisuutta turvalliseen kotona asumiseen. Ei kaikilla ole omaisia tai ns. hyviä naapureita paikkaamassa kun omat voimat eivät enää riitä.
    Asiakaslähtöisyys on koko palvelun peruskivi. Se ei saisi olla mikään ulkoa opittu sana van sen todelliseen tarkoitukseen on käytettävä koulutusta ja ohjausta kaikille jotka ovat osallisina palvelun suunnitteluun, tuottamiseen ja arviointiin.
    Teknologiaa kehitettävä jotta saadaan mahdollisimman suuri hyöty, mutta perinteiset tavat lähestyä palveluja kuten puhelin ja suora kontakti kasvokkain on palautettava.
    Jos palveluja keskitetään niin saavutettavuus ja saatavuus on myös varmistettava. Puhaelinneuvontaa, nettikontakteja, edullisia matkavaihtoehtoja kun ja jos lähipalveluja supistetaan.
    Hyväksyvä suhtautuminen oppimiseen ja koulutukseen henkilöstölle. Jos ei maistu niin alan vaihto on monasti kaikkien eduksi.

  • Kaikki kohdat ovat lupaavia, mutta myös haastavia varmasti toteuttaa. Teknologiaa vain turvallisempaan oloon kotona, mutta henkilökohtaista asiointia ei pidä unohtaa.

  • Ehkä. Muistakaa ennaltaehkäisy, nopea reagointi, virheiden myöntäminen ja oppiminen - hyvä oma hoitaja muodostunee avaimeksi tässä, jonkun pitää ottaa siis kokonaisvastuu palvelusta ja palveluketjusta asiakaskohtaisesti… pitää löytyä halu auttaa, palvella ja hoitaa

  • En oikein usko, että parantavat. Omalääkäri kaikille - jos se olisi toteutettavissa, ehkä se olisi jo toteutunut. Olen myös vähän kyyninen sujuvien ja asiakaslähtöisten asiakaspolkujen suhteen, koska ne eivät ole tähän mennessäkään toteutuneet.

  • 2) jokaiselle omalääkäri ei välttämättä ole kovin asiakaslähtöinen lupaus. Osalla asiakkaista on oleellisempaa päästä asioimaan sujuvasti kenen tahansa lääkärin/muun ammattilaisen kanssa kuin aina saada asioida saman tyypin kanssa. Satunnaisesti asioivilla erityisesti. Omalääkäri tarvitseville tai omalääkäri enemmän asioiville omalääkäri paljon palveluita käyttäville. Pääsy lääkäriin itselle sopivalla tavalla :) Toisaalta olisi hyvä lähteä myös kriittisesti arvioimaan nykyistä hoidontarpeenarvio prosessia? Voisiko meillä olla chat-lääkäripalvelu satunnaisesti asioiville?

  • Omalääkärit ja äkkiä!

Hyvinvointialue lupaa strategiaesityksessä uudistaa palvelujaan perustehtävän, järjestämisen periaatteiden ja kuuden muutoslupauksen avulla. Muutoslupaukset ovat: 1) lisää ensisijaisia palveluja lapsille ja nuorille 2) jokaiselle omalääkäri, 3) turvallisempaa elämää kotona, 4) asiakaslähtöisemmät ja sujuvammat asiakaspolut 5) hyvinvointialue teknologian hyödyntämisen edelläkävijäksi sekä 6) kriittiset palvelut toimiviksi kaikissa olosuhteissa.
Vastaukset
  • Erityisesti omalääkäri-tavoite on kunnianhimoinen. Muut muutoslupauksista ovat hieman yleisemmällä tasolla olevia. Asiakaslähtöisyyteen kaipaisin itse vielä vahvempaa tavoitetta, koska olen huomannut sote-alalla työskennellessäni, että organisaatiolähtöinen näkökulma helposti ottaa vallan, vaikka yritetään olla asiakaslähtöisiä.

  • För ambitiösa, tror inga löften kan nås. Att kräva att personalen talar kundens båda våra inhemska språk dvs finska, svenska.

  • Ovat kunnianhimoisia, mutta strategia ei ole selkeä vaan esitys on tehty vähän liian "hauskaksi ja lapselliseksi".

  • Ovat hyvin kunnianhimoisia. Kaikki lupaukset kuullostavat liian hyvältä ollakseen täysin mahdollisia käytännössä.

  • Jalkauttaminen on ehkä lopulta haasteellista

  • Todellakin, ehkä vähän liikaakin.

  • Eivät ole.

  • Ovat, jos ja kun ne todella ovat saavutettavissa sekä työn alla.

  • Strategiaksi varmaan HVA-viitekehyksessä kunnianhimoisimmasta päästä. Lupaukset punnitaan sitten ensin budjetoinnissa ja lopulta tuloksissa.

  • Muutoslupausten tulisi olla konkreettisempia.

Hyvinvointialue lupaa strategiaesityksessä uudistaa palvelujaan perustehtävän, järjestämisen periaatteiden ja kuuden muutoslupauksen avulla. Muutoslupaukset ovat: 1) lisää ensisijaisia palveluja lapsille ja nuorille 2) jokaiselle omalääkäri, 3) turvallisempaa elämää kotona, 4) asiakaslähtöisemmät ja sujuvammat asiakaspolut 5) hyvinvointialue teknologian hyödyntämisen edelläkävijäksi sekä 6) kriittiset palvelut toimiviksi kaikissa olosuhteissa.
Vastaukset
  • En osaa sanoa.

  • Mycket, starta upp 24/7 jourer och avdelningar för barn och unga samt cancervården igen också i västra nyland annat än Lojo för de som bor längre bort.

  • Miten Orpon hallituksen jatkuvasti kiristyvä talouskuri huomioidaan muutoslupauksissa?

  • Yhteistyö hyvinvointialueen ja sen ihmisten välillä pitäisi näkyä suunnittelun kaikissa vaiheissa eikä vaan valmiina esityksenä joidenkin aikaansaannoksena Silloin myös toteuttaminen ja työn tekeminen kaikkien terveyden ja turvallisuuden ja hyvinvoinnin saavuttamiseksi on mahdollista.

  • Tämä muutosko vie vähemmän rahaa kuin nykyinen malli?

  • Turhat flunssasairaat pois hakemasta sairauslomaa

  • Jos nyt nämäkin, tai edes osa toteutuisi, olisi hieno tilanne.

  • Miten tutkimuksiin ja hoitoon pääsy hoidetaan mahdollisimman nopeasti.

  • Strategian arviointi ilman talousvaikutusten arviointia vaikeaa. Miten nämä muutoslupaukset parantavat kokonaisuudessaan palveluiden saatavuutta, jos taloudellinen tilanne estää panostukset..

  • Miten yhteistyön kehittäminen eri hyvinvointialueiden välillä saadaan lisääntymään ja miten teknologisesti yhteneväiset toteutukset/prosessit varmistetaan käytännössä?

Kokonaisarvio ja yleiset kommentit

Vastaukset
  • Toivon, että mahdollisimman moni hyvinvointialueen asukas sekä työntekijä pääsisi vastaamaan strategialuonnokseen ja että asukkaiden ja työntekijöiden ehdotuksia kuunneltaisiin. Näkisin erityisen tärkeänä, että heikommassa olevien asukkaiden ja paljon palveluja käyttävien asukkaiden ääni saataisiin mukaan. Heistä harva ehkä vastaa tällaiseen kyselyyn LUVN:in uutisen kautta, vaan tarvittaisiin fasilitoitua työpajaa tms.

  • Inte realistisk, kunden inte i fokus utan känns att man tvättar händerna så att man kan sköta verksamheten lättare och inte ta ansvar genom ex husläkare etc

  • Mielestäni muutoslupauksista 1-3 riittäisivät tässä taloustilanteessa ja asiakaslähtöisyyttä ja digiedelläkävijyyttä voisi muutoslupauksina hioa vielä esimerkiksi seuraavaan strategiaan.

  • Heikoimmassa asemassa olevien eri rythmien tarpeita ei ole huomioitu riittävästi. Strategia on tässä muodossa kuin osaluonnos josta puuttuu suuri osa väestöstä. On myös muita ryhmiä kuin lapset, nuoret ja kotona palveluja saavat henkiöt.

  • Todella toivon, että tämä olisi realistinen. Itse kun en osaa sanoa.

  • Kaunista on, mutta toteutus jää nähtäväksi.

  • Pitäisi saada kirjallisena, että vanhatkin voisivat ottaa kantaa...

  • Kiitos suuresti avoimesta strategian esittelystä. Hieno esimerkki kaikille organisaatioille.

  • Toivottavasti tämä saadaan toimimaan käytännössä asiakasmaksuja korottamatta, ja ennen kaikkea hoitoon pääsee.

  • Voimia strategian viemiseen käytännön tasolle!