Kansallinen kaavamääräyskokoelma - kysely 1 (kevät 2022)

Kysymysmerkki 131
Kysely | Ympäristöministeriö
Kysely on päättynyt

Ympäristöministeriö on käynnistänyt Kansallinen kaavamääräyskokoelma –hankkeen vuoden 2022 alussa. Hankkeen toteuttaa Ubigu Oy / PlanDisain Oy. Tarkoituksena on uudistaa nykyiset yleis- ja asemakaavojen kaavamääräysoppaat. Hanke luo perustan kaavojen laatimiselle osaksi rakennetun ympäristön tietojärjestelmää (RYTJ). Hanke valmistuu vuoden 2022 lopussa.

Lyhyellä videolla (n. 8 min) on pyritty esittelemään kuinka määräyksiä tulevaisuudessa laadittaisiin. (katso video tästä).

Videoon liittyen on jäljempänä kysymyksiä ja väittämiä, joihin toivomme vastauksia. Vastausten avulla tulemme arvioimaan ja linjaamaan millainen kansallisesta kaavamääräyskokoelmasta muodostetaan.

Kaavamääräyskokoelman on tarkoitus olla sisällöllisesti päivittyvä. Tämän vuoden aikana luodaan pohja ja ratkaistaan periaatteita kaavamääräysten laatimistavasta. Lisäksi ratkaistaan millä tavoin päivitystarpeita voitaisiin hallita.

Videolla esitetty materiaali ja lisätietoja löytyy Miro-työskentelytilasta, jonne pääsee klikkaamalla tästä. Kyseisen työtilan avulla voi tarkastella kyselyn väittämiin vastaamisessa.

Taustatietoa kaavamääräyskokoelma -hankkeesta (ks. 15 min. video tästä, RYHTI -info 20.4.2022)

Vastaukset tulee jättää 15.8.2022 mennessä.

Perustiedot

Päättynyt: 15.8.2022

Liitteet

Ei liitteitä
Ilmianna

Kyselyn pakolliset kysymykset on merkitty (*) tähtimerkillä.

PERUSTIEDOT

Tämä kenttä vaaditaan.
Vastaukset
  • Suuri kaupunki (asukasmäärä yli 100.000) 34 / 131
  • Suurehko kaupunki tai kunta (asukasmäärä 50.001 - 100.000) 15 / 131
  • Keskikokoinen kaupunki tai kunta (asukasmäärä 10.001 - 50.000) 45 / 131
  • Pieni kunta (asukasmäärä alle 10.000) 17 / 131
  • Valtion viranomainen 8 / 131
  • Yksityinen sektori (suunnitteluala) 2 / 131
  • Yksityinen sektori (muu) 0 / 131
  • Järjestö tai kolmas muu kolmannen sektorin organisaatio 5 / 131
  • Yksityishenkilö 2 / 131
  • Jokin muu 3 / 131
Voit valita yhden tai useamman vaihtoehdon.
Tämä kenttä vaaditaan.
Vastaukset
  • Asemakaavoitus 96 / 131
  • Yleiskaavoitus 71 / 131
  • Kiinteistöt ja mittaus 15 / 131
  • Osallistuminen ja vuorovaikutus kaavoituksessa 47 / 131
  • Paikkatieto 29 / 131
  • Rakennusvalvonta 10 / 131
  • Tietomallinnus 7 / 131
  • Maakuntakaavoitus 10 / 131
  • Tutkimus 2 / 131
  • Jokin muu 12 / 131

VÄITTÄMÄT

Tämä kenttä vaaditaan.
Vastaukset
  • Olen samaa mieltä väittämän kanssa 40 / 131
  • Suhtaudun väittämään varauksella 81 / 131
  • Väittämässä on korjattavaa 4 / 131
  • En osaa sanoa 6 / 131
Vastaukset
  • Jos joitain asioita on tarkennettava käyttöönoton jälkeen olettaisin, että se on mahdollista, muuttamatta jotain lakia? Yleensä kaikki tietojärjestelmät ovat ilman poikkeuksia sellaisia, että niiden käyttöönoton jälkeen on tarvittu joitain täydennyksiä, muutoksia tai suoranaisia korjauksia.

  • Vaikuttaa loogiselta etenemistavalta ja se vastaa suurin piirtein miten kaavamääräyksiä ryhdytään kasaamaan jo nyt, vaikka kyseinen tekniikka ei ole käytössä. Joitakin sanamuotokysymyksiä heräsi: esim alue/korttelialue käsitteet

  • Kaavamääräysten luominen jatkossa näyttää selkeältä yksinkertaisissa tapauksissa. Mutta entä kuntakohtaiset omat kaavamääräykset, jotka voivat olla hyvinkin laajasti käytössä. Myös eri kaavanpiirtoon käytettyjen järjestelmien taipuminen kaavamääräysten muodostamiseen tällä tavoin ja ohjelmistojen kehittämisen tuomat kustannukset huolettavat

  • Tontilla voi olla useampia rakennusaloja, jolloin rakennusoiekus tulee olla mahdollista osoittaa raeknnusaloille eikä pelkästään tontille.

    Onko kuntien omat kaavamääräykset jatkossa myös löydettävissä tämän työkalun avulla vai täytyykö jokaisen kunnan jatkossakin ylläpitää rinnalla omaa kaavamääräyskokoelmaa?

  • Sinänsä määräysten laatimistekniikkan ei ole huomautettavaa. Olisi kuitenkin tärkeä, eettä edelleen säilyisi mahdoillisuus kuntakohtaisiin variaatioihin. Varsinkin yleiskaavoissa on kaavan tarkoituksesta ja tarkuudesta riippuen erilaisia kaavamääräystarpeita.

  • Kaavasisällön tulkinnan ja analysoinnin helpottuminen kiinnostaa paljon. Kuntakohtaisen sisällön ottaminen huomioon on tärkeää, tosin toivon sellaista pohjaa, joka olisi notkea ilmankin.

  • Kaavasuunnitteluohjelmistojen tuottajien tulee olla mukana tässä suunnittelutyössä etupainotteisesti, jotta ohjelmistoja on mahdollista hyödyntää nopeasti kokonaismuutoksen tapahduttua. Ohjelmistot perustuvat yleisten määräyskokoelmien ja kuntien omien määräyskokoelmien käyttöön. Muutos tulee aiheuttamaan kunnille ohjelmistojen sekä koko RYHTI-hankkeen osalta huomattavia tietoteknisiä lisäkustannuksia. Toimivatko jotkut kunnat kokonaisuudistuksen ja määräysten pilotteina, jotta löydetään ongelmakohdat.

  • Monimutkaiset tapaukset näissä saattavat vaikeutua.

  • Yleisperiaate on hyvä. Kaipaisin konkreettista esimerkkiä eli asemakaavaa, jossa on useita kortteleita, eri käyttötarkoituksia ja määräyksiä useista aiheista, havainnollistamaan, kuinka käytännössä toimii, jotta osaisin arvioida tarkoituksenmukaisuutta paremmin. Herää kysymyksiä, viedäänkö lisämääräykset kuten videossa esitetyt autopaikkojen määrään liittyvät tiedot liian tarkalle tasolle työn tekemisen näkökulmasta. Onko tarpeeksi vaihtoehtoja eri tilanteiseen, tai tuleeko jopa liikaa vaihtoehtoja sujuvan käytön kannalta. Miten saada sellainen käyttöliittymä, jotta tietojen syöttämisestä ei tule vaivalloista ja hidasta vaan toimii työtä helpottavana? Millainen vaikutus on pdf:ään,/karttatulosteeseen joka kuitenkin säilyy yhtenä lopputuotteena?

  • Kaavamerkintöjen tonttikohtaisella määrittelyllä on mahdollisuus yksilöllisempään ohjaukseen, mutta kokonaisuus saattaa olla hankalammin hahmotettavissa. Asemakaavan yleismääräyksistä on nähnyt hetkessä koko aluetta koskevat yhteiset suunnitteluperiaatteet.

Voit valita useampia
Vastaukset
  • Kaavamääräyslajeja on liikaa 3 / 131
  • Kaavamääräyslajeja on melko sopivasti 87 / 131
  • Kaavamääräyslajeja on liian vähän 5 / 131
  • Kaavamääräyslajeja tulisi ryhmitellä tarkemmin eri näkökulmista, jotta kulloinkin tarvittavat löytyvät helpommin (esim. pysäköinti, suojelu jne). Mitä nämä ryhmät olisivat? 33 / 131
Vastaukset
  • Ks. ed. kommentti. Oletan, että jos kaavamääräyspankki osoittautuu käytännön työssä vajaaksi, voisi ilman jonkin kansallisen lain muutosta asiaa tarkentaa. - Yhtenä mitättömän pienenä yksityiskohtana esim. onko lisäkerrosaloja koskevia määräyksiä vai onko ne valmisteltava ns. paikallisena määräyksenä? Voihan olla, että en vain löytänyt tai toisinpäin voikin jatkossa osoittautua hyödylliseksi, että lisäkerrosaloja koskevia määräyksiä ei olekaan. Vaikea arvioida. - Lisäksi olisi hyvä tietää missä vaiheessa videolla lopuksi esitellyt kansallisiksi tarkoitetut kaavamääräykset valitaan tai jokin nykyinen jää niistä pois.

  • Eri kaavamääräysten löytämiseksi olisi hyvä rakentaa hakutoiminto, jolloin ei tarvitse muista, minkä pääotsikon ja alaotkiskoiden alta kyseinen määräys löytyy.

  • Tärkeää on esittelytekstissäkin mainittu päivittyvyys.

  • Ympäristöystävällinen kaavoitus.

  • Mikä on luokituksen käyttö? Mihin tietotarpeisiin haetaan vastauksia siitä? Tulevaisuudessa tarpeet voivat olla erilaisia, joten on hyvä, jos luokkia voi lisätä ja muokata. Voisiko luokkien riittävyyttä arvioida, katsomalla nykyisiä kaavoja eri puolilta Suomea ja miten määräykset menisivät luokkiin ja kuinka se vastaa tarpeisiin? Paljon asioita jää muu-luokkaan esim. käyttötarkoituksissa virkistysalueissa ei ole (yleis)urheilukenttää, skeittipaikkaa, leikkipuistoa tai uimarantaa. mutta frisbeegolf ja mäenlasku. Muissakin kohdissa mietityttää, miksi jotain on, mutta toisia ei. Ilmeisesti jostain tulevia tietotarpeita, että nimenomaan mäenlaskua seurataan tai se vaatii tietynlaista ylläpitoa. Jos on aina muu-vaihtoehto valittavissa, saa kaikki määräykset tietysti menemään johonkin luokkaan.

  • On tärkeää säilyttää paikallinen mahdollisuus ohjauksen räätälöintiin. Kaikkia tapauksia ei voi ennakoida määrityksin ja tässä on kuitenkin mentävä sen verran suunnittelu edellä, ettei kirjasto rajoita maankäytön ohjaustarvetta.

  • Kaavamääräyslajien määrän järkevyyttä on tässä vaiheessa vaikea arvioida. Oletan että haasteita tulee arkikaavoituksessa eli joustavuutta tarvitaan. Miten näissä kaavamääräyslajeissa on huomioitu ns. strategiset merkinnät (laajennussuunnat, kehittämisvyöhykkeet ym.), jotka on aiemmin tuotu kaavakartalle vain merkinnän avulla mahdollisesti ilman mitään rajausta.

  • Monissa kunnissa käytössä olevat määräykset aiheesta "seuraavat tilat saa rakentaa rakennusoikeuden lisäksi" tulisi selkeyttää. Nyt on monissa kaavoissa tulkinnanvaraa siitä, sisältyykö joku tila rakennusoikeuteen vai tuleeko se lisäksi. Sama koskee myös asemakaavoja, joissa tontille osoitetaan velvoite esim. pienen liiketilan rakentamiseen. Oikeastaan paras olisi, jos aiheesta olisi selkeä valtakunnallinen määräys.

  • Tässä pitäisi pitää erillään tietomallin ominaisuudet (kaavamääräyslajien määrä) ja suunnittelusovellusten käytettävyys. Jo mallin tasolla tehty ryhmittely toki ohjaa sovellusten kehitystä jossain määrin, mutta viime kädessä eri sovellukset ovat vapaita löytämään parhaat tavat, jolla kaavamääräysten käyttö tehdään helpoksi.

  • Kohta ei taida olla oikea, mutta Miro-taululla avautuvissa asemakaavan kaavamääräyslajeissa ei enää käytetä termiä -korttelialue. Onko kyse tietoisesta päätöksestä, että korttelit siirretään historiaan? Rakentamisen määrän kohdassa ei puhuta rakennusoikeudesta muuta kuin lisärakennusoikeuden kohdalla muutoin käytetään kerrosalaan termiä. Onko tarkoituksenmukaista uudistaa vakiintuneita termejä ja laskentamenetelmiä? Perusteluja kaivataan! Yleiskaavan käyttötarkoitusmerkinnät ovat samantasoisia kuin asemakaavassa. Yleiskaavoissa ei myöskään osoiteta rakennusalaa. Yleiskaavan käyttötarkoitusmerkinnät ja muut merkinnät tulee olla yleispiirteisempiä kuin asemakaavassa, jossa käyttötarkoitus on jo yksilöidympää. Ollaanko tähtäämässä taas yhteen kuntakaavaan? Miksi vanhat merkinnät eivät ole pohjana tälle työlle?

Vastaukset
  • Olen samaa mieltä väittämän kanssa 98 / 131
  • Suhtaudun väittämään varauksella 16 / 131
  • Väittämässä on korjattavaa 5 / 131
  • En osaa sanoa 5 / 131
Vastaukset
  • Ehkä sellaisissa tapauksissa, joissa on kansallisella tasolla määrieltyjä raja-arvoja, kuten melumääräykset. Tässä tapauksessa olisi hyvä selkeä määräys, joka viittaa kulloinkin voimassa oleviin sellaisiin. Toki myös mallimääräykset uudemmista asioista (kuten kompensaatio) ovat hyviä, vaikka joskus ehkä niiden paikallinen muokkaaminen voi olla tarpeen.

  • Kenties semmoisiin tapauksiin, joissa viitataan johonkin kansalliseen/kunnalliseen toimijaan tai asiakirjaan tai jonkun lain pykälään. Esim. "Jäte-/talousvedet tulee käsitellä kunnan ympäristönsuojelumääräysten mukaisesti.", "Muutoin rakentamisessa noudatetaan kunnan rakennusjärjestyksen määräyksiä."

  • Varmasti voi todeta, että esim. esitetty määräys tarvitaan jossain tapauksessa, joten ei olisi haitaksi, jos sellainen olisi valmisteltu jo. - Onko tuo määräys mahdollista valmistaa paikallisen tason määräyksenä tarvittaessa? Olisiko se paikallisella tasolla vapaasti valmisteltava määrääminen toimintatapana vaihtoehto siis sille, että kaikkia mahdollisesti kansallisesti yleisiä ja tyypillisiä määräyksiä ei olekaan heti tiedossa? - Ongelmallista saattaa joissain tapauksissa olla, se tyypillinen tilanne, että asiat ovat paikkasidonnaisia, ei välttämättä yleistettävissä. Se koskee varmasti esim. lukuarvoja vaikkapa melun suhteen dB-arvoja. Jotkut määräykset edellyttävät selvityksiä, joiden luetteleminen kaavamääräyskirjastona saattaisi olla liian laaja tehtävä ja tosiaan edelleen liian paikkasidonnainen, ollakseen yleinen.

  • On ehdottomasti tarpeen ilmaista määräyksiä pidemmillä lauseilla. Niiden kansallinen yhdenmukaistaminen voi olla haastavaa.

  • Lisäksi yhdenmukainen tulkinta esim herkistä toiminnoista tarpeen.

  • Yhdenmukaisuus helpottaisi eri kuntien kanssa toimivia ja asukkaita, kun samaa tarkoittava asia oli kirjattu samalla tavalla. Kokonaisten lauseiden lisäksi voisi olla myös lauseita, joita voi täydentää numeroilla tai muuten paikkaan sopiviksi.

  • Ehdottomasti kaavan ymmärrettävyyden ja määräyksen selkokielisyyden takia on usein syytä kirjoittaa määräyksiä paikallisesti ko. tapaukseen sitoen.

  • Etenkin melumääräyksissä saattaa olla paikallisia erikoisuuksia (rautatie/lentokenttä).

  • Yleisesti käytössä olevat yleiskaavamääräykset esim. tuulivoimayleiskaavoitusta (MRL 77 a §), rantaosayleiskaavoitusta (MRL 72 §) , kyläyleiskaavoitusta (MRL 44§) koskien voivat olla pohjana, mutta niitäkin tulee voida muokata. Lisäksi esim. asemakaavamääräykset siitä onko sitova vaiko ohjeellinen tonttijako kyseessä jne. Kaikkia kaavamääräyksiä tule kuitenkin voida muokata tarvittaessa.

  • Melu, ilmanlaatu, rakennusoikeuden lisäksi sallittavat tilat, ekologiset yhteydet ja kompensaatio ym. pitäisi määrätä kansallisesti.

Vastaukset
  • Olen samaa mieltä väittämän kanssa 89 / 131
  • Suhtaudun väittämään varauksella 25 / 131
  • Väittämässä on korjattavaa 0 / 131
  • En osaa sanoa 5 / 131
Vastaukset
  • Muuten olisin täsmälleen samaa mieltä väittämän kanssa, mutta osataanko aivan kaikkiin määräyksiin ennakoida ennen ohjelman käyttöönottoa kaikki tavat luokitella, arvottaa ja kategorisoida määreitä, esim. vähintään/enintään/"täsmälleen" jne. Teoriassa se saattaa olla jopa pitkälti mahdollista kun erittäin paljon jo nyt lainvoimaisissa kaavoissa olevia toistuvia määräyksiä vertailee. - Ymmärrän tavoitteen ja ajatus on hyvä ja kannatettava, yksinkertaistaisi ja selkiyttäisi. kaavoitusta

  • Valmiit vaihtoehtotekstit helpottavat ja nopeuttavat kaavan laatimista mutta voivat ohjata liian yksinkertaistettuun tai kaaviomaisiin ratkaisuihin. Enimmäkseen näillä voisi varmasti laatia kaavaa, mutta räätälöityjäkin ratkaisuja on mahdollistettava.

  • Tähänkin on vaikea ottaa tarkemmin kantaa näin lyhyen esittelyaineiston pohjalta ja koska systeemi ei ole ollut arkikäytössä kokeiltavana. Mutta siis ehdottomasti joustavasti tulee voida valita vaihtoehtoja.

  • Epäilen kovasti automaation tuottavan melko paljon harmaita hiuksia, mutta kunhan räätälöintimahdollisuus säilyy, voi tämä nopeuttaa työtä kovasti.

    Sivuhuomiona uskon automatiikan ymmärtävän kaavojen käyttötarkoitusalueiden logiikan paremmin kuin jotkut kaavoittajat. Esimerkkinä käyttötarkoitusaluemerkintöjen ensimmäinen kirjain (A, K, V jne.) ilmaisee mihin "perheeseen" merkintä kuuluu ja jälkimmäinen (AO, AK, KTY, VL, VP jne) tarkentaa. Liian usein näkee kaavoja, joissa tätä ei ole älytty kun on tehty omia merkintöjä.

  • Olen enintään samaa mieltä väittämän kanssa, mutta vähintään määräyksen tulee olla joustava tarpeen mukaan.

  • Tarvittaisiin enemmän esimerkkejä.

  • Tämä voi toimia, jos kaikki tarvittavat vaihtoehdot ovat varmasti olemassa. Mielellään tähänkin jättäisin "muun valinnan", jos sopivaa ei löydy.

  • On hieman outoa, että lyödään lukkoon muutama "fraasi" ohi lainsäädännön (ja asetuksen), jotka olisivat ne "oikeat" määräykset. Sisällöllisesti pitää määräyksissä toki noudattaa lakia (kansallisellakin tasolla), mutta mennäänkö nyt liian pitkälle, jos yksittäiset sanamuodot tulee ylhäältä annettuina? Mitä sitten, jos huomataan virhe - miten eri versiot sitten käsitellään?

  • Automatiikka hyvä, mutta tarvittaessa kaiken tulee olla räätälöitävissä tarpeen mukaan.

  • Kyllä, toki mietityttää miten toimii på svenska meillä kaksikielisissä kunnissa

Kaavamääräyksiä laadittaessa kaavoittajan tulisi nykyistä selkeämmin tunnistaa ja eritellä kaavamääräyksiin ne asiat, jotka ovat olemassa ilman kaavamääräystäkin.

Vastaukset
  • Olen samaa mieltä väittämän kanssa 19 / 131
  • Suhtaudun väittämään varauksella 85 / 131
  • Väittämässä on korjattavaa 14 / 131
  • En osaa sanoa 3 / 131
Vastaukset
  • Kaava (erityisesti yleiskaava) on hyvä tapa koota tietoa yhteen. Mutta tietomallipohjaisuus ja erilaiset karttapalvelut antavat tähän varmasti paljon uusia mahdollisuuksia ilman, että informatiivista aineistoa pitää esittää osana kaavaa. Toki tässä on riskinä, että tärkeää tietoa jää huomioimatta, jos se pitää erikseen näkyviin hakea.

  • Olisi kieltämättä selkeää jos kaavoista karsisi kokonaan pois kaiken informatiivisen. Kuten alemmassa kommentissa on todettu, on kuitenkin erityisesti yleiskaavat olleet tärkeä tapa koota monenlaista tietoa yhteen asiakirjaan. Monipuolisen tiedon keräämisellä on myös puolensa silloin, jos rakennetaan poikkeamisluvin tai suunnittelutarveratkaisuin. Mikäli kaavasta puuttuu vaikkapa "informatiivinen" luontoarvon merkintä, niin on riskinä sallia rakentaminen tämmöiselle alueelle. Oletus on, että kaavaa laadittaessa arvot on selvitetty, ja esim. pelkkä maa- ja metsätalousalue tosiaan on vain "pelkää" metsää.

  • Väittämä on erittäin virheellinen, koska kaavoissa ei juuri ole juuri mitään asioita ennen kuin kaava on lainvoimainen, kaavat edellyttävät valmistelua ja arviointia, mitkä asiat ovat mukana kaavan sisällössä. Kaavan valmistelija työryhmineen esim. myös vaikkapa vuorovaikutuksen perusteella nimenomaan valmistelee kaavan poliittiseen päätöksentekoon. Valmistelussa tehdään synteesi hyvin monesta tosiasiasta, eikä sille toimintatavalle ole tiedossa olevia järkeviä, kohtuullisia ja tasapuolisia vaihtoehtoja. On huomattava, että kaikki ne asiat, jotka "ovat olemassa ilman kaavamääräyksiä", ovat joko sellaisia, että a) ne eivät muutenkaan ole tyypillisesti olleet tai ole kaavan sisältöjä (ei jostain syystä vaikuta kaavan) tai b) ne voidaan aivan luontevasti ja vaivatta olla osa kaavan sisältöinä osaltaan, mutta ne ovat siksi tyypillisesti mukana, että niillä on jokin rajapinta muiden asioiden kanssa, esim. asiat jotka mitoittavat keskenään toisiaan. Periaatteessa on jopa vahingollista väittää olevan asioita, jotka "olisivat olemassa ilman kaavamääräyksiä, jotta niitä ei tarvitsisi huomioida kaavassa". Kaikki se millä on vaikutusta vaikka välillistä, on huomioitava. tai sitten on olemassa asioita, joita ei tarvitse tai jopa voi kaavoittaa. Vain kaavoittaja osaa arvioida, mikä on oltava mukana kaavassa. Ongelmallista on myös se, että kaikki millä joku katsoo olevan merkitystä ja vaikutusta (ja joku toinen ei katso niin asian olevan), demokratiassa on voitava huomioida jonkun tarve. Asia on myös poliittinen, joka tapauksessa yhteinen asia. - Käytännön esimerkkeinä asioista jotka ovat olemassa ilman kaavaakin voisivat yrittää olla maanomistus tai autopaikkojen hallinta, autopaikoista päättäminen yhtiöissä. Ikävästi sanottuna ne ovat olemassa, vaikka kuinka kaavoitettaisiin, eli omistamisella tai hallintaoikeudella on niin suuri merkitys, että kaava ei tilannetta lopulta välttämättä muuta. Silti on kuitenkin muistettava, että juuri omistus ja hallintaoikeus ovat kaavojen syvintä ja kaikkein vanhinta ydintä, jotka on nimenomaan pakko huomioida kaavan valmistelussa, joten esimerkki vain todistaa, että ei ole asiaa "joka olisi olemassa ilman kaavamääräystä", että olisi asiaa jolla ei olisi koskaan missään tilanteessa vaikutusta kaavoitukseen.

  • Kaavassa on monesti taustoittavaa tietoa, joka ei kulkeudu rakentajalle muuta kautta kuin asemakaavan kautta. On kuitenkin hyvä, että kaavassa on selkeästi seurattavat määräykset.

  • Vaikka kaavoittaja nämä esim muualla lainsäädännössä määrätyt asiat tuntee, ei rakentaja (varsinkaan kertarakentaja) näitä tunnista, sen vuoksi myös informatiiviset määräykset ovat joskus tarpeen.

  • Osan asioista voi helposti siirtää selostukseen asemakaavan kuvaukseen. Silti kaavan olisi hyvä pysyä informatiivisena ja luettavissa myös ilman erityistä asiantuntemusta.

  • Kaavaa/määräyksiä ei laadita pelkästään kaavoittajia varten, joten informatiivinen tieto palvelee peruskuntalaista, joka ei tunne ei lakien ja määräysten kytkeytymissuhteita tai minkälaisia paikallisia määräyksiä on olemassa.

  • Informatiivisuuden vuoksi lienee tarve tehdä joskus määräyksiä. Ongelmallista on kuitenkin, että tuodaan vain jotakin, joka on muualla. Kaavoittaja ikään kuin olettaa mitä rakentaja ei varmaan tiedä tai mitä tietää. Tästä seuraa samalla se, että muut asiat jotka ovat esim. laissa tai rakennusjärjestyksessä saattavat unohtua tai kokea inflaation, koska niitä ei nosteta esiin asemakaavaan. Rakennusjärjestyksessä olevat asiat voisivat olla vain rakennusjärjestyksessä. Kaavaselostus tarjoaa mahdollisuuden kasata informaatiota. Ehkäpä joskus tietokannat ja -mallityöskentely toimii niin hyvin, että siirtyy tietokin paremmin ilman, että kootaan dokumenttiin.

  • En pidä pahana sitä, että kaavamääräykset sisältävät informatiivista tietoa alueesta tai jostain asiasta. Alueen kehitystä kuvaava osuus suunnittelumääräyksen yhteydessä avaa lukijalle sitä mihin määräys perustuu. Tyyliin: Pahkajärven länsirannalle 1800-luvun aikana syntyneen ruukkikylälle tyypilliset ominaispiirteet on huomioitava alueen yksityiskohtaisemmassa suunnittelussa."

  • Informatiiviset merkinnät aiheuttavat joskus sekaannusta ja kärhämää mm. yleiskaavoissa. Niihin usein/joskus merkitään mm. metsälakikohteita -luo merkinnöin, vaikka metsänhoidosta määrätään metsälaissa. MRL:n kaavaa ei tarvita ohjeistamaan metsänhoitoa. Toisaalta informatiivinen tieto vaikkapa ison sikalan/tehtaan hajuvyöhykkeestä on joskus hyödyllinen alueelle rakentamista suunnittelevalle. Ei asia tule siten yllätyksenä. Informatiivisen tiedon osoittaminen kaavassa perustuu kaavan tarkoitukseen, tapauskohtaiseen harkintaan ja alueen olosuhteisiin sekä joskus myös viranomaisten painostukseen. Joskus sektoriviranomainen vaatimalla vaatii sellaisen tiedon merkitsemistä, mitä kaava ei varsinaisesti tarvitsisi.

Vastaukset
  • Olen samaa mieltä väittämän kanssa 91 / 131
  • Suhtaudun väittämään varauksella 10 / 131
  • Väittämässä on korjattavaa 7 / 131
  • En osaa sanoa 10 / 131
Vastaukset
  • Päätöksen alaiset asiat olisi hyvä esittää selkeästi.

  • En ymmärrä väittämää tai kysymys on vaillinainen: Mikä jätettäisiin tuomatta kaavamääräyksiin? - Toisinpäin ja yleisellä tasolla ks. ed. aivan kaikkia asioita voidaan tarvittaessa joutua kaavoittamaan ja niistä määräämään, riippuen tilanteesta, tavoitteista, tarpeista, paikasta ja olosuhteista.

  • Miten hyväksymiskäsittely ja valitusprosessi toteutetaan kaavoissa, joissa on käytössä eroteltu luokittelu? Joillekin osallisille juuri nuo "ei päätettävät osiot" voivat tärkeitä ja haluaisivat sisällyttää ne varsinaiseen määräykseen.

  • Vaikuttaa uudenlaiselta tavalta lähestyä asiaa, vielä on vaikea hahmottaa mitä se käytännössä tarkoittaisi ja minkälaista sisältöä tällä tavalla tuotettaisiin.

  • Erottelu voi käytännössä osoittautua hankalaksi.

  • Informatiivisena tietona yleiskaavoissa voi olla esim. paikkatietoa, johon ei ole liitetty mitään rakentamista ohjaavaa kaavamääräystä (esim. virkistyspalveluiden kohde/ laavu).

  • Erityisesti luottamushenkilöiden tulee ymmärtää nykyistä paremmin, mistä he päättävät kaavaratkaisua hyväksyessään.

  • Kaavassa ei tule olla muita kuin päätettyjä asioita eli kaavamerkintöjä ja niiden määräyksiä pohjakartan lisäksi. Selvitysten/inventointien aineistoja ei pidä tuoda sellaisenaan kaavaan informatiiviseksi taustaksi vaan selvitysten perusteella muodostetaan kaavamerkinnät, joilla on oikeus- ja ohjausvaikutuksia.

  • En ymmärrä väittämää, mitkä ne???

  • Voisi olla selkeintä eritellä ne asiat, joista ei todellisuudessa päätetä, jottei raja hämärry ja kaava jopa turhan takia ei etene (vaikkei kaavalla päätettäisi asiasta, joka mahdollisesti hiertää).

Vastaukset
  • Olen samaa mieltä väittämän kanssa 10 / 131
  • Suhtaudun väittämään varauksella 66 / 131
  • Väittämässä on korjattavaa 18 / 131
  • En osaa sanoa 25 / 131
Vastaukset
  • Koodiston kehittämisperiaatelistaus vaikuttaa varsin kattavalta.

  • Väittämä on virheellinen jos huomioidaan, että yleensä on olemassa kaavaprosessi., joka edes etäisesti muistuttaa nykyistä toimintatapaa. Asema- ja yleiskaavat (ja eräät muut suunnitelmat) edellyttävät poliittista päätöksentekoa. Poliitikon on ymmärrettävä ja tiedettävä, mistä hän on päättämässä. Ei ole järkevää viedä päätöksentekoon jotain asiaa, joka ei ole yksiselitteinen, tai jota ei voi kyetä selittämään oikeusasteissa yksiselitteisillä perusteilla. - Siten ei ole mahdollista, että kaikki kaavojen määräykset olisivat "periaatteellisia". - Toisaalta on olemassa kaavoituksen valmistelemia suunnitelmia joiden tulee olla periaatteellisia esim. suunnitteluperiaatteet. - Siten kohtuullinen vastaus on, että kuten kaavojen kovin ydin ja tarkoitus, on voitava/saatava olla tarkka ja tiukka siellä, missä pitää olla tarkka ja tiukka. Sitten toisaalta tarvittaessa olisi myös voitava valmistella yleistasoisempia ja periaatteellisempia määräyksiä tai periaatteita, niillekin on paikkansa. Kaikessa määräämisessä ei voi olla samanlaista soveltamisen vapautta yleensä, kaavoittajalle työryhmineen on jätettävä oikeus valita, mitkä asiat ovat periaatteellisia, mitkä tarkkoja ja absoluuttisia, ehkä toisteisiakin.

  • Kokemusta on kaavassa esitetyistä toiveista, jotka eivät ole määrääviä. Niitä ei noudateta lainkaan. Vain selkeät määräykset toteutuvat.

  • Kaavassa määrätään asiosta, kehittäisperiaatteet voi esittää rakentamistapaohjeissa kaavamääräyksiä tarkentaen.

  • Tässä on eroa yleis- ja asemakaavalla. Yleiskaavan kehittämisperiaatteet siirtyvä käytännöksi asemakaavan kautta.

  • Tämä voisi olla käyttökelpoinen erotukseksi kaavasisällön ja strategian sisällön välille. Samaa pohjaa voisi ehkä käyttää siten monen tasoisessa maankäytön suunnittelussa.

  • Selkeitä määräyksiä, jotta kaavan tulkinta ei käy liian vaikeaksi ja osaltaan lisää oikeusasteiden työmäärää. Vakiintuneet käytännöt syntyvät osittain oikeustapausten kautta.

  • Strategisen kaavoituksen näkökulmasta kannatettava asia. Normaalissa yleiskaavoituksessa kehittämisperiaatteet ovat hieman löysiä, eivätkä siten kovinkaan käyttökelpoisia, mutta strategisessa suunnittelussa ne ovat välttämättömiä.

  • Ennemminkin laajentaisin kehittämisperiaatteiden määrää

  • Kehittämisperiaatteet voivat olla muita, ei juridisia suunnitelmatasoja ja saattavat soveltua joiltain osin yleiskaavaan. Asemakaavaan ne eivät sovi. Asemakaavoissa asiat on määriteltävä täsmällisesti, vain määräyksiä noudatetaan. Ohjeita kehittämisperiaatteita noudatetaan tai sitten ei ja tulkinnanvaraa jää paljon.

Yleiskaavan kaavamääräyslajikoodistossa omana ryhmänään on esitetty kehittämisperiaatteet, jotka nykyisessä oppaassa on kehittämistavoitteita (esitetty vain muutamia)

Vastaukset
  • Olen samaa mieltä väittämän kanssa 17 / 131
  • Suhtaudun väittämään varauksella 63 / 131
  • Väittämässä on korjattavaa 8 / 131
  • En osaa sanoa 33 / 131
Vastaukset
  • Miksi ei; sinänsä voi olla hyödyllistä merkitä vaikkapa AP-alue myös yhdyskuntarakenteen mahdolliseksi laajenemissuunnaksi, jos halutaan nimenomaan painottaa etä pientalot ovat se tyyppi, jota sinne tulisi.

  • Toisiko joustavuutta vai sekavuutta kaavaan?

  • Ks. ed. Asian pitää olla kunnan/kaupungin/kaavoittajan valittavissa: Siellä missä kaavoittajan työryhmineen on oltava tarkka ja tiukka, siellä on oltava tarkka ja tiukka. Se nyt vain on niin. Jos kaavoittajalla on tarve valmistella suunnitelma, joka on periaatteellinen, hänellä tulee olla aina oikeus valmistella myös periaatteellinen suunnitelma. Tosin asemakaava se ei ole, koska harva asia on sellainen, että se ei edellyttäisi selkeää ja yksiselitteistä määrittelyä, esim. omistukseen liittyvät tai niihin vaikuttavat, niitä mitoittavat asiat. - Kuitenkin toisaalta on myös tarve valmistella päätäntään esim. periaatteellisia suunnitelmia. Sellaiseenkin on kaavoittajalla oltava aina mahdollisuus.

  • Oikeusvaikutuksisuuden hahmottamiseen tulisi kiinnittää erityisesti huomiota.

  • Ei sovi asemakaavoitukseen. Yleiskaavojen osalta tulee tutkia paremmin mm. oikeusvaikutukset.

  • Tästä pitäisi olla enemmän esimerkkejä ja laajempaa pohdintaa ongelmista. Kysymykseen on hyvin vaikea vastata tällaisenaan.

  • Sopii ehkä paremmin yleiskaavatasolle, mutta olisi hyvä jos kunta voisi aina halutessaan käyttää myös periaatteellisia määräyksiä.

  • En ymmärtänyt väitettä.

  • Jos näin on, on oltava selkeästi eroteltu, mitkä ovat kehittämisperiaatteita ja mitkä määrääviä. Sekaannusta ei saa tulla, vaan on oltava selvää mistä päätetään.

  • Esimerkkejä kiitos! Ei tähän pysty vastaamaan. Liikutaanko nyt liian abstraktilla tasolla?

Tässä olivat kaikki kysymykset/väittämät. Kiitos paljon ajatuksistasi! Kyselyyn liittyviin kysymyksiin ja kommentteihin vastaa projektipäällikkö Markus Hytönen, PlanDisain Oy (markus.hytonen@plandisain.fi).