-
Koe tällaisenaan näyttää toimivalta, kunhan kysymyksistä saadaan järkevät. Tutkinto-ohjelmassamme on ollut vahvasti se henki, että eriyttäviä osioita ei tarvita. Se olisi meidän tapauksessamme jopa haitaksi. Edes historiatieteet eivät ole tieteenalana niin erityislaatuisia, etteikö voitaisi taipua samaan kuin muutkin tieteenalat. Olin itsekin aiemmin kirjoitettavan koeosion kannalla, mutta nyt olen minä ja moni muu, jonka kanssa olemme keskustelleet, kypsyneet siihen ajatukseen, että kirjoitettavaa osiotakaan ei tarvita. Se on paluuta siihen työmäärään, mikä valintakokeiden pisteyttämisessä nykyisellään on. Mikäli tutkimustulokset siitä, että tekstin ymmärtämisen taito korreloi kirjoitustaitoon pitävät paikkaansa, ollaan sen verran turvallisilla vesillä, että ei ole estettä ainakin testata nyt esillä ollutta mallia.
Näkemykseni ei edusta tiedekunnan tms. "virallista" kantaa, vaan on erilaisissa työryhmissä esille tulleiden näkemysten kiteytys.
-
Kuvaus on aivan liian suppea, epämääräinen ja käsitteellisesti sekava, jotta sen voisi hyväksyä eteenpäin siirtymisen lähtökohdaksi. Tässä vaiheessa pitäisi todellakin olla jo jotain konkreettisempaa ja täsmällisempää nähtäväksi. Asia pitäisi palauttaa takaisin valmisteluun.
-
Pääsykokeita ei pitäisi yhdistää. Pääsykokeet toimivat nykyisenä mallina hyvänä. Yhdistäminen tuo ainoastaan pakkoa opiskella asioita, mitkä ei liity omaan alaan mitenkään. Esimerkiksi haluaa alalle x, ja opiskeli sitä varten sopivia aineita lukiossa, mutta nytten päästäkseen alalle x tarvitsisikin pääsykokeessa osata myös päästä alalle y, minkä opintoja ei olekaan suorittanut. Tässä tilanteessa ei voisi yhtään mitään.
-
Pääsykokeita pidetään jo tällä hetkellä toimivana mallina. Uudistuksen myötä, jos haluaa alalle x joutuisi opiskelemaan alaan y liittyviä opintoja, koska alojen x ja y pääsykoe olisi sama. Tämän takia joutuu painottamaan lukio-opiskelussa asioita, jotka eivät olisi välttämättömiä sinne alalle minne hakee. Nykyisen pääsykoejärjestelmän hyvänä puolena pidetään myös sitä, että sen avulla saa tietää, onko oikeasti kiinnostunut alasta tarpeeksi harjoitellessaan pääsykokeisiin. Uudistus ei varmaankaan myöskään lisäisi välttämättä hyvinvointia, koska uudistuksen myötä saattaa joutua opiskelemaan asioita, jotka eivät liity siihen alaan, joka itseä kiinnostaa. Uudistuksen pitäisi tulla voimaan aikaisintaan vuonna 2027, koska silloin opiskelijat osaisivat jo toisella asteella valita ensimmäisenä vuotena oikeat opinnot ja panostaa niihin opintoihin, jotka eivät liity siihen alaan, jota haluaa opiskella, mutta sisältyvät pääsykokeeseen.
-
Ehdotetussa mallissa H filosofian koe olisi täysin yhteinen historian, kulttuurien tutkimuksen, taiteiden tutkimuksen ja teologian kanssa ja kaikki tehtävät olisivat käytännössä konetarkistettavia monivalinta-, yhdistely- ja aukkotehtäviä. Malli on filosofian kannalta monin tavoin ongelmallinen.
Toisin nykyinen valintakoe ennakkomateriaaleineen, ehdotettu geneerinen valintakoe ei millään tavoin varmista hakijan kykyjä, valmiuksia tai motivaatiota opiskella juuri filosofiaa. Filosofian valintakokeessa oma, eriytyvä osio olisi käytännössä minimivaatimus laadukkaan opiskelijavalinnan takaamiseksi. Lisäksi tehtävän olisi oltava esseemuotoinen, jotta hakijan valmiudet filosofiseen argumentaatioon tulisivat esille. Voi olla niin, että parhaat monivalintatehtävät korreloivat tilastollisesti geneerisen kirjoitustaidon kanssa. On kuitenkin eri asia tuottaa itse jonkin akateemisen alan substanssista ja esimerkiksi argumentoida filosofisesti. Tätä osaamista pitäisi myös mitata valintakokeessa. Sitä voidaan mitata pidemmillä kirjoitustehtävillä.
Filosofiasta ovat kiinnostuneet myös luonnontieteellisesti, matemaattisesti, kielellisesti, psykologiaan tai yhteiskuntatieteellisesti orientoituneet hakijat, joita filosofia tarvitsee. Nämä alat olisivat muiden muassa eri kokeessa. Ehdotuksessa filosofia nähdään siis sisällöllisesti liian kapeasti. Tarvitaan oma tehtävä, joka huomioi filosofian sisällöllisen laaja-alaisuuden.
Filosofia on ala, johon on korkeahko hakupaine, jolloin ehdotetussa valintakokeessa on myös suuri riski sille, että se karsii alalle paremmin sopivia hakijoita, koska se ei mittaa alalle tärkeitä kirjallisia ajattelu- ja argumentaatiotaitoja.
-
Yhteiskuntatieteissä yhtäältä ja historiassa toisaalta toteutetaan keväällä 2024 valtakunnallista valintakoeyhteistyötä. Historian valtakunnallinen valintakoe 2024 voi hyvinkin osoittautua parhaaksi malliksi kaikille GHI-oppialoille jatkossa; ei sitä kukaan ainakaan a priori voi tietää, että näin ei ole, joten asiaa tulisi tarkastella. Ehdotan, että GHI-oppialoilla järjestetään paitsi kullekin erillinen osio (esseetehtävin), myös konetarkasteinen osio, josta (nk. "yhteisestä") osiosta on yhtä monta versiota kuin haettavaa alaa (kuten historia; samaa alaa opetetaan monessa hakukohteessa, jotka eivät siis järjestäisi erillisiä valintakokeita) ja kukin vastaa siihen versioon jolle alalle ensisijaisesti hakee. Näin "yhteinenkin osio" voi testata asioiden hallintaa (esimerkiksi historian lukion oppimäärän; filosofian lukion oppimäärän jne; muilla kuin lukioaloilla hyvissä ajoin ilmoitettavan pääsykoekirjan hallintaa). Valtakunnallinen yhteistyö tuo kaikki tavoiteltavat hyödyt ilman niitä haittavaikutuksia joita liittyy siihen, että kokeisiin ei voi valmistautua perehtymällä johonkin aineistoon (kuten lukion oppimäärään): on merkittävä vaikutus uusien opiskelijoiden motivaatioon ja keskeyttämistä ehkäisevään ymmärrykseen alaa koskien, että alaan perehdytään etukäteen. Ehdotan siis että GHI - aloilla konetarkasteinenkin osuus jakautuu esimerkiksi viiteen eri versioon. Tämä on teknisesti toteutettavissa, välttää huonoja puolia ja sisältää hyvät puolet - ja tätä testataan käytännössä esimerkiksi historian kevään 2024 valtakunnallisessa yhteisvalinnassa.
KOMMENTIT VALINTAKOKEEN H ERITYVÄÄN OSIOON, JOLLAINEN ILMAN MUUTA TULEE JÄRJESTÄÄ - ERILLISTÄ TILAA VASTAUKSELLE EI JOSTAIN SYYSTÄ OLE.
Yhteiskuntatieteissä yhtäältä ja historiassa toisaalta toteutetaan keväällä 2024 valtakunnallista valintakoeyhteistyötä. Historian valtakunnallinen valintakoe 2024 voi hyvinkin osoittautua parhaaksi malliksi kaikille GHI-oppialoille jatkossa; ei sitä kukaan ainakaan a priori voi tietää, että näin ei ole, joten asiaa tulisi tarkastella. Ehdotan, että GHI-oppialoilla järjestetään paitsi konetarkasteinen osio, myös kullekin erillinen osio (esseetehtävin). Tästä osiosta on yhtä monta versiota kuin haettavaa alaa (kuten historia; samaa alaa opetetaan monessa hakukohteessa, jotka eivät siis järjestäisi erillisiä valintakokeita) ja kukin vastaa siihen versioon jolle alalle ensisijaisesti hakee; ja jos hakee useammalle GHI-alalle saa lisäaikaa vastatakseen useampaan. Näin voidaan testata asioiden hallintaa (esimerkiksi historian lukion oppimäärän; filosofian lukion oppimäärän jne; muilla kuin lukioaloilla hyvissä ajoin ilmoitettavan pääsykoekirjan hallintaa). Valtakunnallinen yhteistyö tuo kaikki tavoiteltavat hyödyt ilman niitä haittavaikutuksia joita liittyy siihen, että kokeisiin ei voi valmistautua perehtymällä johonkin aineistoon (kuten lukion oppimäärään): on merkittävä vaikutus uusien opiskelijoiden motivaatioon ja keskeyttämistä ehkäisevään ymmärrykseen alaa koskien, että alaan perehdytään etukäteen. Ehdotan siis että GHI - aloilla konetarkasteisen osion lisäksi esseeosuus, jonka laatimisen ja tarkastamisen toteutukseen voidaan käyttää esimerkiksi historian kevään 2024 valintakoeyhteistyön toimiviksi osoittautuvia käytäntöjä ja huonoja puolia parantaen. Näin koe jakautuu esimerkiksi viiteen eri versioon. Tämä on teknisesti toteutettavissa, välttää huonoja puolia ja sisältää hyvät puolet - ja tätä testataan käytännössä esimerkiksi historian kevään 2024 valtakunnallisessa yhteisvalinnassa.
-
Luonnoksessa valintakokeeseen H on valittu oppialoja, joissa vaaditaan yhteneväisiä taitoja. Yhtäläinen koe ei kuitenkaan anna kuvaa hakijan motivaatiosta juuri tiettyyn koulutukseen. Lisäksi pienet erot saattavat olla merkitseviä sen suhteen, mikä ala olisi kullekin hakijalle paras ja mieluisin. Tutkimuskohteet ja tyypilliset kysymyksenasettelut tutkimuksessa eroavat oppialojen välillä. On reilua, että hakija jo hakuvaiheessa saa käsityksen siitä, millaiseen oppialaan hän on hakemassa ja millaisia ovat sen omaleimaiset piirteet.
Korrelaatio eri tehtävätyypeissä menestymisessä ei tarkoita, että havaitun korrelaation taustalla olevat tekijät olisivat opiskelijavalinnan kannalta valintakriteereiksi kelpaavia valmiuksia.
Monivalinnassa laajojen osaamisalueiden testaaminen mahdollistuu erilaisten tietosisältöjen ja päättelyprosessien välillä, mutta se ei välttämättä koske tieteenalalla erityisesti vaadittavia ajattelun taitoja, jotka edellyttävät laajojen ilmiöiden tarkastelua monista eri näkökulmista, monipuolista reflektiota, kykyä kyseenalaistaa ja pohtia syvällisesti ja omaehtoisesti ilmiöitä ymmärtäen.
Webinaarissa 21.3. epäiltiin, ettei rajattua aihetta koskevaan esseeseen vastaaminen välttämättä kerro hakijan valmiuksista kovin monipuolisesti. Se voi kuitenkin kertoa hakijan kyvyistä suhteellisen monipuolisesti, vaikka esseen sisältö olisi rajattu yhteen aiheeseen tai kysymyksenasetteluun. Esseevastauksessa on mahdollista seurata hakijan pohdiskelua ja argumentaatiota monivaiheisen ja moniulotteisen ajattelukulun kautta, kuten myös hakijan kykyä muodostaa kokonaisuuksia.
Se, että monivalintatehtävillä on mahdollista mitata myös ylemmän tason kognitiivisia prosesseja ei tarkoita, että niillä olisi mahdollista mitata opiskelijavalinnan kannalta relevantteja ylemmän tason kognitiivisia prosesseja. Uudistusta koskevissa materiaaleissa todetaan tutkimustietoon nojaten: "Monivalintatehtävillä on mahdollista mitata myös ylemmän tason kognitiivisia
prosesseja (Haataja, ym. 2023)". Kuitenkin mainitussa artikkelissa todetaan: "The highest levels of the taxonomy, Evaluating and Creating, cannot be assessed using multiple-choice items and were therefore not applied in this study". Viitatussa tutkimuksessa siis todetaan, ettei monivalinnalla voi mitata korkeimpia kognitiivisia prosesseja. Tämä on ristiriidassa niiden argumenttien kanssa, joilla monivalintaa uudistuksessa perustellaan.
-
Myös kokeessa H tulisi olla mahdollisuus eriytyvien osioiden käyttämiseen. Humanististen alojen edustajat ovat tuoneet tätä näkökantaa esille toistuvasti hankkeen järjestämissä webinaareissa. Valintakokeen H yhteisessä osiossa mitattavat taidot (analyyttisyys ja kriittinen ajattelu jne.) ovat tärkeitä, ja on hienoa, että historian kannalta keskeinen ajallisten kehityskulkujen hahmottaminen on sisällytetty mukaan. Miksi siis vielä toivoa eriytyvää osiota liittyen ko. teemaan (ajallisten kehityskulkujen hahmottaminen)? Koska yhteisestä osiosta on tulossa konetarkastettava, eikä siihen siis käytännössä voi suuresta kokelasjoukosta johtuen sisällyttää kirjoitustehtäviä. Tutkinto-ohjelmamme näkemyksen mukaan tätä alallemme keskeistä tietotaitoa mitataan kuitenkin parhaiten juuri esseetehtävällä, jossa hakija kirjoittamalla rakentaa ja argumentoi historiallisten ilmiöiden ajallisia yhteyksiä.
Historian opiskelu, tutkimus, sekä ne työtehtävät joihin opiskelijat päätyvät meiltä valmistuttuaan perustuvat kirjoitetun tekstin analysoimiseen, ja niistä itsenäisten synteesien tekemiseen kirjoittamisen avulla. Vaikka monivalintatehtävät mittaisivatkin ylemmän tason kognitiivisia prosesseja (asiaa on toistaiseksi tutkittu suppeasti, eivätkä monivalintakokeen ohella soveltuvuuskoetta käyttävät alat eivät ole paras vertailukohta humanistisille aloille, vrt. Haataja et. al. 2023), ne eivät mittaa historia-aloille tyypillisiä tiedon prosessoinnin ja kirjallisen tuottamisen kykyjä.
Em. eriytyvä osio olisi valittavissa niille tutkinto-ohjelmille, jotka sitä haluavat käyttää. Eriytyvien osioiden maltillinen sisällyttäminen kokeeseen ei myöskään pidennä kokelaan koeaikaa tarpeettomasti (vrt. ylioppilaskoe 6 h), tämä on täysin järjestettävissä oleva asia. Eriytyvät osiot voivat olla myös lyhyempiä kirjoitustehtäviä, jolloin niihin vastaaminen ja myös niiden tarkastaminen on nopeampaa. Lyhyt esseetehtävä voisi tarvittaessa perustua kokeessa jaettavaan aineistoon. Näin toteutettuna kokelailla ei olisi sen enempää etukäteisvalmistelua kuin täysin monivalintoihin perustuvassa järjestelyssä.
Lisäksi hankkeen tulisi selvittää perusteellisesti, kuinka yleistä osiota olisi mahdollista käyttää karsivana tehtävänä eriytyvään osioon, joka tällöin voitaisiin lukea vain parhailta hakijoilta (toki riittävän monelta). Opiskelijavalinta on tärkeä asia. Valintakokeisiin voi jatkossakin liittyä yliopiston henkilökunnan tekemää työtä, tätä ei tarvitse kokonaan poistaa. Tulee myös kriittisesti arvioida, minkälaisia seurauksia geneerisellä monivalintakokeella olisi tutkinto-ohjelmien perusopetuksen sisällöille tai opiskelijoiden opiskelumotivaatiolle.
Historia-alalla on käynnissä hyvä yhteistyö, jonka tuloksena keväällä 2024 järjestetään ensimmäinen valtakunnallinen valintakoe. Nyt valmisteilla olevassa hankkeessa olisi järkevää hyödyntää tuoreiden valintakoeyhteistyöhankkeiden kokemuksia (myös muilta aloilta kuin historia) esimerkiksi erilaisista tehtävätyypeistä. Em. mainituista syistä pidämme hankkeen aikataulua liian kireänä ja ehdotamme, että uudistusta lykätään vuodella, vuoteen 2026.
-
On syytä harkita erillisten osioiden lisäämistä kokeeseen tai siirtyä valintakoe C:n tyyppiseen koerakenteeseen. Tekstitaitojen, erityisesti kirjoittamisen mittaaminen on nähdäksemme edelleen edellytyksiä pärjätä kyseisillä aloilla.
-
Aloissa on yhteisiä piirteitä, joten on perusteltua, että ne on yhdistetty samaan kokeeseen. Kuitenkin alojen yhteistyöstä ei ole vielä kokemusta, minkä vuoksi mallin toimivuuden ennustaminen on hankalaa. Lisäksi tällä aikataululla yhteistyön alkuun saattaminen haluttujen tavoitteiden täyttämiseksi voi osoittautua haasteelliseksi. Myös tämän kokeen osalta on riskinä, että kokeesta tulee liian geneerinen ja toivomme, että alojen erityispiirteet otetaan kokeessa huomioon.