Kommentoi esitystä palvelujen verkoston kehittämisestä

Kysymysmerkki 190
Kysely | Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue - Västra Nylands välfärdsområde
Kysely on päättynyt



Palvelujen verkoston ensimmäinen viranhaltijaesitys on valmistunut, ja luonnos julkaistiin 20.3.2024. 

Hyvinvointialueen tärkein tavoite on perustason palvelujen parantaminen. Palvelutarpeen kasvu edellyttää lähipalveluja kuntakeskusten ulkopuolella myös tulevaisuudessa. Hyvinvointialueen tehtävä on varmistaa laadukkaat palvelut nyt ja tulevaisuudessa. Rajalliset resurssit on käytettävä niin, että ne tuottavat mahdollisimman paljon terveyshyötyä ja hyvinvointia alueemme asukkaille.

Väestömuutokset muuttavat palvelutarvetta epätasaisesti hyvinvointialueella. Länsi-Uudestamaasta tulee monikielisempi ja -kulttuurisempi. Väestö ikääntyy nopeasti, ja samanaikaisesti syntyvyys laskee suurimmassa osassa aluetta. Monet sosiaali- ja terveydenhuollon kiinteistöt ovat heikossa kunnossa, ja henkilöstölle sekä kiinteistöissä asioiville on taattava turvalliset tilat. Tulevat investoinnit on pidettävä kohtuullisina tiukassa taloustilanteessa.

Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen asukkaat, henkilöstö, alueen kunnat ja muut sidosryhmät pyydetään mukaan keskusteluun tulevaisuuden palvelujen verkostosta. Voit kommentoida esitystä 29.4. asti. 

Tutustu esitykseen palvelujen verkoston kehittämisestä:

Esitysluonnos palvelujen verkoston kehittämisestä palvelustrategian mukaisesti

Palvelujen verkoston kehittämisen esitysluonnoksen arvioidut vaikutukset

Utkast till förslag om utveckling av nätverket av tjänster i enlighet med servicestrategin

De uppskattade konsekvenserna av förslaget

Perustiedot

Päättynyt: 29.4.2024

Liitteet

Ei liitteitä
Ilmianna

Kyselyn pakolliset kysymykset on merkitty (*) tähtimerkillä.

Tämä kenttä vaaditaan.
Vastaukset
  • Isot terveysasemat aloittavat ilta ja viikonloppu vastaanotot

  • Joidenkin terveysasemien pidentynyt päivystys

  • Mahdollisesti laajentuvat aukioloajat.

  • Valitettavasti vahvuuksia ei ole lainkaan.

  • Laajentuvat aukioloajat vaikuttavat hyvältä, mutta toteutuuko vain isommilla paikkakunnilla? Jopa siuntiolaisena sen kestän jos muuten pidätte huolta. Hyvä että neuvola, hammashoitola ja terveysasema on jäämässä Siuntioon. Tietysti pitäisi vielä tarkemmin tietää mitä palveluja terveysasemalta saa. Olisi tärkeää että lääkärin ja hoitajan vastaanoton lisäksi saisi sosiaalipalveluja, mielenterveyspalveluja sekä kuntoutuspalveluja. Labran palveluita kaivataan myös.

  • Asiakkaan näkökulmasta ei vahvuuksia

  • Ei taida olla vahvuuksia, potilaan mäkökulma on unohdettu.

  • Sote uudistus ei ole tuonut mukanaan yhtäkään positiivista muutosta eikä siinä ole vahvuuksia.

  • Ehkä jossakin aukioloajat pitenevät.

  • Just nu ökar det nya förslaget endast oron o osäkerheten om vården.

Tämä kenttä vaaditaan.
Vastaukset
  • Espoon keskuksen ympäristössä on Espoontorin, Samarian ja Kauniaisten terveysasemat muutaman kilometrin säteellä. Mutta Turuntien ympäristössä on Leppävaaran terveysasema, ja seuraava on vasta Kalajärven lähiterveysasema. Siinä välillä ei ole yhtäkään?
    Kilon terveysasema on mm. Viherlaakson ja ympäristön oma asema, johon ei ole sujuvaa liikenneyhteyttä, johon pääsisi edes yhdellä busilla.
    Vai onko nyt niin, että Kauniainen tarvitseen oman terveysaseman?

  • Autottomat palvelujen tarvitsijat on unohdettu kokonaan. Tämä vaikuttaa erityisesti lapsiperheiden, mielenterveys- ja päihdepalveluja käyttävien sekä vanhuksien todelliseen mahdollisuuteen palvelujen saavutettavuudessa. KELA-taksia käytettäessä taksien saatavuus ja matka-aika asiakkaan luokse pidentävät aikaa huomattavasti. Samoin on ensivaste-ajoissa. Varsinkin alueilla, joilla ei ole lainkaan joukkoliikennettä, palvelujen saatavuys heikkenee.
    On huomattava että autottmuus on yleistä vähävaraisilla asiakkailla, joiden kohdalla mm. hammashoidon, mielenterveyspalvelujen ja kuntoutuksen saatavuus on ensiarvoisen tärkeää.
    Vanhusten kohdalla digipalvelut tulevat olemaan vielä pitkään suurelta osalta saavuttamattomia, koska näön, kuulon ja käsien tarkkuuden aleneminen vaikuttaa niihinkin vanhuksiin, jotka muutoin kykenisivät (laitteet, osaaminen) ko. palveluja käyttämään.
    Muistisairaiden osalta ehdotukset sisältävät ongelmallisia kohtia mm. asumispalvelujen painotuksessa yhteisölliseen asumiseen.
    Vammautuneiden vanhuksien kannalta yleisiin vanhuksien asumispalveluihin on vaikeaa, mikäli asumista järhestävät tahot eivät sitoudu välttämättömiin asunnonmuutos- ja varustelutarpeisiin. Tämä koskee esim. yhteisöllisessä asumisessa kaikkia käytössä olevia tiloja.
    Kun päivystysverkkoa ollaan harventamassa, mihin oletetaan osan nykyisiin yöpäivystykseen hakeutujista katoavan?
    Henkilökunnan kohdalla olisi aiheellista tutkia todellista siirtymishalukkuutta kauempana sijaitseviin keskitettyihin työpaikkoihin. Siirtymistä voivat estää esimerkiksi työmatkakulujen ja -ajan huomattava lisääntyminen ja perhetilanne.

  • Sellaiset henkilöt jotka eivät pääse liikkumaan omalla autolla pitää huomioida paremmin. Ei voida olettaa että on voimavaroja tai rahaa käyttää koko päivä siihen että pääsee käymään lääkärissä. On myös asioita joita on hoidettava viikoittan esim mielenterveysongelmat vaativat sellaista apua, eikä kaikkea voi hoitaa etänä tai diginä.

  • Sammatissa asuvana ja autottomana en pääse Lohjalle lääkäriin. Julkiset kulkevat pari kertaa päivässä. Takseja täällä ei ole. Ja meitä autottomia pieni tuloisia on täällä Paljon.

  • Liikaa kysymyksiä vielä, mitä Siuntioon on oikeastaan jäämässä. Pitäisi saada paremmin tietoa että tämän esityksen voisi "allekirjoittaa". Tietyt palvelut on tarkoitettu lähellä tarjottaviksi, ihminen ei saa jäädä hädässä yksin. Alueen asukkaat tulee kohdata tasapuolisesti.

  • Kaupunkien laitamilla asuvien matka terveyspalveluihin kestää jopa muutaman tunnin.

    Jo nyt päivystyksessä joutuu jonottamaan pienemmissäkin paikoissa useita tunteja eikä kiireettömään hoitoon pääse. Jos pieniä paikkoja lakkautetaan, aiheutetaan jo valmiiksi ruuhkaisin suurempiin keskuksiin yhä suurempia ruuhkia.

  • Terveysasemien sulkeminen tekee hoitoon pääsystä ja hakeutumisesta vaikeampaa.

  • Jatkuvasti haetaan säästökohteita siitä päästä, missä asiakkaat ovat jo nyt kaikista heikoimmissa asemissa. Karsikaa ylimääräiset johtajat pois:jos ei vielä vuodenkaan jälkeen tiedä omaa työkuvaansa, oletan että sellainen johtaja karsitaan pois? Alue maksaa yli puoli miljoonaa kuukaudessa johtajien palkkoja, mutta säästöt yritetään etsiä jo niistä kohdista, missä säästöt vaikuttaa laajasti asiakkaiden terveydentilan ylläpitämiseen, saatikka niiden parantamiseen. Tätä järjettömyyttä seurattu jo tarpeeksi pitkään, ei kuunnella asiakkaita, vaan lyödään kumoon vuosikymmeniä toimineet palvelut. Miksi? Jos terveyskeskuksen ajanvarauksesta saa vastauksen, ettei löydy yhtäkään aikaa lääkärille, niin mikä on mennyt pieleen? Tästä tulee seuraamaan niin suuri hoitovelka, ettei siitä ole pian ulospääsyä.

  • Pusulaan ei ole mitään liikenneyhteyksiä. On Autottomille mahdoton paikka pitkulainen alueen(Sammatti, Karjalohja, Nummi-Pusula) toisessa päässä. Se on jäänne eri aikoihin tapahtuneista kuntaliitoksista. Nummi-Pusula liitettiin viimeisenä Lohjaan ja eikä siellä siksi voitu rajoittaa terveyspalveluita, kuten tehtiin kahdessa muussa kunnassa, eikä tämän asian enää pitäisi vaikuttaa. Pusula on väärä terveysaseman sijaintipaikka, paremmin alueen keskivaiheilla on Sammatti. Nykyinen ehdotus lisää kelataksikustannuksia ja ruuhkauttaa Lohjan palveluja.Myös lakkautettava Pohjan terveysasema on Karjalohjan lähikunnassa
    On myös tapahtunut, että Kelataksi ei tule tänne syrjäkylille tai tulee tunteja myöhässä.

  • På landsbygden finns mycket få taxin o bussar är svårt att använda om du inte bor i centrum. Äldre människor på landsbygden är ganska långt bortglömda i den nuvarande planeringen.

Tämä kenttä vaaditaan.
Vastaukset
  • Uudelleen arviointia terveysasemien sijaintien suhteen

  • Aika- ja saavutettavuusarviointeihin autottomuus alueilla, joissa julkinen liikenne ei toimi riittävästi.
    Kela- taksien riittävyys kauempana taajamista.
    OMAISHOIDON jatkosuunnitelmat, palkkiot ja tukitoimet eivät sinänsä kuulu suunnitelmaan, mutta vaikuttavat huomattavasti asiakasmäärän arvioinnin oikeellisuuteen.

  • Lähiterveysasemia tulee olla myös esim sammatissa ja karjalohjalla ei niitä kannata alkaa vähentämään. Lisäksi kaikkiin lähiterveysasemiin sosiaali- ja mielenterveysapua saatavilla matalalla kynnyksellä.

  • Joustavuutta ja järjen käyttöä päättäjille. Ajatelkaa meidän asemaamme jotka täällä syrjäkylillä asuvat ilman kulkuneuvoa mm Sammatti ja Karjalohja.

  • Peruspalveluita tulisi selkeästi vahvistaa eikä viedä niitä kauemmas ihmisistä, näin ajattelen täältä Siuntiosta käsin. Peruspalveluita ovat mielestäni lääkäri, hammaslääkäri ja hoitajalle pitää päästä, mikä sitten tarve on. Onko se fyyisinen, psyykkinen tai sosiaalinen. Kuntoutuspalvelut kannattaa myös turvata ja ennaltaehkäisevään toimintaan panostaa. Lapsille ja koululaisille neuvola on tärkeä. Näin näen asiat siuntiolaisena, olemme aika heikkojen julkisten yhteyksien päässä täällä. Tasapuolisuus pitää alueen asukkaiden kesken muistaa.

  • Sijainnit tulisi pohtia kaikkien kuntalaisten näkökulmasta. Nykyisinkin palveluihin kaupunkikeskuksien ulkopuolella asuvilla on pitkä matka.

    Henkilökunnan riittävä määrä. Tällä hetkellä kiireettömään hoitoon tai ei-akuuttiin leikkaukseen ei pääse hoitolupauksen (6kk) sisällä. Myös terveyden kannalta ei-akuutit vaivat heikentävät henkilöiden elämänlaatua, ja niiden hoitamiseen tulisi olla mahdollisuus.

  • Inhimillisyyttä päätöksen teon pohjalle.

  • Suunnitelma, millä taataan hoidon saatavuus-tällä hetkellä lääkärille ei saa aikoja laisinkaan, vaan ohjataan päivystykseen. Päivystys ei voi hoitaa ei-kiireellisiä, eli miten ja missä ne jatkossa hoidetaan? Sama koskee myös hammaslääkäri palveluita, tällä hetkellä yli 2 vuoden jono, jonka jälkeen ovat jo tiputtaneet asiakkaan jonosta. Miten hoidatte hoitovelat jatkossa? Kuka korvaa, kun asiakas menettää työkyvyn, koska ei saa tarvitsemaansa pitkäaikaista sairauden hoitoa? Vastuuhenkilöiden yhteystiedot puuttuvat netistä, samoin valitusohjeet, eli laittakaa ne näkyviin. LUVN valitus/oikaisu vaatimuksen arvioitu odotusaika tällä hetkellä noin 9 kk, eli miten LUVN aikoo hoitaa edes valitusten aikarajat lain mukaan? AVI:lla ei riitä pian resurssit hoitamaan valituksia LUVN toimimattomuudesta.

  • Uudelleen arviointia etäisyydet ja liikenneyhteydet huomioon ottaen. Pitää huomioida myös aiheutuvat lisäkustannukset, veronmaksajalle nekin lankeavat.

  • Öka på möjlighet att använda bussar o beakta att många pensionärer inte har råd med taxi.
    Orättvis planering, där endast de som bor i tätorterna gynnas.