-
tietoturva
-
Varsin pieni joukko kilpailee samoin tutkimuskysymyksin pienistä rahoista. Suomalainen tutkimuskenttä pitäisi saada myös erikoistumaan ja paremmin tietoisiksi toistensa tekemisistä. Yritystä tilanteen parantamiseksi on joillain sektoreilla esim. AgriHub, mutta toistaiseksi sekin on jäänyt konkretisoitumatta, että miten järjestelmä tosiasiassa toimii...
-
Uudet innovaatiot ja tutkimusongelmat asettuvat usein eri toimialojen rajapinnoille. Tämä vaatii entistä enemmän poikkitieteellisiä tutkimusryhmiä ja yhteistyötä. Suomalaiset ovat osaavia, mutta rahoitusjärjestelmät ovat vaativia ja raskaita hakea. Voimavarojen keskittäminen olisi ehdottoman tärkeää, ettei samoista rahoitusvaroista ole liikaa samojen ongelman kanssa työskenteleviä. Maa- ja metsätaloussektori kamppailee monien globaalien haasteiden/paineiden alla mm ilmastokysymykset, kestävä ruuantuotanto. Ala tarvitsee yhä riittävän vahvaa perustutkimusta esim hiililaskureiden pohjaksi. Alalla on paljon potentiaalia esim biokaasutuotannon, uusien raaka-aineiden ja älyteknologian kehittämiseksi, mutta käytännön toteutus ja maatilamittakaavatason investoinnit ovat vielä kaukana. Luonnonvara-alan teknologiatutkimus on käytännössä alasajettua. Tämä on hyvin lyhytnäköistä toimintaa. Soveltava ala tarvitsee riittävät tutkimusresurssit, koska on päivän polttavien teemojen ratkaisuasemassa. On järkyttävä seurata, miten tutkimusfasiliteettien rakentamisessa saattaa perustukset olla jo konkreettisesti kaivettuna, mutta hanke lopetetaan ja jäljelle jää paljon haaskattua rahaa raunioille (vrt LUKEn rakennusinvestointihanke Jokioisissa).
Kaiken kaikkiaan TKI toiminta tulisi olla pitkäjänteisempää ja vakaata. Upea nuori sukupolvi on osaavaa ja kansainvälistä. Heidät tulisi saada maisterivaiheessa suoraan tohtoriopintopolulle niin, että se olisi houkutteleva uravaihtoehto.
-
Koulutus on yksi keskeinen tekijä, joka on nostanut Suomen elintason nykyiselle tasolle. Suomen nousua voidaan pitää maailmanlaajuisena ihmeenä. Tähän liittyy myös suomalaisten erittäin hyvä kyky soveltaa uusia innovaatioita. Pienenä valtiona, meidän ei ole mielekästä keskittyä olemaan tieteen eturintamassa liian suurella alueella, mutta tieteen tulosten soveltamisessa ja käyttöönotossa voimme toimia erittäin laajallakin rintamalla. Mielestäni tämä soveltamisen puoli on jäänyt hieman liian vähälle viime aikoina. Toinen keskeinen heikkous on PK-yritysten osallistuminen TKI-toimintaan. Näen PK-yritysten kehittymisen ja kasvun tarvitsevan runsaampia TKI-panostuksia ja erityisesti soveltamisen näkökulmasta.
Pitkäjänteisyyttä ja kokonaisvaltaisuutta voidaan kehittää pohtimalla tki-rahoituksen kriteereitä. Mihin rahaa suunnataan ja millä ehdoilla määrittävät sen kuinka pitkäjänteistä tai kokonaisvaltaista toiminta on.
-
Tutkimus- ja yritysmaailman yhteistyö perustuu Tekes-jälkeisessä ajassa valtaosin oletukseen, että soveltavaa T&K-työtä tulee aina tukea verovaroin. Lupaavat hankkeet jäävät toteutumatta jos julkista tukea ei löydy. Esim. Hollannissa on hyviä esimerkkejä toimivista public-private partnershipeistä ilman julkista rahallista tukea. Pitäisikä niitä tukea esim. veroalennuksilla?
Business Finland tukee nyt vain sellaisia hankkeita, joissa luvataan tähtiä taivaalta ja järkevät vähempiriskiset melko varmat projektit joissa ei heti valloiteta maailmaa jäävät tukien ulkopuolelle. Sen organisaatio on lisäksi muutettu sellaiseksi, että substanssiosaaminen on radikaalisti vähentynyt ja kompetenssi arvioida hankkeiden mielekkyyttä ja onnistumisen todennäköisyyttä on huomattavasti heikompi kuin Tekesissä konsanaan. Erityisen harmillista on se, että valtaosa T&K-tuesta on sidottu ei-läpinäkyvästi luotuihin ohjelmiin. Fokusointi johtaa siihen, että niihin ei-sopivat ideat jäävät ilman tukea ja kokonaan uudet avaukset jäävät tekemättä.
Perustutkimuksen merkitystä vähätellään - Akatemian rahoitusta pitäisi lisätä, ei vähentää. Soveltavaa ja kaupallista kehitystyötä ei voi perustaa tyhjän päälle; muuten tehdään vain pientä parantamista ja kopiointia. Tutkimusta ei voi perustella läheskään aina välittömillä sovelluksilla ja hyödyntämisnäkymillä.
Päällekkäistä tutkimusta ei pitäisi rahoittaa; Akatemian pitäisi huolehtia, että rajallisia resursseja ei hukata sen takia. Hakemusten arvioinnissa pitäisi painottaa riippumattomien ulkomaisten asiantuntijoiden panosta.
Sektoritutkimuslaitosten agendaa pitäisi ohjata vahvemmin olemassa olevien alan toimijoiden avulla, ei pelkästään virkamies-/tutkijalähtöisesti. Näin voitaisiin varmistaa, että ne palvelevat lyhyelläkin tähtäimellä kotimaista hyvinvointia ja kasvua.
-
Suomalaisen tutkimuksen menestyminen puiteohjelmissa on osittain harhaa ja perustuu siihen, että teemme enemmän hakemuksia kuin muut maat keskiäärin. Onnistumisprosenttimme on keskimääräistä alhaisempi ja selvästi alhaisempi kuin keskeisillä verrokeillamme. Vahva elinkeinoelämän ja tutkimuksen yhteistyö on enää myytti, joka perustuu tilanteeseen ennen nykyistä yliopistolakia. Tutkimusjärjestelmän rakenteellisen uudistamisen yhteydessä tehdyt leikkaukset ovat muuttaneet tutkimusyhteistyön luonnetta ja vähentäneet sitä merkittävästi. Vahva tutkimus on keskittynyt ja muu tutkimus on sirpaloitunut pieniin osiin. Suomessa on rajallinen määrä todella merkittävää (volyymi, laatu, relevanssi) tutkimusta. TKI-järjestelmän kokonaisvaltainen kehittäminen taka-alalle. Suomi ei ole enää TKI-politiikan aktiivinen kärkimaa. Olemme missiolähtöisessä innovaatiopolitiikassa ainakin kymmenen vuotta jäljessä tärkeimpiä verrokkimaita. Yritysten TKI-toiminnan kannusteita on tietoisesti tarkasteltu vain suorien tukien osalta, mikä antaa meille harhaanjohtavan kuvan siitä että järjestelmämme olisi kunnossa. Suomi ei enää kykene tehokkaasti kilpailemaan ulkomaisista TKI-investoinneista.
-
Nurkkapeli - keskitytään liian pieniin kokonaisuuksiin - samalla byrokratialla hoituisi isommatkin hankkeet
Omarahoituksen järjestäminen PK-yrityksille voi olla kynnyskysymys - joku kynnys siinä pitää olla, mutta ei joka hankkeessa tarvitse kiivetä vuoren yli - yrityksille omarahoitusosuuteen takauksia tai jopa suoraa tukea
Pelko epäonnistua - tehdään liian varman päälle ja tyydytään keskinkertaiseen - jos hanke epäonnistuu, niin toista kertaa ei kokeilla - sen pitäisi olla meriitti että on edes yrittänyt
Osaajien irrottaminen päivätyöstä hankkeisiin on vaikeaa - organisaatioissa on todella paljon loistavia ja osaaia asiantuntijoita, mutta ne pidetään piilossa suljettujen ovien takana - työsopimukset tai toimenkuvat pitäisi rakentaa niin, että ne kannustaa hakeutumaan kehityshankkeisiin - eikä päinvastoin.
Ekosysteemityö on hyvä malli, mutta se ei saa olla poissulkeva - avoimet ekosysteemit, joihin pääsee mukaan jos on hyvä idea tai halu valloittaa maailmaa - ekosysteemien pitää hanskata rutiinit, byrokratia ja niputtaa hankkeita suuremmiksi kokonaisuuksiksi ja taklata myös omarahoituksen haasteet
-
Innovaatioiden tuotteistaminen ja tuotteen vieminen markkinoille ovat kuluttajamarkkinoille pyrkivien startup-yritysten suurin haaste. Kaupallistamisen rahoittamiseen ei löydy mekanismeja, mikä johtaa hankkeiden pysähtymiseen ja aivovuotoon tuoteoikeuksien ulkomaille myynnin kautta.
-
Tukijärjestelmän subjektiivisuus ja kilpailua vääristävä. Esim. ELY-keskuksen rahoituslinjauksien mukaan yrityksen kokeneisuus ja käytännössä osoitettu markkinakelpoisuus on rahoitukselle kategorinen este(!!), kun sen pitäisi olla vahva puolto. Keskittyminen liiaksi tuotteeseen tai teknologiaan, kun markkinoille saaminen ja tuotannon ja myynnin käynnistäminen on jopa tärkeämpää.
-
Enemmän yhteistyötä korkeakoulujen, tutkimuslaitosten ja yritysten välille. Yritykset voisivat myös panostaa enemmän korkeamman riskin TKI-hankkeisiin. Valtion tukemissa hankkeissa voitaisiin seurata ns. SpaceX-mallia, jossa valtio osallistuu yksityisen puolen korkeariskisten hankkeiden rahoitukseen. Näiden lisäksi, yliopistojen ehdot suhteessa ns. spin-out yrityksiin tulisi selkiyttää, niin että kaikilla yrityksillä ja yrittäjillä on samanlaiset mahdollisuudet kaupallistaa yliopistoissa syntynyttä osaamista ja immateriaalioikeuksia.