Kielteistä,mutta vaihtoehto 1 on niin pieniä asemia ja palveluita joita voidaan yhdistää
Kielteisiä, palvelut karkaavat liian kauas jolloin esim. Kelakyyteihin menee yhteiskunnalta rahaa.
Kun tämä nykyinen tilanne kuormittaa lähes jokaista ikäryhmää jo nyt, kuinka kuormitus voisi vähentyä? Vähentämällä sairaansijoja ja keskittämällä palvelut, matkat pidentyvät, ei ole kyytejä, kun kela taksejakaan ei aina ajoissa saa. Omaiset eivät pääse katsomaan läheisiään. Omaisten huolestuneet puhelut kuormittavat hoitajia, Omainen etsii läheistään, kun ei tiedä mihin jatkohoitopaikkaan läheinen on kuljetettu. Turvattomuus lisääntyy joka osiossa. Mieti miltä tuntuisi olla vanhus ja haet apua. Mistä sitä haet? kenen puoleen käännyt. Robottiannostelija? tietokoneennäyttöpöydällä, jossa onkin näyttö pimeänä, että tiedä mitä tehdä.
Vaikutukset ovat kielteisiä. Ihmisten pahoinvointi lisääntyy, hoitojonot kasvavat, ihmiset hakeutuvat hoitoon liian myöhään koska hoitoon on vaikea päästä esim. liian hankalien kulkuyhteyksien vuoksi. Omaiset etsivät läheisiään ympäri hyvinvointialuetta. Miten omainen pääse katsomaan läheistään jos välimatka on pitkä, autoa tai kuljettajaa ei ole, julkinen liikenne ei toimi ja talous ei anna myöten ajella taksilla pitkin hyvinvointialuetta (jos taksi edes sattuisi tulemaan). Etäyhteys tai robotti ei korvaa ihmistä. Nyt olisi hyvä aika miettiä hyvinvointialueen kokonaisuutta. Voisiko asioita tehdä eri tavalla kuin muut hyvinvointialueet ja saada silti asioista kannattavia ja palveluiden laatu pysymään edes siedettävällä tasolla?
Asiakkaat jotka joutuvat käyttämään paljon palveluja,vanhusväestö ed.mainittujen läheiset ja omaiset ovat kriittisesti riippuvaisia omasta sote asemasta ja sen toiminnasta.Ketään potilasta ei voi asettaa samaan asemaan toisen kanssa,potilaita on enemmän ja vähemmän sairastavia ja jokainen tarvitsee yksilöllisen hoitonsa.Hoitopaikkojen ja terveydenhoitopalveluiden vieminen kauemmas aiheuttaa huolta jopa estää palvelujen käyttöä jo nykyisin.
Ei hyvä! Hankaluuksia on jo nyt, sitten vielä enemmän, kun lähitoimipisteitä suljetaan.
kielteistä, Vanhukset viedään laitoshoitoon kauas omaisista, lasten neuvola- ja kuntoutuskäynnit heikkenevät, kun vanhemmat eivät pääse / ei ole varaa käyttää kaukana. Palvelut liian kaukana ja vaikeasti saavutettavissa. Etä- ja digipalvelut eivät korvaa kaikkea.
Hankalaa erityisesti ikääntyneiden kannalta, jos lähitoimipisteitä suljetaan, vaikeuttaa huomattavasti heidän palveluihin pääsyään samoin kuin muillakin asukkailla. On lienee itsestään selvää, että palvelu ei parane sillä, että se viedään kauemmaksi ja on vaikeammin saavutettavissa.
Ei saa kurjistaa terveydenhuoltoa yhtään enempää! Valtio tai hallitus saa repiä rahat vaikka omasta palkastaan eikä laittaa muiden terveyttä vaakalaudalle.
Väestöryhmä, johon suunnitelmat erityisesti vaikuttavat ovat kaikki muut kuin jyväskyläläiset. Taas kerran maakunta köyhtyy ja Jyväskylä vie. Se iskee niihin, jotka eivät osaa käyttää digipalveluita. Se iskee niihin, joiden pieni lapsi tarvitsee yöllä nopeaa hoitoa. Se iskee kotoaan ulos eksyneisiin muistisairaisiin. Se iskee työssäkäyviin, joiden pitää hoitoa saadakseen kulkea tuntien matkan päähän (työterveys ei todellakaan kata kaikkea) Uudistus vaikuttaa koko Keski-Suomessa kaikkiin, jotka hoitoa tarvitsevat. Kaikki tietävät, ettei Nova selviä edes nykyisistä tehtävistään. Päivystys on ruuhkautunut, yhden hengen huoneet ovat kahden hengen huoneita jne, jne. Paljon järkevämpää resurssien käyttöä olisi kehittää muita yksiköitä tukemaan novaa, sen sijaan, että niiden lakkauttamisella tukitaan sitä lisää.
Ilmeisesti koko uudistuksen tarkoitus onkin viedä palvelut mahdollisimman kauas ja huonosti saavutettaviksi, jotta niiden käyttö vähenisi. Ihmisten tarpeista riippumatta. Hyvän hoidon uusi mittari onkin ilmeisesti se, kuinka vähän se maksaa, ei se, paraneeko ihmisen hyvinvointi. Palveluita saadakseen ihmiset tulevat entistä riippuvammiksi kelatakseista, joita ei saa tai jos saakin, niin tuntien päästä tarpeesta.
Työpaikkoja lähtee monilta paikkakunnilta. Kaikki eivät ole valmiita muuttamaan Jyväskylään. Kaikilla ei ole siihen edes mahdollisuutta.
Jos palveluverkkouudistus toteutuu, tarvitaan ensihoitoon lisää resursseja ympäri maakunnan. Muuten ambulanssin saaminen vaarantuu autojen ollessa jatkuvasti matkalla Novaan tai pois sieltä tai jonottamassa siellä. Lisääntynyt ambulanssi- (ja kelataksi-)ralli ei sekään tule kovin halvaksi.