-
Raportti perustuu relevantteihin havaintoihin. Tekemistä voisi merkittävästi tehostaa ja systematisoida sekä liittää osaksi tiedon avulla johtamista. Se tulee kuitenkin ymmärtää, että liian kapea tai lyhytnäköinen ennakointi lukittaa pahimmillaan osaamisen kehittämisen tavoitteisiin, joita nopeasti muuttuva toimintaympäristön muutos haastaa. Siksi kyky oman osaamiseen joustavaan hyödyntämiseen, eri konteksteihin soveltamiseen ja elinikäiseen oppimiseen saattaisi olla se keskeisin osaaminen, jota koko koulutusjärjestelmän tulisi tuottaa, jotta voidaan proaktiivisesti olla mukana kv-edelläkävijäverkotoissa ja auttaa uudistamaan maamme elinkeinoperustaa.
-
Kehittämistavoitteet ovat yleispiirteissään oikeita ja perusteltuja. Niiden välistä priorisointia on syytä kuitenkin tarkentaa, jotta niukat resurssit osataan kohdentaa mahdollisimman tarkoituksenmukaisesti.
Hallinnonalojen välisen sekä alueiden välisen sekä alueiden ja valtakunnan tason keskinäisen työn- ja vastuunjaon ja yhteistyön järjestelmän uudelleen muotoilun on syytä olla ensisijainen kehittämisprioriteetti. Jos järjestelmä ei toimi kokonaisuutena ja sen vastuut ovat epäselviä ja toimintamallit hajanaisia, ovat sen tulokset vaillinaisia ja vähät resurssit epäoptimaalisesti järjestettyjä. Osana tätä yhteistyökokonaisuuden muotoilua on syytä myös tunnistaa, millaisia jaettuja resursseja eri ennakointitahoilla on käytössään ja miten niiden käyttö ja saatavuus on toteutettu. Nämä voivat olla luonteeltaan teknisiä, menetelmällisiä ja käsitteellisiä mutta myös asiantuntijuuteen ja osaamiseen liittyviä.
Toisena kehittämisprioriteettina ja osin ensimmäiseen prioriteettiin liittyen olisi pohdittava viestintä- ja jalostusresurssien kehittämistä ja jakamista sekä ennakointilähteiden ja loppukäyttäjien, erityisesti yritysten, osallistumistapojen vahvistamista. Yrityksiltä eri järjestelmän tasoilla tapahtuvan ennakointitiedon keräämisessä olisi oltava vahva yritystä kehittävä tai ”pedagoginen” ote. Tämä vahvistaisi yritysten tulevaisuusosaamista sekä osaamisen strategista johtamista.
Kolmantena prioriteettina olisi nähtävä kehittyneeseen (massa)data-analytiikkaan perustuvien ennakointimallien kehittäminen. Näitä voidaan hyödyntää ennakoinnin eri aikajänteillä ja niiden tuottamia tuloksia yhdistellä erilaisiksi tilanne- ja tulevaisuuskuviksi. Ne mahdollistavat myös Suomea laajempien aineistojen hyödyntämisen ja siten ennakointityön kansainvälisen ulottuvuuden vahvistamisen.
-
Kehittämistavoitteet ovat yleisellä tasolla oikeansuuntaisia. Siiloutumista tulisi vähentää ja toiminnan tulisi toimia paremmin yli hallinnonalojen, yhteistyöhön OPH ja OKM lisäksi TEM, joille kaikille osaavan työvoiman tarpeen arviointi kuuluu. Alueellisuus on tärkeää pitää mukana, jotta kaikille toimialoille turvataan osaavan työvoiman saatavuus. Toisaalta tekniikan alojen edustajina toteamme, että on olennaista muodostaa tekniikan koulutukselle kansallisella tasolla jaettu, selkeä näkemys strategisesta suunnasta. On äärimmäisen tärkeää, että ennakointityössä kiinnitetään huomiota myös työ- ja opiskeluperäisen maahanmuuton tukemiseen.
-
Sivu 26: Ennakoinnin ei pidä perustua ensisijaisesti valtioneuvoston tavoitteisiin vaan yritysten ja organisaatioiden tarpeisiin. Ihmettelin sitä, että raportissa niitä ei nostettu esiin esimerkkien avulla. Ilman konkreettisia esimerkkejä raportti ja ennakoinnin merkitys eivät avaudu kuin asiaan vihkiytyneille. Se tuskin on raportin tarkoitus.
Yleistavoitteet eivät ole kovin uskottavia niin kauan, kuin raportissa viitataan vain alueiden yritysten tarpeisiin. Usein alueen ylivoimaisesti suurimmat työnantajat ovat kuntaorganisaatioita, jotka pääosin vastaavat ja järjestävät alueen julkiset palveluista. Onko ennakoinnissa sama harha kuin takavuosina monissa tutkimuksissa, joissa valtavan Nokia Oy:n vastaukset arvioitiin samanarvoiseksi kuin pikkukylän ruokapalveluyrityksen?
Merkittävä havainto on työn murroksen nopea eteneminen kaikilla aloilla ja kaikissa ammattiryhmissä. Työn murros muuttaa töiden sisältöjä ja toimintatapoja = miten toimitaan yhdessä toisten kanssa ja miten hyödynnetään uutta teknologiaa kaikissa ammateissa. Työn murroksen vaikutukset ja etenemisnopeus poikkeavat kuitenkin merkittävästi toisistaan eri ammattiryhmissä.
Osaamisen ennakointi keskittyy erittäin tärkeään työvoiman saatavuuteen. Ihmetystä herättää kuitenkin se, miten sivuutetaan työpaikoilla tapahtuva oppiminen, jonka merkitys työssäkäyvillä on ratkaiseva. Samoin sivuutetaan tärkeä informaalinen oppiminen ja sen tunnistaminen ja tunnustaminen. Jos kysytään ihmisiltä, mikä on ollut kaikkein tärkeintä, mitä he ovat elämänsä tai työuransa aikana oppineet ja missä he ovat sen oppineet, vastaus tuskin on koulutusjärjestelmän piirissä. Jatkuvan oppimisen parlamentaarisen kehittämisen hankkeessa on juuri valmistunut kaikkien työmarkkinajärjestöjen yhteinen vastaus jatkuvasta oppimisesta työpaikoilla. Sen kaltaiset näkökulmat pitäisi huomioida voimakkaasti ennakoinnissa.
Ei ole uskottavaa, että työvoiman tarve Suomessa voitaisiin muutaman vuoden päästä paikata työperäisellä maahanmuutolla. Kun työvoiman tarjonta ei ole riittävää, yritykset eivät kasva ja julkiset organisaatiot eivät kykene hoitamaan niille säädettyjä tehtäviä. Milä on osaamisen ennakoinnin vastaus silloin.
Vasta kolmannessa yleistavoitteessa mainitaan osaamisen ennakoinnin keskeinen tavoite ammattitaitoisen työvoiman saatavuus. Eikö se pitäisi nostaa ensimmäiseksi tavoitteeksi?
Viidennessä yleistavoitteessa nostetaan esiin väestörakenteen muutos. Sen osalta pääasiassa valtakunnallinen tarkastelu ei toimi, koska alueelliset erot työvoiman saatavuudessa ja väestörakenteessa ovat erittäin suuria.
-
On tärkeää, että eri toimijoiden yhteistyötä tiivistetään ennakointitiedon tuottamisessa. Myös saatavilla olevan tiedon yhdistäminen ja hyödyntäminen on tärkeää. Teknologia mahdollistaa yksilöllisen ja työpaikkakohtaisen tiedon saamisen. Tämä tieto tulee jalostaa ennkointia tukevaksi, yhdistämällä siihen makrotason tietoa (esim. väestökehityksestä).
-
Periaatteessa rakenteet koulutus- ja työvoimatarpeen sekä kohtaannon ennakoimiseksi ovat kunnossa ja on tehty paljon hyvää työtä. Tämä Korona-aika on mielestäni laittanut meidät arvioimaan asioita uudesta näkökulmasta. Miten pystymme nopeasti ja ketterästi reagoimaan? Osa työmarkkinoista sekä työnantajat, työntekijät ja työttömät tai lomautetut työntekijät ovat pystyneet luoviin ratkaisuihin, joita olisi mielestäni hyödynnettävä suunnittelussa ja seurannassa jatkossakin. Esittäisin erityisiä jäljittäjiä, jotka kokoavat kaikki tiedot uusista innovaatioista ja työllistymiskeinoista tai työn ja palvelujen muuttamisesta, joita voidaan hyödyntää jatkossakin. Mediassa on esim. uutisoitu it-asiantuntijasta, josta tuli opettajien auttaja etäopetuksen ongelmissa. Digiloikka vaatii jatkossakin varmistamista ja big datan luominen ja analysoiminen kaikista innovaatioista on nyt enemmän kuin paikallaan.
-
Ennakointityön nykytilanne (vahvuudet ja toisaalta sirpaleisuus ja resurssien riittämättömyys) ja keskeiset kehitystyön tarpeeseen vaikuttavat tekijät (osaavan työvoiman saatavuus, digitalisaation ja työn murroksen vaikutus muutoksen nopeutumiseen, hallinnonalojen vastuiden muutokset jne.) on kuvattu hyvin. Huomio siitä, että erityisesti keskipitkän aikavälin ennakointi edellyttää kehittämistä, on oikeaan osunut.
Asetetut tavoitteet ovat hyviä; ennakointitiedon kokoamista ja yhteistä eri aikavälit kattavaa ennakointijärjestelmäkokonaisuutta tarvitaan. Myöhemmin raportissa tarkemmin käsitellyt tavoitteet (sähköinen alusta, ennakointitiedon vaikuttavuus jne.) tuodaan hyvin esille. Visio valtakunnallisesta ennakointiyhteistyömallista on hyvä, joskin alueulottuvuus sivuutetaan tässä yhteydessä. Alueilla tapahtuvat muutokset tuovat syötteitä ja sisältöjä valtakunnalliseen pohdintaan.
Tekstissä korostetaan sitä, että ennakointityöstä ei saa tulla ristiriitaisia päätelmiä (s. 3 ja 24). Ennakointi on kuitenkin lähtökohtaisesti työtä, jossa todennäköisyyksillä ja epävarmuuksilla on merkittävä rooli, ja esimerkiksi skenaariotyö tarkoittaa juuri vaihtoehtoisten tulevaisuuksien ja niihin johtavien polkujen tarkastelemista. Vaikka yhteisten näkemysten on hyvä olla tavoitteena, vaade ristiriidattomuudesta ei voi olla ehdoton. Esimerkiksi tärkeästä määrällisestä KESU-ennakointityöstä luovuttiin ilmeisesti pitkälti sen takia, että OKM:llä oli tavoitteena paitsi koulutuksen suuntaaminen työvoimatarpeiden mukaisesti myös koulutusmäärien pienentäminen. Kun jälkimmäinen tavoite oli ristiriidassa alueiden tavoitteiden kanssa, eikä yhteiseen näkemykseen päästy, prosessit tuomittiin epäonnistuneiksi ja koko KESU-ennakointityöstä luovuttiin. Samalla luovuttiin KESU-prosesseissa tuotetusta ja mm. koulutuksenjärjestäjien tarpeiden kannalta erittäin hyödyllisestä tilastotietopohjasta.
-
Raportissa on hyvin kuvattu nykytilanteen haasteet osaamisen ennakoinnista. Järjestelmä on hajanainen, toimialaluokitus antaa jopa harhaanjohtavaa ennakointitietoa ja osaamisen ennakointituloksia on vaikea löytää, koska sitä tehdään eri tahojen toimesta.
Kun vastuu tietystä asiakokonaisuudesta jakautuu kahdelle eri ministeriölle, tulisikin eritisesti kiinnittää huomiota, että työnjako toimii saumattomasti ja siihen luodaan niin pysyvät toimintatavat, että katkoskohtia niin vastuissa, tiedonjakamisessa tai viestinnässä ei pääse syntymään.
Osaamisen ennakointitiedon tuottamisessa perustan luovat sille asetetut luokitukset (esim toimialat). Niinpä onkin tärkeää, että luokitus on tehty/uudistettu erityisellä huolellisuudella. Luokitus ei voi kuitenkaan asettaa rajoitteita järjestelmälle. On otettava huomioon nopeasti muuttuva ammattiosaaminen, tunnistettava toimialoista riippumattomia uusia aloja. Jota tämä olisi mahdollista järjestelmän tulee ottaa huomioon se uusi osaamisen tunnistaminen, joka usein syntyy eri alojen rajapinnoille. Ennakointityössä pitää voida olla työkaluja/menetelmiä toimialoista riippumattomalle osaamisen tunnistamiselle.
Koska osaamisen ennakointia tehdään todennäköisesti jatkossakin jossain määrin myös eri tahojen tuottamana, olisi tärkeää saada tämä tieto yhteen paikkaan. Osaamisen ennakointitiedon tuottamisessa tulee kiinnittää huomiota myös sen tulosten esittämisen/tulkinnan helppouteen. On tärkeää, että järjestelmä palvelee hyvin myös osaamisen ennakointifoorumin työtä.
-
Huomiot yleisistä kehittämistavoitteista ja visiosta ovat tarkoituksenmukaisia. Raportin kuvaama puute keskipitkänmatkan ennakointitiedosta on todellinen. Tämä noin 5-8 vuoden päähän ulottuva ennakointitieto on erityisen tärkeää työvoiman kysynnän ja koulutustarjonnan välillä. Esimerkiksi nyt olisi hyvä nähdä vuoden 2025 sote-alan osaamistarpeet ja arviot työvoiman määrästä, kun palvelujärjestelmämme kehittyy ja teknologiaa hyödynnetään nykyistä huomattavasti enemmän. Tällä hetkellä saatavilla oleva osaamistarveraportti kohdentuu vuoteen 2035, jonne on kovin pitkä aika.
Kaiken ennakointitiedon nykyistä parempi kokoaminen yhteen on perusteltua. Lisäksi valtakunnalliseen ja alueelliseen ennakointiin tarvitaan tiiviimpää yhteistyötä, kuten raportissa esitetään. Ennakointiin liittyvä luokitus ja käsitteistö on edelleen osin epäselvä ja on hyvä, että työryhmä on tähän nyt kiinnittänyt huomiota ehdotuksessaan. Toivottavaa on, että hallinnollisten vastuiden jakaantuminen kahden ministeriön välille (OKM/OPH, TEM) lisää myös aidosti saumatonta yhteistyötä tärkeän kokonaisuuden tiimoilta.
-
Meillä on Euroopan unionin komission YK:n ILO:lta tilaama EU:n 27 maan alueellisten ennakointikäytäntöjen arviointi vuodelta 2010. Sen mukaan Suomessa on kehitetty ja ollut käytössä EU:n paras alueellisen ennakoinnin käytäntö, joka pitkälti vastaa tässäkin ennakoinnin kehittämishankkeessa esitettyihin kysymyksiin ja tarpeisiin, jos sitä "puustattaisiin" ja koordinoitaisiin valtakunnan tasolla, luotaisiin valtakunnan tason synteesiä ja yhteenveto alueellisten toimialakohtaisten ennakointisovellusten perusteella. Kun näillä töin olen ollut vuosia, olen huomannut, että elleivät toimijat saa omakohtaisesti näitä hyviä käytäntöjä elää lävitse, niitä ei ikään kuin ole olemassakaan ja aina aletaan alusta. Hyvät käytännöt myös henkilöityvät. Kun avainhenkilöt jäävät eläkkeelle, asioiden edistäjät saattavat kadota. Eteenpäin pääseminen kuitenkin on evolutionaarinen prosessi, alusta aloittamisen sijaan pitäisi jatkaa siitä, mihin jäätiin.
Oletettavasti parhaimman ennakointikäytännön valintaan vaikuttivat seuraavat seikat:
1. Yritykset on kytketty tiiviisti mukaan prosessiin (haastattelut/osallistuminen raatityöskentelyyn)
2. Prosessissa ovat mukana kaikki keskeiset alueelliset ja paikalliset toimijat; yritysten lisäksi oppilaitokset ammatilliset), AMK:t, yliopistot ja korkeakoulut, työmarkkinajärjestöt (työntekijä/työnantaja), ELY-keskukset, TE-toimistot jne.
3. Prosessi tuottaa priorisoidun listan toimenpide-ehdotuksista ennakoitavan toimialan kehittämiseksi maakunnassa
4. TKTT-konsepti toteutetaan public-private -yhteistyönä (vain Varsinais-Suomen TKTT-mallissa, mikä malli oli arvioinnin kohteena)
Arviointiprosessi
EU:n komission toimeksianto ILO:n (International Labour Organisation) kansainväliselle koulutuskeskukselle ITC:lle (International Training Centre) Torinossa Tehtävä kuvata 27 maan ennakointikäytännöt (ns. ARENAS-projekti) ILO/ITC järjesti kaikissa maissa seminaarit, joissa eri tahot esittelivät käytäntöjään Tulokset julkistettiin Brysselissä 18.-19.10.2010 Keskeiset raportit: 27 National Seminars Anticipating & Managing Restructuring, European Comission: 1. EU SYNTHESIS REPORT (2010), 159 sivua. 2. National Background Paper Finland (2010), 42 sivua. Lisätietoja mm.: https://yrjomyllyla.wordpress.com/2011/08/22/eun-paras-alueellisen-ennakoinnin-kaytanto-esilla-tutu-seuran-kesaseminaarissa/ .
Keskeistä on myös tulkita tuo ennakointitieto oikein. Kommentoitavan raportin tekstin perusteella vaikuttaa, ettei riittävän voimakkaasti näy mielestäni välttämätön kaava ennakoitaessa ja tulevaisuutta tehtäessä: ”Fakta+Näkemys=Ennakointitieto/Tulevaisuustieto” (Pentti Malaska, 2013, Miten tutkimme tulevaisuuksia? Kirjassa, toim. Kuusi et. al.). Jos ennakointitiedon ymmärretään välttämättä tarkoittavan toimijoiden tahtotilojen kartoitusta, kuten kaava osoittaa, tällöin keskeinen huomio kohdistuu siihen, että ketä kuullaan, kenen näkemyksiä kartoitetaan. Etenkin lyhyellä ja keskipitkällä aikavälillä hyvin tärkeää on työnantajien kuuleminen. Kun kuulemisen keinoja pohditaan, tosiasiallisesti jää vähän toimivia keinoja. On mentävä työnantajien pakeille tavalla tai toisella, kuten EU:n parhaimmaksi arvioidun ennakointikäytännön arviointi osoittaa. Tämä on tavallaan vaikein rasti.
Etiäinen – Koulutustarpeiden ennakointi, www.xamk.fi/etiainen
Olemme Kymenlaaksossa kehittäneet nyt kaksi vuotta Kymenlaakson koulutustarpeiden ennakointimallia pilotoimalla mm. tätä hyvää palkittua käytäntöä alueella ja joitakin muita hyviä käytäntöjä sekä täysin uusiakin kehittäen. Ajatus on ollut, että ennakointi koostuu kolmesta T:stä Michel Godetia mukaillen: T=Tieto, T=Tulkinta, T=Toimeenpano. Lisäksi on nämä aikajänteet, (ad hoc), lyhyt 1-3), keskipitkä (4-5) ja pitkä (yli 6 vuotta). Tästä lisää esimerkiksi artikkelissani tässä kirjassa "Kymenlaakso ennakoi - Pitkät päälle ja katse eteenpäin" : https://ennakointi.kymenlaakso.fi/uutiset-cat/376-pitkaet-paeaelle-ja-katse-eteenpaein-kymenlaakso-ennakoi-kirjan-julkaistu-12-11-2019 . Tervetuloa mukaan tulevaisuusverstaaseen 16.9.2020 tutustumaan malliin tarkemmin! https://www.xamk.fi/tutkimus-ja-kehitystoiminnan-blogi/osaava-kymenlaakso-2030-tulevaisuusverstas-kasarminmaella-1-4-2020/ .